Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Temperaturføler fejl?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Bendix86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 dec 2014 19:48
Mit fyr: Ikke udfyldt

Temperaturføler fejl?

Indlæg af Bendix86 » 12 dec 2014 21:21

Hej

Jeg håber at I kan hjælpe en meget uerfaren og ny Scotte-ejer med at få varmen igen.

Jeg har her til aften fundet ud af at jeg muligvis har en fejl på mit Scotte 20kW pillefyr.
Da jeg ville tænde fyret stod der at kedeltemperaturen var 36 grader. Idet det har været slukket hele dagen og rummet var 16 grader, kunne dette naturligvis ikke passe. På rørene bagved kunne jeg se at temperaturen i rørene var 16 grader, på et andet termometer.

Dvs at kedeltemperaturen reelt var 20 grader lavere end hvad fyret kunne aflæse. Jeg har tidligere på året haft samme problem. Her løste jeg det ved at skifte føleren. Det har nu virket i ca 3 måneder.

Kan I hjælpe mig med hvad der kan være årsag til at temperaturføleren viser højere grader end der reelt er i kedlen?

Jeg har haft fyret tændt i mellem 4 og 7 timer om dagen, da der ikke har været så koldt endnu. Og enkelte gange har det været tændt i længere tid. Jeg fik engang at vide at det ikke havde så godt af at stå og tænde og slukke hele tiden fordi varmeforbruget ikke er stort nok i huset. Kan det passe?

Mine indstillinger for temperaturen er:
Kedel: 60
Diff: 10
(Jeg tror ikke jeg har en VVB)
Det betyder vel at den slukker ved 70 grader og tænder igen når den er 60 grader igen?

Da jeg skiftede temperaturføleren for nogle måneder siden førte jeg metalkappen ind i den dyklomme der sidder på siden af fyret. Metalkappen skal vel ikke pakkes ind i f.eks. Isolering eller lign.?

Jeg kan selvfølgelig bare skifte føleren igen, men vil alligevel lige høre om jeg gør det rigtig.

Jeg håber at en kan hjælpe.

Venlig hilsen
Christian


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Temperaturføler fejl?

Indlæg af Aaen » 12 dec 2014 21:33

Hvornår slukkede du fyret? Husk på at det er ok isoleret og måske ikke taber varme lige så hurtigt som rørføring. Går ud fra at du osse slukker cirkulationspumpe.
Kører fyret ellers ikke som det skal?

Bendix86
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 dec 2014 19:48
Mit fyr: Ikke udfyldt

Temperaturføler fejl?

Indlæg af Bendix86 » 12 dec 2014 21:46

Hej
Det blev slukket i morges. Og så har det kølet af hele dagen. Og så ville jeg tænde det her til aften og så var den forskel i temperaturen. Og det plejer der ikke at være. Jeg tændte så fyret, og lod det køre lidt. Da det nåede 60 grader ( aflæst af temperaturføleren til kedlen) gik den ned på 10 % drift. Der kunne jeg se at rørene kun var ca. 40 grader.

Men fyret fungerer ellers som det plejer.

Sidste gang jeg havde problemer med temperaturføleren viste den dog 78 grader i kedlen selvom det reelt kun var ca 20 grader. Så der kunne jeg slet ikke tænde fyret.


Besvar