Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommer drift, VVB prioritering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af Zippo_RTR » 04 dec 2014 13:10

Hej alle kunne godt tænke mig at høre jeres mening på sommer drift :)

Jeg har lige fået et nyt fyr, og har så småt fået den indstillet til vinterbrug.
Men så tænker jeg hvad så til sommer. Det er nok en god idé og sætte sig lidt ind i det før det bliver sommer tænker jeg.

Har tænkt mig at køre med VVB prioritering så fyret kun starter op når der mangler varmt vand.. (da jeg har en 3 vejs ventil)
Men ved i så om den laver varmt vand ind til huset? for at bruge det vand som den har varmet op i kedlen, efter varmt vands temp er opnået?

Det er fordi jeg ikke har nogen temp føler som går inde fra huset til anlægget, så det kan jeg ikke stille på, overvejer det kraftigt, men vil være træt af og skulle til at trække en ledning på 30 meter, før den kan nå ind i min stue.

Så har jeg kikket lidt på den trådløse termostat. Ved i om man kan bruge den i stedet for, temp føleren med ledning?

Det jeg har tænkt mig er at sætte en føler op i stuen, så når temperaturen f.eks. kommer under 19 grader, så skal fyret tænde op, ud over det den i forvejen gør, til VVB prioritering.

Men hvis man helt kunne undgå at bruge hverken føler eller termostat, vil jeg selvfølgelig fortrække det. Men hvordan sætter man det op?

køre man bare varmt vands prioritering, og så håber på den også varmer huset op, med den resterne varme i kedlen?

Eller skal man sætte ur styring på for at få den til at give varme ind til huset?

Håber i kan hjælpe :D

bonus info
16KW brænder
1016 kedel
210m3 hus
160 liter VVB
pumpe på brugsvand og pumpe på radiatorvand altså 2 pumper

Mvh
Rasmus.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af pille bruger » 04 dec 2014 16:52

Har du en nyere styring kan du bruge Vejrkompenseringen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af N P K » 04 dec 2014 18:49

Den trådløse termostat virker helt fint

Efter vvb drift holder styringen ventil på vvb til temperaturen er under 5 grader over ønsket vvb temp.
Og derefter skifter den over og leder det sidste vand i huset altså så længe at din cirkulationspumpe køre

Men helt som pillebruger siger kan du bruge vejrkompensering til at styre om fyret skal starte hvis det en dag feks er under 18 grader udenfor
Men det kræver at du har en nyere styring v7/v10
Og der skal intet ekstra til den kan bruge vejrmålinger fra nettet at styre efter

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af HR LUCCA » 04 dec 2014 19:29

Zippo_RTR skrev:Hej alle kunne godt tænke mig at høre jeres mening på sommer drift :)

Jeg har lige fået et nyt fyr, og har så småt fået den indstillet til vinterbrug.
Men så tænker jeg hvad så til sommer. Det er nok en god idé og sætte sig lidt ind i det før det bliver sommer tænker jeg.

Har tænkt mig at køre med VVB prioritering så fyret kun starter op når der mangler varmt vand.. (da jeg har en 3 vejs ventil)
Men ved i så om den laver varmt vand ind til huset? for at bruge det vand som den har varmet op i kedlen, efter varmt vands temp er opnået?

Det er fordi jeg ikke har nogen temp føler som går inde fra huset til anlægget, så det kan jeg ikke stille på, overvejer det kraftigt, men vil være træt af og skulle til at trække en ledning på 30 meter, før den kan nå ind i min stue.

Så har jeg kikket lidt på den trådløse termostat. Ved i om man kan bruge den i stedet for, temp føleren med ledning?

Det jeg har tænkt mig er at sætte en føler op i stuen, så når temperaturen f.eks. kommer under 19 grader, så skal fyret tænde op, ud over det den i forvejen gør, til VVB prioritering.

Men hvis man helt kunne undgå at bruge hverken føler eller termostat, vil jeg selvfølgelig fortrække det. Men hvordan sætter man det op?

køre man bare varmt vands prioritering, og så håber på den også varmer huset op, med den resterne varme i kedlen?

Eller skal man sætte ur styring på for at få den til at give varme ind til huset?

Håber i kan hjælpe :D

bonus info
16KW brænder
1016 kedel
210m3 hus
160 liter VVB
pumpe på brugsvand og pumpe på radiatorvand altså 2 pumper

Mvh
Rasmus.
En men /simpel løsning er og bruge ur styring forår og efterår ,og en on/off kontakt i steden for rumtermostaten , men plaseret ved styringen , så skal du godt nok gå 30 meter hvis du vil have varme på en kold sommeraften icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af nemocharley » 04 dec 2014 19:42

mener at Triumph demonstrerede 20%+ besparelser gennem intelligent styring - forår, sommer og efterår er der meget at hente med den rette styring.


Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af Zippo_RTR » 04 dec 2014 22:02

N P K skrev:Den trådløse termostat virker helt fint

Efter vvb drift holder styringen ventil på vvb til temperaturen er under 5 grader over ønsket vvb temp.
Og derefter skifter den over og leder det sidste vand i huset altså så længe at din cirkulationspumpe køre

Men helt som pillebruger siger kan du bruge vejrkompensering til at styre om fyret skal starte hvis det en dag feks er under 18 grader udenfor
Men det kræver at du har en nyere styring v7/v10
Og der skal intet ekstra til den kan bruge vejrmålinger fra nettet at styre efter

Jeg har styring v.7 :)

I kan se mine data her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=zippo

Er der nogle gode råd til vejrkompensering? jeg tænker på de forskellige temperaturer i vejrkompensering. :)

Lyder nu ellers også godt at den kun starter når der er brug for varm vand, så kan den bruge det sidste til huset

Ved i om fyret slukker lige umiddelbart efter VVB tempratur er opnået?
Og om hvis pumpen selfølgelig er tændt så kommer den resterne varme ind til huset?

Har stilt min pumpe til og starte ved 55 grader i drift og slukke ved 35 grader når den er slukket, så jeg får udnyttet alt varmen..

Så tænker jeg pumpen bliver ved med at køre ind til kedlen falder til under 35 grader, efter den har varmet vandet op i VVB?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af HR LUCCA » 04 dec 2014 22:52

Zippo_RTR skrev:

Jeg har styring v.7 :)

I kan se mine data her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=zippo

Er der nogle gode råd til vejrkompensering? jeg tænker på de forskellige temperaturer i vejrkompensering. :)

Lyder nu ellers også godt at den kun starter når der er brug for varm vand, så kan den bruge det sidste til huset

Ved i om fyret slukker lige umiddelbart efter VVB tempratur er opnået?
Og om hvis pumpen selfølgelig er tændt så kommer den resterne varme ind til huset?

Har stilt min pumpe til og starte ved 55 grader i drift og slukke ved 35 grader når den er slukket, så jeg får udnyttet alt varmen..

Så tænker jeg pumpen bliver ved med at køre ind til kedlen falder til under 35 grader, efter den har varmet vandet op i VVB?
Når den laver varme til VVB , kommer restvarmen til radiatorene ind til pumpen stopper ,så kan man få lidt varme til feks badeværelset :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af triumph » 04 dec 2014 23:13

At styre fremløbstemperaturen efter udetemperaturen, eller styre fyret efter rumtermostater er ligesom 2 forskellige veje at gå. Jeg kender ikke de nye styringer så godt, men jeg tror ikke fyret kan begge dele samtidigt.
Hvis du sænker fremløbstemperaturen mindskes varmetabet fra dit rørsystem. Det er formegentligt kun nødvendigt at have 70 c fremløb når det er -10 c uden for, ellers kunne fremløb måske ligge på 40-50 c i overgangsperioder. At få regulering af fremløbstemperaturen kræver ombygning af dit rørsystem.

Hvis du bruger rumtermostat opnår du 2 ting. 1: Når fyret er stoppet er der ingen varmetab fra din installation. 2: fyret kommer ikke til at ligge og fedtbrænde med 10-20% last, hvor fyret tildels har en dårlig virkningsgrad, tildels at en stor del af ydelsen kun går til at dække rørtab.
Rørtabet er selvfølig afhængig af din installation.

Du kan sagtens bruge en trådløs termostat
F.eks den her: http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194155/

JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af JAVOLA » 05 dec 2014 00:13

Med en V7/10 styring er det stort set kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan finde på. icon_cheesygrin.gif
Min opsætning: Sommer drift, VVB prioritering, Ekstern kontakt styring med en manuel kontakt til at sætte fyret i sommerdrift (ingen varme behov), temp føler i VVB så fyret kun starter når der rent faktisk er behov, forbrug i snit pr. døgn 4kg for 4 personer. Før jeg fik trukket kablet til temp føler i VVB brugte jeg tidsstyring, det gav et forbrug på 12 - 16kg. :(
Vejrkompensering kræver en motorventil plus en ekstra cirkulations pumpe og det er styringen forberedt til. De temperaturer du stiller i vejrkompensering er fremløb ikke kedeltemp.
Du kan styre start/sluk af fyret med ekstern kontakt styring enten manuelt med en kontakt eller med trådløs termostat.
I stedet for ekstern kontakt styring kan du trække en temp føler ud og styre Varme tænd/sluk efter udetemperatur. Alternativt kan du styre efter udetemperatur fra nettet. Det hele kan kombineres med Vejrkompensering.
Hvis nogle af de ovennævnte løsninger har slukket for varme produktion slukker fyret når VVB set punkt er nået. Ellers udføres der et check for om der skal produceres varme før der slukkes.

Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Sommer drift, VVB prioritering

Indlæg af Zippo_RTR » 05 dec 2014 09:49

Okay :)

Men er endelig mest interesseret i og køre efter min VVB :)
vil bare være sikker på den bruger resten af varmen til at køre ind i huset da jeg jo har en 3 vejs ventil
og det gør den hvis pumpen køre, right?

Det gør ikke noget fyret slukker når VVB temp er opnået.. bare den køre det resterne vand igennem huset..

Eller skal jeg ind i tidsstyring for at være sikker på varmt vand og kedel er sat til on i det samme tidsrum?

Som jo så er minimum 2 timer af gangen.. i styring 7

Tænker den køre det sidste ind til radiatorerne, hvis jeg har sat min pumpe til at slukke ved 35 grader, når fyret er i slukket tilstand.

Så er det jo selvfølgelig ikke sikkert huset kalder på varme.. men bare pumpen køre ned til 35 grader..

Pumpens strømforbrug på de nye Grunfoss er jo ikke voldsomt med det 4-7 watt den nu engang bruger på autoAdapt.. (så det gør mig ikke noget den køre konstant ned til de 35 grader)

Er bare ikke sikker på det er sådan det hele virker, selv om det vil være det mest logiske?


Besvar