utroligt stort pilleforbrug .-(((

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af xkfc »

Jeg kan ikke rigtig finde hoved og hale i oplysningerne! Forklaring:

Du siger at du brugte 2ton til 130m2+60m2 garage, der må have været noget varmt i garagen da 25% af energien blev brændt af der, hvis vi så antager at der er brugt 1,5ton til opvarmningen af de 130m2 så er det edder madme godt nok et lavt forbrug, og så har du helt sikkert ret i at det er godt isoleret for dit gamle fyr er opgivet til en virkningsgrad på ca 90%, 1500kg x 0,9 x 4,6 så har du kun brugt 6210kW/t til opvarmning :great:

Det der så bekymrer mig er det enorme forbrug på NBE brænderen, jeg kan slet ikke forestille mig hvor frygteligt det skal være justeret for at bruge måske 80% for mange træpiller, det virker helt urealistisk.

Når du er 100% sikker på at det faktiske forbrug passer og at tallet i styringen passer, så kan vi udelukke at styringen fejler noget.

Når du lukker alle radiatorer og gulvarme skal fyret meget hurtigt skrue ned for effekten, fyret kan jo ikke rumme energi mængden når du siger at det kører videre med 8kW, men så skal frem og retur jo også blive kolde, og det ville dælme undre mig at fyret drøner afsted med 8kW og kolde rør :shock:

Derfor er jeg forvirret.

Nu kender jeg ikke hustype, alder på huset, antal beboere m.m. men mit umiddelbare gæt på et forbrug hvor fyret står i en garage på 60m2 og et hus på 130m2 ville ligge på 4-4,5t

Kenneth

karsten kyhl
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 okt 2014 14:34
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 130 m2 +60 m2 garage
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6541
Dagligt forbrug: 18,6 kg
Årligt forbrug: ca 3 ton

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af karsten kyhl »

Du siger at du brugte 2ton til 130m2+60m2 garage, der må have været noget varmt i garagen da 25% af energien blev brændt af der, hvis vi så antager at der er brugt 1,5ton til opvarmningen af de 130m2 så er det edder madme godt nok et lavt forbrug, og så har du helt sikkert ret i at det er godt isoleret for dit gamle fyr er opgivet til en virkningsgrad på ca 90%, 1500kg x 0,9 x 4,6 så har du kun brugt 6210kW/t til opvarmning :great:

ja jeg brugte ikke mere end 2 tons med den gamle pilleovn.. dertil kommer der så et varme flytnings anlæg som flyttede varmen fra garagen til huset.. men det kan jeg jo ikke bruge på mit pillefyr. da det ikke afgiver noget nævneværdig varme fra sig.

Det der så bekymrer mig er det enorme forbrug på NBE brænderen, jeg kan slet ikke forestille mig hvor frygteligt det skal være justeret for at bruge måske 80% for mange træpiller, det virker helt urealistisk.

ja jeg kan heller ikke få det til at passe.. derfor skriver jeg jo også for at få lidt hjælp.. :lol:

Når du er 100% sikker på at det faktiske forbrug passer og at tallet i styringen passer, så kan vi udelukke at styringen fejler noget.

kunne jeg heller ikke forstille mig..

Når du lukker alle radiatorer og gulvarme skal fyret meget hurtigt skrue ned for effekten, fyret kan jo ikke rumme energi mængden når du siger at det kører videre med 8kW, men så skal frem og retur jo også blive kolde, og det ville dælme undre mig at fyret drøner afsted med 8kW og kolde rør :shock:

nu har jeg ændret på blæser indstillingerne på fyret.det gjore jeg i går ved kl 22,00 skruet en del op for lav 20/midt 28 /høj 38. flammen er gået fra af være noget gul/orange/rød. til hvid/gul/orange og noget mere hvæs i.

hvilken har haft en stor indvirkning på fyret.

kan en forkert indstillet blæser virkelig være skyld i det..?????

skal sige at fyret er købt brugt. og har ikke kørt mere end ca 14 dage. hvor det enelig har kørt fint indtil kulden kom..( kunne ikke få skorsten og fyrrum godkendt.) men er godkendt nu.


Derfor er jeg forvirret.

Nu kender jeg ikke hustype, alder på huset, antal beboere m.m. men mit umiddelbare gæt på et forbrug hvor fyret står i en garage på 60m2 og et hus på 130m2 ville ligge på 4-4,5t


træhus årg. 1932. 2 plan. temmelig godt isoleret .350mm i ydervægge. + 50mm hunton asfalt imp plader. derefter iverplank.. 450mm på loft. 300 mm i skråvægge. alle andre vægge 200mm indvendig. sprit nye trævinduer og døre .3 beboere.
alle rør (alu plex) ligger i isoleringen i huset så der er ca 100 mm på hver side.

men nu vil jeg holde øje med det i 48 timer og se hvad der sker med forbruget.
Kenneth[/quote]
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af WoodyHugo »

Hvis du kun brugte 2 ton piller på din gl pilleovn så skulle du nok have beholdt den , du får nok et ca forbrug omkring de 4 ton og en 16 kw er stor for 130 m2 en 10 kw havde lige været i øjet.
karsten kyhl
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 okt 2014 14:34
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 130 m2 +60 m2 garage
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6541
Dagligt forbrug: 18,6 kg
Årligt forbrug: ca 3 ton

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af karsten kyhl »

ja ville også utrolig gerne have beholdt den.. men den blev total skadet af forsikringen da den faldt af en sækkevogn og landede på siden.. (skulle rengøres). så den var klar til vinter. :cry:

så faldt jeg over det fyr jeg har nu på nettet til små 12k. og tænkte at der kunne ikke være så meget forskel på en pilleovn og et fyr. 14.6 kw og 16 kw er jo næsten det samme.. men er blevet kloger..meget kloger.. :shock:

har kun rørt en knap på pilleovnen on/off.. i de 6 år vi havde den.
nu tror konen at jeg har en elsker i garagen :oops:
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af paw »

Der er et spjæld, plade, bagerst i kedelen, en nede i kedelen og en øverst i kedelen.
Er de monteret og er den øverste åben eller lukket.
Måske det er der varmen forsvinder ud i ingenting.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af pille bruger »

Kom lige med nogle flere oplysninger.
Er der rensemekanik i kedlen ?
Hvilken type blæser er der på brænderen ?
Har du trækstabilisator ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
mike1975
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28 mar 2014 22:43
Mit fyr: Woody BS1016 10kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 10-18
Årligt forbrug: 5

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af mike1975 »

et lille indlæg til forbrug, er selv nyere pillefyrs ejer, havde før gas og brugte for omkring 18-22.000kr pr år til 190m2 2plan med kælder og ringe isolering på 1.sal, alt efter vejr.
Fyret er et BS1016 10kw og har kørt siden uge 7, har været lukket sommeren over. lige nu ligger forbruget mellem 20 og 30kg, synes det er ok :)
karsten kyhl
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 okt 2014 14:34
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 130 m2 +60 m2 garage
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6541
Dagligt forbrug: 18,6 kg
Årligt forbrug: ca 3 ton

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af karsten kyhl »

paw skrev:Der er et spjæld, plade, bagerst i kedelen, en nede i kedelen og en øverst i kedelen.
Er de monteret og er den øverste åben eller lukket.
Måske det er der varmen forsvinder ud i ingenting.
der ligger en plade i bunden af kedelen mellem de sidste 2 røgvender. og ikke flere plader..
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af Ollii »

Jeg ved godt du skriver at asken ser rigtig ud.
Men vender herden rigtigt?

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
karsten kyhl
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 okt 2014 14:34
Mit fyr: scotte 16 kw
Areal: 130 m2 +60 m2 garage
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6541
Dagligt forbrug: 18,6 kg
Årligt forbrug: ca 3 ton

utroligt stort pilleforbrug .-(((

Indlæg af karsten kyhl »

pille bruger skrev:Kom lige med nogle flere oplysninger.
Er der rensemekanik i kedlen ?
Hvilken type blæser er der på brænderen ?
Har du trækstabilisator ?
ja der er rensemekanik i kedlen.
blæser type: ecofit 2grea3 108x52r.
ja der er trækstabilisator på sat til 10 pa.

Besvar