Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Tom_AT » 27 nov 2014 09:09

lamborg skrev:Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)
Jeg vil lige påpege at jeg af og til skal i køleskabet med beskidte fingre efter havearbejde, og at der så kommer jord på køleskabet :P


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af triumph » 27 nov 2014 10:10

lamborg skrev:Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)
Og er man en smule fingersnild og det forventer jeg at forumfolk er så kan man altså sagten selv rode med el .. Det er ikke raketvidenskab og den første elektrikker kom også af sig selv..
Jeg har jord på både emhætte og opvaskemaskine, da det ellers kilder i fingerne. Og den undskyldning skal konen ikke have, for ikke at tømme opvaskemaskine.
Måske skulle man gi Gustav 2 stykker isolerbånd.....

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic » 27 nov 2014 10:24

lamborg skrev:Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)
Og er man en smule fingersnild og det forventer jeg at forumfolk er så kan man altså sagten selv rode med el .. Det er ikke raketvidenskab og den første elektrikker kom også af sig selv..
Kære Hr. Lamborg

Hvorfor vil du gerne mane lidt ro på?

Bliver lidt irriteret når du prøver at negligere om jeg har fået stød eller det bare er statisk elektricitet. Kan oplyse dig at jeg er uddannet automatiktekniker og har rodet med el og elektronik siden jeg var 8 år. Allerede den gang fik jeg mit første 230V stød og har siden fået mange andre stød fra tændrørsledninger, elhegn, statisk elektricitet og et par gange fra elinstallationer i maskiner, så jeg ved godt hvad forskellen er. At HFI relæet ikke slog siger jo bare at modstanden var stor og strømstyrken var under 30mA, men 10 eller 20mA er absolut også meget ubehageligt men måske ikke livsfarligt.

Det er helt korrekt, at er man lidt fingersnild og har lidt omløb i pæren, så kan man sagten rode med el, det er ikke raketvidenskab. Du, jeg og sikkert mange andre forumnørder kan sagtens finde ud af at sætte en samlemuffe og en jordledning på, men du kan jo se eksemplet her i tråden hvor der er en som spørger om det er korrekt at samlingen fra kondensator skal monteres på huset, så er det nok ikke alle som selv skal rode med det. Hvad med Hr. og Fru. Jensen som ikke er på forum og ikke selv kan rode med det, skal de bare dø af elektrisk chok?

Noget andet er at når man køber et dansk produkt med CE mærke og det hele, så skal man ikke selv til at gøre produktet forsvarligt og lovligt. Det er en anden sag når jeg køber noget kina skrammel, så forventer jeg det er livsfarlig, og det får en grundig inspektion og forbedring inden der bliver sluttet strøm til.

NB. hvis du køber vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende så står der højt og tydeligt at der skal Schuko adapter på, det gør der ikke på et NBE fyr, der er en manual nærmest ikke eksisterende.

xkfc

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af xkfc » 27 nov 2014 10:35

For 5 år siden var der heller ikke jord forbundet i ekstern snegl, men ledningen var dog samlet med en samlemuffe.
Det er noget sjusk at der ligger en løs kabelsko og daller rundt, men jeg har også fået leveret kompressorkit med to forskellige gevind :oops: der er vist nogen detaljer der ikke er på plads. :oops:

Jeg er ikke sikker på at det er et krav at jorden er forbundet i ekstern snegl, jeg har ledt efter dokumentation på linix motoren men har ikke kunne finde noget, jeg tror at motoren er dobbelt isoleret, og derfor er jorden ikke nødvendig. Der er dog et problem i at, motoren ikke er mærket ud over CE. Hvis jord havde været et krav burde der have hængt en jordledning ud af motoren, da man jo ikke kan komme til klemkassen.
Det er dog fornuftigt at få lavet jordforbindelsen alligevel.

Jeg er helt enig med HR. Lamborg, der vil i mange (nok de fleste) hjem være talrige eksempler på at man har proppet schuko stikket, i stikkontakten selv om der sidder en advarsel hvor det står noget i stil med "skal ekstrabeskyttes"
Og hvad med HPFI relæet, virker det? og hvad med jordledningen! er den tæret væk ude i jorden?

Strøm er farligt og man kan dø af det, de 30mA hpfi relæet udløser ved er ikke tilfældig, og netop derfor skal jordspyddet være max 1600Ω - 800Ω i landbrug med dyr.
Står du i gummisko og kommer til at røre fasen vil det typisk give et ordentligt rap, og virker hpfi relæet og det ikke springer fra har du fået mindre end 30mA igennem dig. Men hvem siger at man er så heldig? Hvis fyret mangler jord og der er overgang til nul så mærker du jo intet :great: så er det overgang til fasen i den eksterne snegl, men der er tørt og du har gummisko på, så det mærker du heller ikke :great: så kommer du til at røre begge ting samtidig :shock: Nu er der altså intet der reder dig, hpfi relæet ser det ikke så det er sikringen der er mellem dig og elværket, du kan tåle 30mA men sikringen er jo 10-13A og det er nu det begynder at lugte, hjertet fanger elnettets frekvens 50HZ, men det magter det ikke mange nano sekunder så det klapper bare sammen.

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af N P K » 27 nov 2014 10:37

Aerobatic skrev:
Kære Hr. Lamborg

Hvorfor vil du gerne mane lidt ro på?

Bliver lidt irriteret når du prøver at negligere om jeg har fået stød eller det bare er statisk elektricitet. Kan oplyse dig at jeg er uddannet automatikiekniker og har rodet med el og elektronik siden jeg var 8 år. Allerede den gang fik jeg mit første 230V stød og har siden fået mange andre stød fra tændrørsledninger, elhegn, statisk elektricitet og et par gange fra elinstallationer i maskiner, så jeg ved godt hvad forskellen er. At HFI relæet ikke slog siger jo bare at modstanden var stor og strømstyrken var under 30mA, men 10 eller 20mA er absolut også meget ubehageligt men måske ikke livsfarligt.

Det er helt korrekt, at er man lidt fingersnild og har lidt omløb i pæren, så kan man sagten rode med el, det er ikke raketvidenskab. Du, jeg og sikkert mange andre forumnørder kan sagtens finde ud af at sætte en samlemuffe og en jordledning på, men du kan jo se eksemplet her i tråden hvor der er en som spørger om det er korrekt at samlingen fra kondensator skal monteres på huset, så er det nok ikke alle som selv skal rode med det. Hvad med Hr. og Fru. Jensen som ikke er på forum og ikke selv kan rode med det, skal de bare dø af elektrisk chok?

Noget andet er at når man køber et dansk produkt med CE mærke og det hele, så skal man ikke selv til at gøre produktet forsvarligt og lovligt. Det er en anden sag når jeg køber noget kina skrammel, så forventer jeg det er livsfarlig, og det får en grundig inspektion og forbedring inden der bliver sluttet strøm til.

NB. hvis du køber vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende så står der højt og tydeligt at der skal Schuko adapter på, det gør der ikke på et NBE fyr, der er en manual nærmest ikke eksisterende.
Korrekt

Og selvfølgelig ordner man sine husholdnings maskiner og andet så der er jord
Jeg vælger nu altid at skifte stikket i stedet for at bruge adaptor


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Brandsen » 27 nov 2014 10:40

Halløj i forum,

@Lamborg, jeg er helt vildt uenig i din sætning "og den første elektrikker kom også af sig selv",
for det er meget veldokumenteret i 1.Mosebog, at Gud sagde 'lad der bliver lys', og der blev lys,
men da have elektrikkerne vel allerede trukket alle kablerne ??

Det eneste der kommer af sig selv er lommeuld, ja, og så måske lige tomme flasker...
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af lamborg » 27 nov 2014 11:42

Ulrik.
Jeg nedgøre overhovedet ikke at du har fået stød og hvis du have læst mit indlæg ordentligt ville du også kunne se at jeg skriver om den manglende jord og dit stød som kunne være undgået havde den været monteret...
Om du er så fint følende at du kan mærke forskel på statisk stød og 230v skal jeg undlade at kommentere på men jeg kan oplyse dig om at lige har fået en ny røremaskine og den støder statisk med op til 112 v og jeg kan ikke mærke forskel om det er lysnet eller statisk og jeg har arbejdet med strøm i 35 år .
Grunden til at jeg maner til ro er at nettet har en tendens til at løfte ting op til en højde hvor de måske ikke helt hører hjemme...
Og med hensyn til hr og fru Jensen ( hvorfor er det altid Jensen der er lidt uvindende :-) så piller de jo nok ikke med deres fyr i en størrelses orden der gør det farligt for dem og ligefrem at slå dem ihjel er meeeeeeget store ord at bruge..... Og jeg garantere at de ikke har jord på deres køkken maskiner ligesom 99% af resten af befolkning.. Du har det garanteret heller ikke...
Men jeg kan garantere dig at jeg er en meeeeegt flink fyr så det sidste jeg ville med mit indlæg var at neglicere din oplevelse...
Meeeen der er vel tilladt at have en anden og mere rolig instilling til tingene .. Det er jo ikke sådan at der falder 50000 folk døde om i morgen :-)
I min maunual står der at styringen skal være jordet og selvom vi godt kan blive enige om at det så er lidt meget dumt at den kommer med et stik som ikke automatisk er jordet uden en adapter så kan man jo godt se at man er nødt til at ændre noget for at få den pågældende jord til at fungere.
Tom ... Tophumor :-) griner endnu.
Brandsen : Jeg er desværre lidt blank i netop den literatur du henviser til men jeg kender dog det 6. bud.
Du skal elske din næste men hold fingerne fra hans kone.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic » 27 nov 2014 12:25

lamborg skrev:Ulrik.
Jeg nedgøre overhovedet ikke at du har fået stød og hvis du have læst mit indlæg ordentligt ville du også kunne se at jeg skriver om den manglende jord og dit stød som kunne være undgået havde den været monteret...
Om du er så fint følende at du kan mærke forskel på statisk stød og 230v skal jeg undlade at kommentere på men jeg kan oplyse dig om at lige har fået en ny røremaskine og den støder statisk med op til 112 v og jeg kan ikke mærke forskel om det er lysnet eller statisk og jeg har arbejdet med strøm i 35 år .
Grunden til at jeg maner til ro er at nettet har en tendens til at løfte ting op til en højde hvor de måske ikke helt hører hjemme...
Og med hensyn til hr og fru Jensen ( hvorfor er det altid Jensen der er lidt uvindende :-) så piller de jo nok ikke med deres fyr i en størrelses orden der gør det farligt for dem og ligefrem at slå dem ihjel er meeeeeeget store ord at bruge..... Og jeg garantere at de ikke har jord på deres køkken maskiner ligesom 99% af resten af befolkning.. Du har det garanteret heller ikke...
Men jeg kan garantere dig at jeg er en meeeeegt flink fyr så det sidste jeg ville med mit indlæg var at neglicere din oplevelse...
Meeeen der er vel tilladt at have en anden og mere rolig instilling til tingene .. Det er jo ikke sådan at der falder 50000 folk døde om i morgen :-)
I min maunual står der at styringen skal være jordet og selvom vi godt kan blive enige om at det så er lidt meget dumt at den kommer med et stik som ikke automatisk er jordet uden en adapter så kan man jo godt se at man er nødt til at ændre noget for at få den pågældende jord til at fungere.
Tom ... Tophumor :-) griner endnu.
Brandsen : Jeg er desværre lidt blank i netop den literatur du henviser til men jeg kender dog det 6. bud.
Du skal elske din næste men hold fingerne fra hans kone.

Tror ikke du ved hvad forskellen er på 230V og statisk elektricitet. Hvis du kan måle 112V på din røremaskine så er det fordi der er overgang i den, så den ville jeg straks levere tilbage og købe en af ordentlig kvalitet (medmindre du gerne vil af med konen). Statisk elektricitet er jo en opladning af elektroner som giver en spændingsforskel på flere tusinde V, som udløses meget kortvarigt og med meget lille strømstyrke, og det giver et lille prik/stik. Hvis du ikke kan mærke forskel på det og et 230V stød, som får musklerne til at pulsere med 50Hz, så er der noget galt med dit nervesystem og jeg ville søge læge straks.

Jeg har jord i mine køkkenstik men ikke alle maskiner er jordforbundet. Derimod er de dobbelt isoleret og har ingen løse ledninger som kan komme i kontakt med kabinettet, så det har jeg det fint med.

Jeg mener det her er en alvorlig fejl som er langt fra danske standarter for el og i værste/mest uheldige tilfælde kan koste menneske liv. Når nu det ikke rigtigt ser ikke ud til at NBE tager det alvorligt, så hjælper jeg dem gerne på vej. Det er også sendt til sikkerhedsstyrelsen i dag.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af martin_b » 27 nov 2014 13:56

Til oplysning kan jeg fortælle, at jeg så Jannich/NBE online på søster-tråden til denne ovre på StokerForum i går, så de er helt sikkert opmærksomme på det nu. Nu mangler vi så bare at høre noget fra NBE.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af godsejeren » 27 nov 2014 16:01

Jeg kan se ar nbe melder ud med en plan imorgen skriver Jannich på stokerforum
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Besvar