Side 3 af 3

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

: 22 nov 2014 22:00
af jensolav
Aaen skrev:det er stadig køber der har bevisbyrden!!
Her er lidt sakset fra nettet, Som udgangspunkt er der kun reklamationsret i forhold til købelov og her har AAen ret Garanti er frivillig , så 2 års garanti skal fremgå af købsfaktura og skal stille køber bedre en reklamationsret.

Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng. Men de er 2 helt forskellige ting. En garanti er en frivillig tilbygning til reklamationsretten, og den skal stille dig væsentligt bedre.

Reklamationsret er en rettighed for alle

Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne ”garanti” og ”reklamationsret” sammen, når en forbruger klager over en defekt vare. Men begreberne er ikke det samme og bør ikke forveksles.

Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til over for dig som forbruger. Dukker der en fejl eller mangel op ved en vare i de første 2 år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet var latent i varen ved købet.

Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, nye såvel som brugte.

Læs 10 vigtige regler om reklamationsret

En garanti er en frivillig service

En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent vælger at yde på et bestemt produkt, produktgruppe eller alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente, at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.

Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. Fx kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte 2 år eller dække defekter, som ikke er omfattet af reklamationsret.

Har garantistiller ikke nærmere defineret, hvad garantien dækker og ikke dækker, skal garantien opfattes som en fuld garanti. Giver en butik 1 års garanti, skal butikken bevise, at et forhold ikke er omfattet af garantien.

Reklamationsretten skal bruges før garantien

Går din vare i stykker inden for de første 2 år med et problem, som er dækket af reklamationsretten, bør du altid først reklamere til forhandleren, selvom der er udstedt en garanti, som giver dig mere favorable vilkår i denne periode. Det er nemlig vigtigt, at forhandleren har været bekendt med problemet helt fra begyndelsen, hvis der senere opstår problemer, som forhandleren har ansvaret for at løse.

I reklamationsperioden er det forhandleren, der skal tage kontakt til garantistilleren, fx producenten, og viser det sig, at problemet ikke er dækket af garantien, har forhandleren ansvaret for at løse det inden for rimelig tid. Den rimelige tid tæller fra det øjeblik, du første gang henvendte dig om problemet til forhandleren.

Dokumentation er en god idé

Forhandleren skal notere sig reklamationen, når du henvender dig, selvom det er garantien, som ender med at dække problemet.

Sørg for selv at få skriftlig dokumentation med dig fra forhandleren. Det kan blive et vigtigt bevis, hvis der opstår komplikationer ved løsningen af problemet eller i forbindelse med eventuelle efterfølgende reklamationer.

Forhandleren har forpligtelser ved en garanti

I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti.

Det gælder eksempelvis, hvis forhandleren skilter med at være autoriseret forhandler af produktet eller mærket, eller hvis forhandleren har benyttet produktgarantien som et led i sin markedsføringen af produktet.

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis forhandler eller producent ikke efterlever løfterne i garantien