Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Heinemat
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 dec 2013 15:24
Mit fyr: Scotte Black Star 10kw
Areal: 170m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Heinemat » 22 nov 2014 17:04

Så røg gearmotor til secmirens. Ringede til fyrmontør at min gearmotor er stået af og det er jo på garanti.
Så sagde han at der var kun 6måneder på sliddele.
Det forstår jeg ikke, da der her i landet er 2 år garanti.


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Oldgaard » 22 nov 2014 17:09

Nej!!
Det er en generelt fejl at folk automatisk tror der er 2 års garanti.
Der er 6 måneders garanti og derefter 18 måneders reklamationsret, at der så er mange som vælger at give 2 års rigtig garanti er en anden sag.

klippet herfra : http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret

: Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til over for dig som forbruger. Dukker der en fejl eller mangel op ved en vare i de første 2 år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet var latent i varen ved købet.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af pll » 22 nov 2014 17:38

Jeg vil dog mene at en gearmotor skal dækkes unde de 2 år's reklamations ret. Det er vist meget kreativt at kalde en gearmotor for en sliddel. Det svarer til at motor og gearkasse i en bil er sliddele. Jeg ville selv heller ikke acceptere at kondensatorer og fotoceller var sliddele. Er oprindeligt udlært elektriker og har aldrig været ude for det fra andre leverandører.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Aaen » 22 nov 2014 17:41

Der skal stå helt specifikt, at der er 2 års garanti, ellers er det som Oldgaard skriver.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af pll » 22 nov 2014 17:52

Jeg taler ikke om garanti, men om reklamationsret og den kan de i henhold til dansk lov ikke frasige sig.


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Aaen » 22 nov 2014 17:57

nej, men fordi man har ret til at reklamere, betyder det ikke at man får ret i sin "klage". Sådan som jeg er orienteret, forholder det sig sådan at det er Heinemat`s opgave at bevise at fejlen på gearmotoren var der da han købte fyret.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Aaen » 22 nov 2014 18:05

Sakset fra FDM:
Reklamationsret er ikke garanti
Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt ”som beset”.
I modsætning til garantien dækker reklamationsretten kun fejl og mangler, hvis årsag var til stede på leveringstidspunktet. Reklamationsretten fungerer således, at fejl, der konstateres inden for de første seks måneder efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre noget andet. De resterende 18 måneder af reklamationsfristen er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at årsagen til manglen var til stede, da bilen blev leveret.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af pll » 22 nov 2014 18:17

Hvis en fotocelle, kondensator eller gearmotor bliver defekt inden for 2 år og produktet kun er brugt på den måde det er designet til, har der enten været en fejl på produktet fra starten af, eller det er fejldesignet og dette er også at betragte som en fejl fra starten af. I begge tilfælde vil det være leverandøren's ansvar at udbedre det inden for reklamations retten.

xkfc

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af xkfc » 22 nov 2014 18:22

Jeg vil også mene at Oldgaard og Aaen har ret i deres udlægning af købeloven.

Da jeg købte Scotten fik NBE min CO² besparelse, til gengæld fik jeg et optima besøg og 2 års fuld garanti, også på sliddele. jeg kunne dog ikke få en montør til at skifte dem, men hvis der skete noget ville de sende reservedele som jeg så selv skulle stå for at skifte. Hvordan handels betingelserne er i dag ved jeg ikke noget om, men det kommer jo an på hvordan der er handlet, og hvad det står på fakturaen.

xkfc

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af xkfc » 22 nov 2014 18:25

pll skrev:Hvis en fotocelle, kondensator eller gearmotor bliver defekt inden for 2 år og produktet kun er brugt på den måde det er designet til, har der enten været en fejl på produktet fra starten af, eller det er fejldesignet og dette er også at betragte som en fejl fra starten af. I begge tilfælde vil det være leverandøren's ansvar at udbedre det inden for reklamations retten.
Det er nok ikke så lige til, hvis motoren f.eks. er lavet til at køre 5min om dagen og du vælger at køre 10min om dagen så belastes den jo dobbelt.
Men en ting er sikkert, det er nu man finder ud af om det er en god montør/forhandler man har brugt.
I de fleste tilfælde er det montøren der har ansvaret, og så bestemmer han sig for om han vil involvere leverandøren, men i de fleste tilfælde orker de ikke at gå ret langt med sådan en sag, der er jo lagt lidt på prisen, lidt alla forsikring, og så fikser de det bare.
Senest rettet af xkfc 22 nov 2014 18:28, rettet i alt 1 gang.


Besvar