Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Huller i sneglerør

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
egmadsen

Huller i sneglerør

Indlæg af egmadsen » 06 nov 2014 17:20

Men måske er hullerne den bedste løsning. Nu må jeg se hvordan det går med Velux pillerne indtil nu er det rigtig fint


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 17:38

Lintz skrev:
Hvordan kan du egentlig talt styre en 16 kw med kun 96 m2 - Eller har du også 250 m2 maskinhus som ikke er nævnt. :D
1. vores hus er gammelt men der er lavet en del isolering
2. vi har kun radiatorer
3.m Urstyring er godt

men ja en 10èr kunne sagtens klare det og ser du på mit årsforbrug så er det jo ganske godt styret, vi har stue mod syd og 2 store vinduer derb trækker masser af varme ind, nu er der jo kommet sænknings mulighed på styring men det er jeg ikke helt på linie med endnu, det er kun få gange jeg får den til at stoppe, men alt i alt så er scotten bare god
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 17:52

jensolav skrev:
1. vores hus er gammelt men der er lavet en del isolering
2. vi har kun radiatorer
3.m Urstyring er godt

men ja en 10èr kunne sagtens klare det og ser du på mit årsforbrug så er det jo ganske godt styret, vi har stue mod syd og 2 store vinduer derb trækker masser af varme ind, nu er der jo kommet sænknings mulighed på styring men det er jeg ikke helt på linie med endnu, det er kun få gange jeg får den til at stoppe, men alt i alt så er scotten bare god
Som du kan se af mine oplysninger så har jeg 160 m2 med omkring 100 - 150 mm på loftet. Ingen hulmur og ingen isolering i gulve mange steder. og konen lukker ikke for varmen når hun åbner døren for at ryge - men alligevel står min Scotte og hygger sig ved 10 - 30 % meget af tiden.
Fyret kører hele året rundt ellers bliver konen sur hvis badeværelsetgulvet er koldt. Forbrug mellen 6 - 8 tons.
- Og - ja - Scotten er squ god - men man bliver skuffet hvis man tror man skal stå ude i fyrrummet og skrue.

Lysindfald (opvarmning) er der ikke meget af da vi bor i granskov.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5478
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 422 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af triumph » 06 nov 2014 18:36

Jeg havde kunne ikke drømme om og køre silo tom, og rengøre. det er simpelthen mod min natur..... icon_cheesygrin.gif
Og jeg syntes altså også at smuldet skal brændes af.
Da jeg havde kørt et par år (hvor jeg havde døjet med variende fødning, der dog ikke havde givet driftprobemer) Blev problemet så stort at fyret nogengange ikke startede op, pga der ikke kom nok piller. Så lavede jeg et bundleje,og satte et ½" vandrør indvendigt i snegl. Det halvede udsving i den dosserede pillemængde.
Det tidligere medlem "troldmand" havde lavet forsøg der tydeligt viste at når snegl drejede og hævede piller, så blev der ligesom et hul under snegl, og piller fald ned, både udvendigt og indvendigt om snegl. ved at sætte et rør i snegl, så falder piller ikke ned indvendigt i snegl. Piller drejer ligsom også med sneglen, når denne rotere. Derfor havde troldmand boret en af de flade metalgardinstænger indvendigt i stigrøret, så piller ikke kunne dreje med. (gardinstangen havde jeg ikke monteret i min snegl)
Dog havde jeg af og til (mindre end en gang om året) problemer med at sneglen knækkede lige hvor den var svejst på kobling ved motor.
Jeg tror at problemet var at sneglen pakkede i smuld.dog slog jernrør lidt, et elektrikkerrør ville nok være bedre.
På trods af smuld, variere den dosserede pillemængde ikke mede end 150 g.

Nu har jeg monteret en bio 18 snegl. Jeg har dog ikke rigtigt brugt noget tid på det, og har derfor beskedne erfaringer. Men det ser ud til at snegl dossere mere nøjagtigt en en scotte snegl. dog ser det ud til at bio 18 sneglen delvist knuser træpiller.
link til trold´s video
https://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2 ... L3FJEW2EyA

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 18:47

Lintz skrev:
Som du kan se af mine oplysninger så har jeg 160 m2 med omkring 100 - 150 mm på loftet. Ingen hulmur og ingen isolering i gulve mange steder. og konen lukker ikke for varmen når hun åbner døren for at ryge - men alligevel står min Scotte og hygger sig ved 10 - 30 % meget af tiden.
Fyret kører hele året rundt ellers bliver konen sur hvis badeværelsetgulvet er koldt. Forbrug mellen 6 - 8 tons.
- Og - ja - Scotten er squ god - men man bliver skuffet hvis man tror man skal stå ude i fyrrummet og skrue.

Lysindfald (opvarmning) er der ikke meget af da vi bor i granskov.
Ja der er ikke meget lys i Rold skov :D
Isolerings mæsigt tror jeg vores huse er meget lig hinanden, vores hus ligger på engjord og sokkel er på mursten, der er ganske gode muligheder for at isolere under huset og gulvene skulle egentligt have været skiftet, ja hele huset skulle have en omgang men penge kan vi ikke låne på landet og arbejds situationen kunne også være bedre.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 19:01

jensolav skrev: Ja der er ikke meget lys i Rold skov :D
HOLD DA OP - Strækker Rold skov sig helt ud på østkysten - Og er Rold skov, gran skov icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Næ du - Jens Olav - Måske den hedder Egense skov - Eller Klatrup skov - Nej nu husker jeg det - Høstermark skov er det, ja det er så :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 19:11

Lintz skrev:
HOLD DA OP - Strækker Rold skov sig helt ud på østkysten - Og er Rold skov, gran skov icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Næ du - Jens Olav - Måske den hedder Egense skov - Eller Klatrup skov - Nej nu husker jeg det - Høstermark skov er det, ja det er så :great:
Ok Høstermark skov, jamen nu strækker det østlige himmerland sig jo så åbenbart langt mod nordøst,.men dejligt område jeg har selv arbejdet i Storvorde
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 19:23

jensolav skrev:
Ok Høstermark skov, jamen nu strækker det østlige himmerland sig jo så åbenbart langt mod nordøst,.men dejligt område jeg har selv arbejdet i Storvorde
Noget har vi til fælles - Vi bor begge i (tæt ved) Vildmosen :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 06 nov 2014 19:28

Lintz skrev:
Noget har vi til fælles - Vi bor begge i (tæt ved) Vildmosen :great:
Ja du ved den Lille men størst i areal og jeg ved den store men mindste
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Lintz » 06 nov 2014 19:38

jensolav skrev: Ja du ved den Lille men størst i areal og jeg ved den store men mindste
Det lyder lidt som herhjemme - Når jeg praler med at det er den største hun har set - og hun siger det er den mindste hun har oplevet :cry:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar