Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Huller i sneglerør

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
shovelhead
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 03 jun 2010 15:47
Mit fyr: Scotte 10 kw v10 styring
Areal: Ca 140 m2
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4773
Dagligt forbrug: 15-20 kg
Årligt forbrug: ca 4.5 ton
Geografisk sted: Stensved sydsjlland

Huller i sneglerør

Indlæg af shovelhead » 07 feb 2015 23:18

Jeg har også kæmpet med smuld snegl der kører stramt. Ændret vinkel på sneglen. Kørt med rør i sneglen. Givet olie i pillerne så køre det godt men skal så hele tiden veje piller af. Boret huller i sneglen i bunden det hjalp noget men ikke nok. Nu har jeg boret huller næsten hele vejen op. Og monteret en opsamler under. Og uden rør i sneglen nu. Udover det har jeg lavet et spjæld i siloen af den plade der følger med til at hænge styringen på. Så jeg nemt kan tømme siloen ned i en spand for smuld og piller når den er ved at være tom. Eller hvis der går noget galt med sneglen når siloen er helt fuld :roll:
Så nu ser det ud til at ha løst mit problem :great:

Det har været mine forsøg og løsninger, så hvis nogen kan bruge noget af det til noget er der et par billeder her :)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Det er et nedløbsrør jeg har skåret et stykke ud af. Og drejet nogen afstandsstykker jeg har popnittet på "det ku jo også bare være nogen skruer og møtrikker" så smuldet kan løbe frit ned i spanden. Og så kan det lige klemmes ud over sneglrøret og sidde fast.
image.jpg
image.jpg
Scotte 10 kw V.10 styring
StokerCloud: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/early.html?


calle

Huller i sneglerør

Indlæg af calle » 08 feb 2015 00:36

Jep. Har også boret huller hele vejen op. Dog kun en enkelt række over den store samling huller ned i bunden af sneglen. Har nu kørt 2 ton F1, som der har været meget smuld i, uden at rense siloen :great:

Venlig hilsen

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Olaf13 » 08 feb 2015 01:16

I piller bør der ikke være smuld men det er der jo sommertider og man ved det ikke før man har fået dem hjem og afleveret ved kantstenen og jeg høre at en flexsnegl kan ikke handle meget smuld med sikkerhed i lang tid,,,, og hvis siloen er fyldt helt op med en stor vægt på indløbet bliver det sikkert være.
Ja jeg ser og forstår man er nød til at være kreativ for at få det til at køre,,, og godt nok med det, meeen hvorfor h... hulen har NBE ikke løst det problem forlængst @@?? Tør man invester i et fyr med et flexsnegl som måske ikke kan køre de piller op som man nu engang får leveret, jeg syntes ikke det skulle være nødvendig at man selv skal til at rode med et kendt problem som burde at være løst fra fabrikken, ikke,,, bare min tiøre.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af HR LUCCA » 08 feb 2015 02:16

Jeg ser ikke noget problem i og have en Flex snegl , nu har jeg haft et fyr med den udskældte snegl i 3 år og aldrig renset siloen ,jeg lavede også en renselem i bunden af siloen da jeg fik det ,for jeg læste så meget om smuld i siloen :| , men har aldrig brugt den :wink: , de eneste ting jeg har gjort er 1 dl olie på 300 kg piller og så det vigtigste ,købe nogle piller uden smuld , jeg henter altid selv mine piller , og inden jeg køber flere paller tager jeg 4-5 sække med hjem og kontrollere kvaliteten , hvis jeg skulle have dem leveret ville jeg starte med og kontrollere en sæk piller før aflæsningen , hvis de ikke er ok kan de bare tage dem med tilbage , jeg vil ikke betale for smuld :wink:

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 08 feb 2015 08:01

shovelhead skrev:Jeg har også kæmpet med smuld snegl der kører stramt. Ændret vinkel på sneglen. Kørt med rør i sneglen. Givet olie i pillerne så køre det godt men skal så hele tiden veje piller af. Boret huller i sneglen i bunden det hjalp noget men ikke nok. Nu har jeg boret huller næsten hele vejen op. Og monteret en opsamler under. Og uden rør i sneglen nu. Udover det har jeg lavet et spjæld i siloen af den plade der følger med til at hænge styringen på. Så jeg nemt kan tømme siloen ned i en spand for smuld og piller når den er ved at være tom. Eller hvis der går noget galt med sneglen når siloen er helt fuld :roll:
Så nu ser det ud til at ha løst mit problem :great:

Det har været mine forsøg og løsninger, så hvis nogen kan bruge noget af det til noget er der et par billeder her :)
Fed brandslukker i " Kähler design
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 09:13

Jeg kunne simpelthen ikke drømme om at skulle rengøre silo, og jeg syntes at smuld skal brændes af
Jeg havde på et tidspunkt problemer med smuld. Så jeg svejste et ½" vandrør indvendigt i sneglrør, og lavde et bundleje.
Det hjalp meget på uens dosseringer. Det halverede udsving når jeg lavede afvejninger.
Desværre knak snelvinding ca. hvert andet år. Brudet var lige ved kopling. Hvor jeg så måtte korte af sneglen.
3 gang det skete, svejste jeg rør og kobling sammen.
Det skulle jeg ikke have gjort. ½" røret slog nemlig ca 1 mm, og hvor det før havde kunne flexe i sneglen. Så kunne det ikke gøre det mere.
Derfor knækkede motorakslen efter ca. 14 dages drift.
Hvis jeg i stedet bare havde puttet et 20 mm elektrikkerør indvendigt i sneglen. Så er jeg sikker på at jeg havde løst problemet, uden snegl/motoraksel havde knækket.

Nu har jeg en fast snegl fra en biomax, jeg har kørt med i et par måneder.
Det virker som om den er meget mindre følsom over for smuld, end en flexsnegl.
Den giver ca. 3 gange flere piller end en flexsnegl, hvilket måske kan gøre doseringen lidt grov ?. Men det er nu ikke noget jeg har bemærket.
Til at starte med knuste den pillerne, så der kom en hel del småstykke af piller ud af sneglen. Det er blevet meget bedre nu, selvom man stadigt godt kan se at der kommer flere små piller ud af sneglen, end der kommer ind.
Derudover ændre en fast snegl også ydelse når den bliver kørt til. Men modsat en flexsnegl, så giver den flere piller. Da jeg lavede første afvejning, så gav den 2350 g. Nu giver den 3200 g

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af paw » 08 feb 2015 10:11

Har også brugt olie, både i fyldt tank og næsten tom. Næsten tom og lidt olie, så kommer alt smuldet med op, men husk at røre godt rundt i de sidste piller så olien bliver godt fordelt, men så er det jo man skal veje om næste dag, samt den tit ryger et halv døgns tid.
I en fyldt tank hvor der lige kom en lille kop olie i synes jeg det blev meget ustabilt med afvejning, meget den ene dag og lidt den næste, så det blev umuligt at indstille pgra den store forskel der tit var. Bore huller i sneglrør, fanme nej, det skal sgu ku lade sig gøre og vil da ha alt brændt af, også smuld, så nej til det.
Elektrikkerrør i snegl, har tænkt på det, men nej, og tror motor bliver mere belastet med den løsning.
Hvad gør man så ?
Jo, lod skidtet køre, en afvejning hver lørdag, og sjovt nok blev afvejning stabil efter 2-3 uger og lægger nogenlunde stabilt nu.
Sådan har det nu kørt et års tid og ingen bøvl med hverken det ene eller det andet :great:
Var ude og indstille hos en hvor sneglen kørte tilbage, og det knagede og bragede når sneglen kørte, samt der var en del smuld.
En sjat olie og så kørte den fint efter en times tid, rød tank kvart fuld, og han brugte herefter en sjat olie i de sidste piller i 2-3 uger, og stoppede så med olien, og nu kører det fint på 4 uge efter stop med olie og med de samme slags piller.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af HR LUCCA » 08 feb 2015 10:15

triumph skrev:Jeg kunne simpelthen ikke drømme om at skulle rengøre silo, og jeg syntes at smuld skal brændes af
Jeg havde på et tidspunkt problemer med smuld. Så jeg svejste et ½" vandrør indvendigt i sneglrør, og lavde et bundleje.
Det hjalp meget på uens dosseringer. Det halverede udsving når jeg lavede afvejninger.
Desværre knak snelvinding ca. hvert andet år. Brudet var lige ved kopling. Hvor jeg så måtte korte af sneglen.
3 gang det skete, svejste jeg rør og kobling sammen.
Det skulle jeg ikke have gjort. ½" røret slog nemlig ca 1 mm, og hvor det før havde kunne flexe i sneglen. Så kunne det ikke gøre det mere.
Derfor knækkede motorakslen efter ca. 14 dages drift.
Hvis jeg i stedet bare havde puttet et 20 mm elektrikkerør indvendigt i sneglen. Så er jeg sikker på at jeg havde løst problemet, uden snegl/motoraksel havde knækket.

Nu har jeg en fast snegl fra en biomax, jeg har kørt med i et par måneder.
Det virker som om den er meget mindre følsom over for smuld, end en flexsnegl.
Den giver ca. 3 gange flere piller end en flexsnegl, hvilket måske kan gøre doseringen lidt grov ?. Men det er nu ikke noget jeg har bemærket.
Til at starte med knuste den pillerne, så der kom en hel del småstykke af piller ud af sneglen. Det er blevet meget bedre nu, selvom man stadigt godt kan se at der kommer flere små piller ud af sneglen, end der kommer ind.
Derudover ændre en fast snegl også ydelse når den bliver kørt til. Men modsat en flexsnegl, så giver den flere piller. Da jeg lavede første afvejning, så gav den 2350 g. Nu giver den 3200 g
Lavere ydelse på en fastsnegl er vel bare spørgsmål om og finde en snegl med mindre diameter . :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 10:31

HR LUCCA skrev: Lavere ydelse på en fastsnegl er vel bare spørgsmål om og finde en snegl med mindre diameter . :wink:
Ja, eller større inderrør, eller mindre stigning.
Men hvor finder man det ?
Jeg har spurgt på prisen for at få en special lavet. Det var 6000 kr
Det syntes jeg alligevel var i overkanten

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 10 feb 2015 05:16

pille bruger skrev:
Se side 24 i din manual.
Ja man skal så ikke undervurdere manualen :D Olien har hjulpet og nu må den så blive en fast del af brændselbudgettet icon_cheesygrin.gif
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html


Besvar