Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Indlæg af HR LUCCA » 30 sep 2014 21:25

Hvis dit fyr ikke regulere op til 100 % så prøv og lav P højre feks fra 2.5 til 2.7 og lad det køre til i morgen , hvis det ikke hjælper så gir du den lidt mere , det kan/er svært og justere P og I , man kan bruge lang tid på det , der kan også være flere ting der "forstyrre " reguleringen gulvvarmeventiler og cirkulations pumper der regulere op og ned mm :wink:


Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Indlæg af Plektor » 30 sep 2014 21:43

Jeg prøver at justere p

Jeg opdagede noget nyt i dag... Jeg tænkte jeg ville se hvad jeg kunne trække fyrets temperatur ned til, og tændte for al varme på maks så den skulle lukke vand ind i hele systemet... Det underlige er at fyret ikke kørte sønderligt kraftigere end det gør når det kun er et værelse der skal have varme.... Temperaturen faldt til 50 (hvilket den har været nede i før)
Jeg fatter hat

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Indlæg af HR LUCCA » 30 sep 2014 22:12

Plektor skrev:Jeg prøver at justere p

Jeg opdagede noget nyt i dag... Jeg tænkte jeg ville se hvad jeg kunne trække fyrets temperatur ned til, og tændte for al varme på maks så den skulle lukke vand ind i hele systemet... Det underlige er at fyret ikke kørte sønderligt kraftigere end det gør når det kun er et værelse der skal have varme.... Temperaturen faldt til 50 (hvilket den har været nede i før)
Jeg fatter hat
Det kan godt være din P og I der ikke står rigtigt , hvis p er for lav kan den ikke opnå den indstillet temp så prøv og hæv P værdi, nu ved jeg ikke hvad varme du havde før , men et pillefyr køre ikke som et oliefyr , et pillefyr skal køre så jævnt som muligt , et oliefyr køre fuld skrald og når temp er opnået stopper det , et pillefyr skal helst have få stop (mange start og stop koster piller) og regulere langsomt , når den hælder piller ind går der lidt tid før der er ild , det er derfor det kun regulere med et vist antal % pr minut , men det skal kunne nå indstillet kedeltemp :wink:

Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Indlæg af Plektor » 30 sep 2014 22:29

HR LUCCA skrev:
Det kan godt være din P og I der ikke står rigtigt , hvis p er for lav kan den ikke opnå den indstillet temp så prøv og hæv P værdi, nu ved jeg ikke hvad varme du havde før , men et pillefyr køre ikke som et oliefyr , et pillefyr skal køre så jævnt som muligt , et oliefyr køre fuld skrald og når temp er opnået stopper det , et pillefyr skal helst have få stop (mange start og stop koster piller) og regulere langsomt , når den hælder piller ind går der lidt tid før der er ild , det er derfor det kun regulere med et vist antal % pr minut , men det skal kunne nå indstillet kedeltemp :wink:
Jeg havde ikke et fyr før (har boet til leje med elvarme!) - I det hus jeg købte ( i foråret i år) stod et gammelt fyr der var det ARVESTE lort - Hvis det ikke gik ud, så kogte det over eller brændte tilbage - skulle startes med en klud med diesel og lidt sprittabletter - Det var godt nok ringe men det var også gammelt :) - Så er det nye sku noget nemmere, og så er der jo en log man kan følge med i, så det er også derfor jeg spørger lidt meget her i starten - skal jo lige have styr på det.
Jeg fornemmer at et pillefyr helst skal "tøffe" derudaf, og så sparke lidt hvis temperaturen falder, og sparke lidt mere hvis temperaturen falder meget. Så vidt jeg kan se, er "sparket" P-leddet og "tøffen" er I-leddet (Det giver mening for mig :P ) - Jeg synes bare at temperaturen indtil "sparket" kommer når at blive noget lav... Helt ned til 50 grader - jeg bryder mig ikke om at den ryger under 55 pga kodens... Jeg synes at et tidligere indlæg (fra i dag) om at min gulvvarme-pumpe kører for kraftigt, og dermed forstyrrer hvordan flowet er, lyder logisk for mig, men jeg ved ikke om det kan have noget på sig? - Ikke desto mindre har kontakten på pumpen sat sig fast - jeg kan ikke rokke den - det kan vel ikke passe at man på en alpha+ pumpe skal have MEGET ved for at rykke på kontakten?
Min P stod til 2.5 så jeg har forsøgt at hæve den til 2.7 - så må jeg se hvad der sker.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt Scotte falder markant i varmegrader i kedlen

Indlæg af HR LUCCA » 30 sep 2014 23:13

Jeg tror ikke noget ved den kommer under 55 grader et øjeblik , hvis der ikke er kondens i askeskuffe , røg rør eller skorsten sker der ikke noget ,
lad os se i morgen nu du har hævet P :)


Besvar