Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af thy » 31 dec 2007 01:11

tja det ser sku ikke godt ud :shock:

du skal være velkommen til et kik...
du kan tage de 300kg med så finder vi ud af det :great:


kan godt se det ser noget extremt hårdt hårdt ud for din snegl :roll:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Andersen » 31 dec 2007 02:45

Hej BFE

På dine videoer kan man se at sneglen kommer op at ride på pillerne,
hvilket belaster din gearaksel kraftigt.
Hvis det kun er ude i enden af sneglen at pillerne kiler sig fast, kunne man evt. prøve at fiksere snegle i enden.
Det vil desuden fjerne de uhensigtsmæssige belastninger af gearakselen.
Jeg vil derfor formode at langt færre piller vil kile sig fast mellem hus og snegl, hvis sneglen blev fikseret.
Hvis du desuden anvender den tilslebet snegl burde den kunne kløve de pille der evt. kommer i klemme.
Om så motoren er kraftig nok er det springende punkt.
Hvis enden af snegleakselen har et par frie centimeter kunne man jo lave en bronzebøsning som snegleakselen kunne køre i.
Denne bøsning skulle så fikseres horisontalt samt vertikalt på brænder huset.

Ps Er selv lige gået over til en hård pilletype (Statoil) er derfor spændt på om jeg løber ind de samme problemer som dig.

Mvh
Steen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 31 dec 2007 09:00

Hej
Kardanled på snegl - jo jeg har kardanled på en snegl. Jeg kan bare ikke vise det lige nu da, det er begravet dybt nede i min pillebeholder.
Men. kardanledet består af to runde ringe der er (ca.35mm Ø) puttet inden i hinanden, herefter er den ene svejset på germotor - bøsningen , den der før sad på sneglen - den anden runde ring er svejset på sneglen.
Men nu er det jo så sådan at din snegl skubber, hvor min trækker betyder at løsningen nok ikke kan bruges.
Du kunne jo lave to U - er, det ene u på motoren det andet på sneglen, så var det jo bare at montere motoren og bagefter putte sneglen ind i røret, så de to u-er fik fat i hinanden.

Diameter på snegl
Der skal være så meget luft mellem snegl og hus at den kan køre frit rundt selv om der kommer to piller i klemme (en på hver side af sneglen.)
Sneglen til en Mult 22 er 38mm Ø medens røret er vel 70mmØ og den hiver fint piller op uden at sige en lyd.

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af tn » 31 dec 2007 09:18

hej

Hvad med at fastgøre gearkasse med gummiskiver, således så gear kan give sig i fastspænding istedet for i aksel, når der kommer piller i klemme.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 31 dec 2007 10:23

Hej,
Tak for de gode svar. Der er nogle gode ideer imellem. :great:
Jeg skal kommentere dele af dem senere, da der er nogle "vinkler" i denne sag, som er meget interessant, set ud fra et forbrugermæssigt synspunkt.
Lige nu må jeg pakke lap-top'en sammen og følge med Fruen og makke ret. icon_cheesygrin.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af thy » 01 jan 2008 18:04

tn skrev:hej

Hvad med at fastgøre gearkasse med gummiskiver, således så gear kan give sig i fastspænding istedet for i aksel, når der kommer piller i klemme.
det ville i hvert fald hjælpe på belastningen på sneglen...


har du sænket sneglen.... tænker på det ville være bedre at der var mindst plads til en pille under sneglevindingerne så det ville være mueligt at en pille kunne gå under i ny og næ uden at komme i klemme...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 01 jan 2008 19:56

tn skrev:hej

Citat.

""Hvad med at fastgøre gearkasse med gummiskiver, således så gear kan give sig i fastspænding istedet for i aksel, når der kommer piller i klemme.
""

Gummi skiver lyder umiddelbart godt, Men hvor skal de gummi skiver anbringes??? Da det er en snegl der skubber piller frem (sneglen vil hele tiden forsøge at skubbe motoren væk)?? Og hvad med den utæthed det vil give?? Der vil jo blive en utæthed mellem motor/gear og boksen motoren skal skrues fast på. Hmmm.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 21:26

Troldmand. skrev:Hej
Citat
"Justeret snegl. Der er ca 3mm luft mellem snegl og skakt."
Du skal op og have meget mere luft mellem snegl og skagt. Sneglen skal ikke skære sig gennem pillerne.
Du skal have mindst to pillers diameter luft, 20mm luft ialt vil være fint. Så kører det.
Ligeledes burde du montere din snegl flydende (kardanled) du får nemlig hurtigt igen en knækket aksel.
Af billedet og indlagte mål fremgår det, at den største afstand som kan opnås mellem snegl og sakt, er 7mm (65 - 58), dvs mindre end een pilles diameter.
Hvis der skulle være 20mm luft forneden og et par mm for oven, skulle producenten levere brænderen med en væsenlig anderledes fremstillet snegl. Har du selv prøvet det med de 20mm i en Bio-Comfort, eller er det noget du ræsonnerer dig til?
Sagen er jo den, at selv uden skiverne mellem gear og hus, hvor sneglen stort set er så langt oppe mod toppen den kan komme, kommer der stadig lige mange piller i klemme.
Andersen skrev:Hej BFE
På dine videoer kan man se at sneglen kommer op at ride på pillerne,
hvilket belaster din gearaksel kraftigt.
Hvis det kun er ude i enden af sneglen at pillerne kiler sig fast, kunne man evt. prøve at fiksere snegle i enden.
Det vil desuden fjerne de uhensigtsmæssige belastninger af gearakselen.
Jeg vil derfor formode at langt færre piller vil kile sig fast mellem hus og snegl, hvis sneglen blev fikseret.
Hvis du desuden anvender den tilslebet snegl burde den kunne kløve de pille der evt. kommer i klemme.
Om så motoren er kraftig nok er det springende punkt.
Hvis enden af snegleakselen har et par frie centimeter kunne man jo lave en bronzebøsning som snegleakselen kunne køre i.
Denne bøsning skulle så fikseres horisontalt samt vertikalt på brænder huset.
Ps Er selv lige gået over til en hård pilletype (Statoil) er derfor spændt på om jeg løber ind de samme problemer som dig.
MvhSteen
Jeg kan sagtens følge dit forslag, men problemet finder sted i hele sneglens længde og ikke kun ude i enden.
Hvis motoren var stærk nok, skulle den nok kunne gnave sig igennem. Jeg spurgte tidligere, om man kan montere en 10Watts, men er da ikke sikker på, at det er nok. Men det bliver belastningen på gearakslen ikke mindre af.
Hvis vi så hænger den op i gummi, eller anvender kardanled, da vil den modsatte side af sneglen blive klemt op mod huset (metal mod metal) og det tror jeg heller ikke belastningen bliver mindre af.
Nej ærlig talt, konstruktionen er simpelthen ikke egnet til hårde 8mm piller.
Jeg synes ikke det kan være rimeligt, at ejere af denne slags pillebrændere skal bygge deres brænder om, blot fordi kvaliteten på pillerne varierer ud over det man oprindeligt har designet materiellet til.
Vedhæftede filer
Slebet snegl 003.jpg
Mål på snegl og skakt.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 01 jan 2008 22:10

Hej

Citat

"""""Jeg kan sagtens følge dit forslag, men problemet finder sted i hele sneglens længde og ikke kun ude i enden.
Hvis motoren var stærk nok, skulle den nok kunne gnave sig igennem. Jeg spurgte tidligere, om man kan montere en 10Watts, men er da ikke sikker på, at det er nok. Men det bliver belastningen på gearakslen ikke mindre af.
Hvis vi så hænger den op i gummi, eller anvender kardanled, da vil den modsatte side af sneglen blive klemt op mod huset (metal mod metal) og det tror jeg heller ikke belastningen bliver mindre af.
Nej ærlig talt, konstruktionen er simpelthen ikke egnet til hårde 8mm piller.
Jeg synes ikke det kan være rimeligt, at ejere af denne slags pillebrændere skal bygge deres brænder om, blot fordi kvaliteten på pillerne varierer ud over det man oprindeligt har designet materiellet til.
Motoren stærk nok. """"

Ja - selfølgeligt er det i hele sneglens længde.

Du skal ikke have en motor der er stærk nok til at knuse piller, du skal have en motor, der bare skal kunne førere piller frem til forbrænding. Du har en snegl der er beregnet til korn eller bløde piller der kan gnaskes som ingenting - ik.
For alle snegle gælder det, at der skal være frigang nok (nu taler vi om træ-piller )at der kan være mindst to piller (16mm frigang) mellem snegl og rør. En pille er 8mm - hvad nu hvis der kun er 12mm frigang og to piller over for hinanden i røret skal frem de fylder jo 16mm, kan du se det.
Husk på, træ-piller er i dag præsset så hårdt, så man skulle tro det var småsten der skulle igennem. De gir' sig ikke, men ødelægger gear mm hvis ikke der er plads

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Ulrik » 01 jan 2008 22:34

Enig med Troldmanden.

Ud fra billedet at vurdere, burde du kunne løse problemet ved at hæve sneglen ca 12 mm fra bunden.
Kan det lade sig gøre?

Nej, jeg synes bestemt heller ikke at det er tilfredsstillende når det er nødvendigt med disse hjemme modificeringer.
MvH Ulrik©


Besvar