Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 01 jan 2008 22:57

Hej
Ulrik...for hulen :)
Man kan da ikke hæve en snegl 12mm, hvor der kun er tre mm at give af :shock:


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 23:09

Troldmand. skrev:For alle snegle gælder det, at der skal være frigang nok (nu taler vi om træ-piller )at der kan være mindst to piller (16mm frigang) mellem snegl og rør. En pille er 8mm - hvad nu hvis der kun er 12mm frigang og to piller over for hinanden i røret skal frem de fylder jo 16mm, kan du se det.
Nej det kan jeg ikke se, at der nogensinde skulle kunne blive plads til. Derfor skrev jeg også før, at snegl/brænder skulle konstrueres helt andreledes, såfremt det skulle kunne opfylde et sådant krav. Jeg viste billedet med mål på, så kan man se hvorfor. Skaktens højde er 65mm og sneglens diameter er 58mm. Der er ganske enkelt ikke plads, med mindre sneglen nedslibes. Jeg antager, at producenten må være klar over, at deres produkt er født med denne fejl (ikke 16mm frigang mellem snegl og rør)
Ulrik skrev:Ud fra billedet at vurdere, burde du kunne løse problemet ved at hæve sneglen ca 12 mm fra bunden.
Kan det lade sig gøre?
Ja. Thy spurgte om det samme og det er den stilling sneglen befinder sig i, når der ikke ligger skiver under gearet. Det var i denne tilstand at driftstoppene opstod. Pillerne lægger sig imellem med det samme og sneglen stopper. Jeg prøvede derfor det modsatte med et marginalt bedre resultat, men kan forstå, at det er imod sund "snegle-filosofi". :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 23:21

Ulrik skrev:Ud fra billedet at vurdere, burde du kunne løse problemet ved at hæve sneglen ca 12 mm fra bunden.
Kan det lade sig gøre?
Ja igen og så alligevel nej, hvis jeg skal være helt præcis. Ikke 12 mm, men 7 til 8 mm. :)
I morgen henter jeg nogle piller fra Højlund Mølle og så ser vi hvordan det så går med dem.
Og så skylder jeg nok Kenneth en opringning. Det kunne også være han kunne få det til at køre igen. :wink:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 01 jan 2008 23:32

Hej
Du kunne jo også køre op til mig (lidt nord for Aalborg) så skal jeg dreje din snegl ned, så det bare kører.. Du skal nok få kaffe en stærk og en sild :)

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 01 jan 2008 23:51

Troldmand. skrev:Hej
Du kunne jo også køre op til mig (lidt nord for Aalborg) så skal jeg dreje din snegl ned, så det bare kører.. Du skal nok få kaffe en stærk og en sild :)
Jo tak, nu behøver jeg ikke køre helt til Ålborg for at dreje min snegl ned, da jeg selv har en drejebænk i mit værksted.
Men det der undere mig er, at hvis det er almindeligt kendt og det (dit forslag) fungerer i en Bio-Comfort (det mangler du at svare mig på), hvorfor hulen kommer NBE så ikke på banen og tilbyder deres kunder en modificeret snegl, når nu de kender til alle de problemer, som Stampemøllens piller skaber. (Det kan du naturligvis ikke svare på.)
Jeg har jo personligt fået at vide fra dem, at de sælger rigtig mange gear lige nu til intern snegl, pga Stampepillerne. Det er selvfølgelig også i første linie en slags god foretning for dem, men umådelig dårlig kundecervice for os forbrugere. :(
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Andersen » 01 jan 2008 23:56

Hej
Som du selv er inde på vil det ikke hjælpe alene med en større gearmotor alene.
Jeg er næsten sikker på at akselen ikke vil brække hvis sneglen blev fikseret i den frie ende.
Det der får akselen til at knække er ikke selve rotationen i sig selv, men det at akselen bliver bøjet i det at sneglen kommer op at ride på pillerne. Akselen er ikke dimensioneret til disse kraftpåvirkninger. Hvis man fikseret sneglen i den frie ende, vil man måske i stedet for at får akselbrud opleve at gearmotoren er for lille. Det er korrekt at hvis man fiksere sneglen i den frie ende skal den kløve de piller der evt. vil komme i klemme.

Mht. at anvende den løsning med 2 gange pille diameter frigang.
Vil du nok få problemet i siderne da jeg vil mene at man er nød til at have denne fri gang hele vejen rundt om sneglen. Husets diameter er simpelthen for lille til opnå denne frigang hele vejen rundt.
En reduktion af sneglens diameter er en mulighed, men kan det ikke medføre nye problemer?

Som du selv nævner, er den letteste her og nu løsning nok at anvende piller der ikke er
presset hårdt.

Mvh
Steen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Troldmand. » 02 jan 2008 00:07

BFE skrev: Jo tak, nu behøver jeg ikke køre helt til Ålborg for at dreje min snegl ned, da jeg selv har en drejebænk i mit værksted.
Men det der undere mig er, at hvis det er almindeligt kendt og det (dit forslag) fungerer i en Bio-Comfort (det mangler du at svare mig på), hvorfor hulen kommer NBE så ikke på banen og tilbyder deres kunder en modificeret snegl, når nu de kender til alle de problemer, som Stampemøllens piller skaber. (Det kan du naturligvis ikke svare på.)
Jeg har jo personligt fået at vide fra dem, at de sælger rigtig mange gear lige nu til intern snegl, pga Stampepillerne. Det er selvfølgelig også i første linie en slags god foretning for dem, men umådelig dårlig kundecervice for os forbrugere. :(
Hej
Jeg har ikke glemt at svare på noget. Hvorfor skulle jeg lige præsis svare på en Bio - Comfort, hvis jeg har rigeligt med erfaring fra anden side??? Stampemøllens piller er da ikke hårde i år, end piller fra foreks. Statoil. MF. Jeg bruger i år piller fra Statoil - de er hårde, som jeg ved ikke hvad, men min Multi 22 spiser dem med velbehag.
Har ikke haft et eneste driftstop i år.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af thy » 02 jan 2008 00:11

nu kan vi jo ikke samligne sneglen til en multi 22
og en internsnegl af denne type....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af BFE » 02 jan 2008 00:28

Troldmand. skrev: Hvorfor skulle jeg lige præsis svare på en Bio - Comfort, hvis jeg har rigeligt med erfaring fra anden side???
I forummets regler står der i §3 stk. 3: " De løsningsforslag du får her, afprøves på egen risiko. Hverken Stoker Pro Forum eller de involverede brugere kan drages til ansvar. "

Nej det er rigtigt, men personligt ville jeg da lige passe på med at anbefale noget til et bestemt produkt, som jeg ikke selv var sikker på virkede optimalt.
Dermed være ikke sagt, at jeg ikke vil prøve dit forslag, da det i teorien burde virke.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Intern snegl i Bio-Comfort knækket. Ny, hvor???

Indlæg af Andersen » 02 jan 2008 04:46

BFE skrev: hvorfor hulen kommer NBE så ikke på banen og tilbyder deres kunder en modificeret snegl, når nu de kender til alle de problemer, som Stampemøllens piller skaber. :(
[/quote]

Hej BFE
Har du prøvet at tage direkte kontakt til NBE? og hvis ja hvilket svar har du fået?

Mvh
Steen


Besvar