Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Indlæg af togmand »

Hej allesammen.

Efter at have ledt efter noget rumtermostat styring til pilletfyret et stykke tid, har jeg nu bestilt et Danfoss Link, kedelrelæ. Boksen skulle helst sidde hvor det gamle Juncker's tidsur sad før - og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål til jer herinde.

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det gamle Junckers ur er tilsluttet. Der går et 5 leder kabel, fra en samledåse i kælderen og op til uret. Her er Fase og Nul tilsluttet, mens man blot har klippet jordledningen over. De to mellemledere? går ned til loftdåsen i kælderen og den sorte var så i sin tid tilsluttet oliefyret som en tænd/sluk ting, dog med strøm på da man har lavet en lus mellem to ben på det gamle ur.
Junkers1.jpeg
Den nye boks, er med potentialfri styring og skal så ikke have strøm - så langt er jeg med, nu kommer så spørgsmålene:
danfossbcinstal.png
1. Må jeg overhovedet selv slutte det kedelrelæ til, eller skal der en elektriker ud og gøre det?
2. Må jeg i det femleder kabel, bruge den grå og sorte som potentialfri/strømløse ledninger og trække et kabel ud fra vægdåsen?

Jeg har ikke så meget imod at pille det gamle tidsur helt ned - men omvendt, vil jeg heller ikke lave en løsning der er farlig, og ulovlig. Kedel relæet kan i princippet godt sidde nede i kælderen ( hvis signalet kan nå fra living connect boksen ), jeg øjnede bare en nem måde at få skjult kablet på igen - og så selvfølgelig en nem måde lige at se, om fyret kører og laver varme til huset icon_cheesygrin.gif

Der er ingen indmuringsdåse bagved eller noget, kablet er muret ind i væggen, så har man hakket ud og trukket det oppe ved gulvet i krybekælderen og så trukket det ind i den loftdåse der sidder nede i kælderen. Er der noget her jeg også skal være obs på i den forbindelse - har ikke ringet efter elektrikerhjælp endnu nemlig, men skal/bør det kabel ikke afsluttes i en dåse af en eller anden art?

Fordelen ved Danfoss egen link enhed skulle jo være at jeg helt selv kan vælge hvor den skal tage "start fyr op", temperaturen fra. Der kan vælges mellem alle rum hvor der sidder en rumføler eller en termostat, og flere rum kan vælges på en gang, så det ikke kun er når et enkelt rum kalder på varme, at fyret starter op.

På forhånd tak for hjælpen

xkfc

Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Indlæg af xkfc »

Hvis muligt og systemet rækker, vil jeg anbefale at have boksen nede ved fyret.
Min umiddelbare mening er at det er en dårlig ide at have den potentialfri kontakt i samme ledning som 230V, om det er direkte ulovligt ved jeg ikke. Da jeg selv lavede IHC og ville have stikkontakt under IHC kontakterne var reglerne at der skulle 2 rør ned i væggen.

Hvis du monterer den nye boks hvor det gamle Junkers ur hænger bruger 230V fra det gamle 230V kabel, og trækker nyt svagsstrømskabel så er det helt lovligt.

Man kunne evt. lave det med et ekstern relæ i kælderen hvor kablet ender.

Du må gerne selv fjerne lusen i styreboksen, og montere en potentialfri kontakt.

Det lyder til at være et smart system.

Hilsen Kenneth
Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Indlæg af togmand »

Tusind tak for svaret.

Så er det som jeg havde forventet - altså at der skal være to separate kabler - et til 230v og et til svagstrøm/ingen strøm. Jeg prøver at se om det kan lade sig gøre - og så monterer jeg i første omgang boksen nede ved siden af fyret, for at se om ikke signalet kan nå derned.

Det havde bare været nemt - og meget meget praktisk, hvis jeg havde kunnet sætte den op, der hvor det gamle tidsur fra oliefyret hang. Håber så at kablet ligger i et rør icon_cheesygrin.gif

Ellers er der ikke andet at gøre end at få trukket et kabel mere ned i kælderen - det vil jeg under alle omstændigheder have det langt bedre med, end risikoen for at brænde styringen af og/eller lave andre ulykker.

Jo, det er egentlig smart nok, det Danfoss system - men det koster, ihvertfald controllerne - så det er vel egentlig ikke så forskelligt fra IHC? Det er vel også controllerne der koster mest ( udover selvfølgelig installationen ) :wink:
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Indlæg af anderswitt »

du må godt have svagstrøm og 230v i sammen kabel hvis kablet er godkent til den største spænding
og du må ikke udføre installationen selv da det er en fast installation så det skal være en autoriseret elinstallatør som laver det tor dig
lk ihc må gerne træikes sammen med 230v hvis du bruger lk eget svagstrøms kabel da det er godkent til 750v
Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Tilslutning af Danfoss Kedelrelæ

Indlæg af togmand »

Tusind tak for endnu et svar.

Så bliver det overladt til elektrikeren at få relæet bygget på, når det dukker op. Men jeg er trods alt glædeligt overrasket over at det godt kan lade sig gøre, da jeg så også slipper for at skulle finde en løsning på det "hul", som det gamle tidsur jo ville have efterladt.

Igen, tusind tak for input begge to

Besvar