Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drift omkostninger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nemocharley

Drift omkostninger

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 13:38

larsdp skrev:Huset har en gammel skorsten som jeg regner med kan bruges. Det koster ca 40.000 at komme på fjernvarme samt 5000 kr for at få sløjfet gas ledningen. For de penge vil jeg mene jeg kan lave fyrrum i kælderen og købe et ok pillefyr?
svært at sige, det løber hurtigt op. Hvis du kan meget selv kan prisen holdes nede.


larsdp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 aug 2014 10:15

Drift omkostninger

Indlæg af larsdp » 20 aug 2014 14:52

Kan desværre ikke så meget på den front. Nå tilbage i tænkeboks :-)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Drift omkostninger

Indlæg af HR LUCCA » 20 aug 2014 21:10

larsdp skrev:Huset har en gammel skorsten som jeg regner med kan bruges. Det koster ca 40.000 at komme på fjernvarme samt 5000 kr for at få sløjfet gas ledningen. For de penge vil jeg mene jeg kan lave fyrrum i kælderen og købe et ok pillefyr?

Hvorfor skal du give så meget for at komme af med gassen ? jeg mener jeg betalte 700 kr , da jeg droppede gassen , jeg fik af vide der var en billig og en dyr løsning , den billige = måleren i skabet blev taget ned og stikledning proppet , den dyre = hele skabet ned og stikledning gravet op , jeg valgte den billige icon_cheesygrin.gif , i mit hus stod der en oliebrænder i tidernes morgen før jeg fik gas , der kunne jeg få sat mit pillefyr , der var alt hvad der skulle bruges , skorsten , strøm og rør til radiator , jeg betalte 60000 kr for nedtagning af gammelt gasfyr , opsætning ef nyt fyr + fyr og ny 110 l VVB mm, et nyt gasfyr skulle jeg betale 30000 kr for , jeg spare 10000 kr om året efter skift fra gas til piller ,så jeg har ikke fortrudt , jeg fik lavet servise det første år , men det klare jeg selv nu , et Scotte fyr og mange af de andre billige kan man sagtens selv klare hvis hænderne er skruet nogle lunde på , og der er som reglen hjælp og hente her inde hvis der er problemer , hvis du vælger et pillefyr har du mulighed for at få tilskud , men du skal søge om det FØR du køber et fyr , nogle forhandlere hjælper med det ,
held og lykke med det gamle hus og fyr :great:

xkfc

Drift omkostninger

Indlæg af xkfc » 20 aug 2014 22:04

Skræk historier er der masser af, som regel råber man jo højest hvis man er utilfreds.

Det handler om at finde en varmekilde der passer til ens behov, økonomi, teknisk formåen og temperament.
Elvarme er nemt, prisen er dog ca. 1,50kr pr kw/h. Olie er også nemt, her ligger prisen lige over 1kr pr kw/h, gas er ca. 10% billigere.
Fjernvarme 0,6kr pr kw/h til de hårdt ramte barmarksværker der sprænger alle skalaer.
Elvarme lavet som jordvarme, luft til vand eller luft til luft ligger mellem 0,5-0,8 kr pr kw/h
Pillebrænder 0,3-0,5 kr pr kw/h.
Med stoker og flis, eller fastbrændsel kan man måske få energi regnskabet omkring nul.
(ovenstående tal står lidt for egen regning, andre vil måske ramme lidt anderledes)

Jo mere energi du har behov for, jo bedre bliver forretningen at have et pillefyr. Du må ikke lade dig afskrække, der er hverken dyrt eller besværligt at have pillebrænder, og arbejdsbyrden er meget overkommeligt. Selvfølgelig er der noget at sætte sig ind i, men det er ikke meget vanskeligere end at få nyt TV icon_cheesygrin.gif
At du f.eks. her på forum læser en del om NBE produkterne er nok bare ganske naturligt, set i lyset af at de har formået at sælge over 50000 af deres brændere. Rigtig mange af indlæggene omhandler jo ikke om egentlige fejl, men produkterne kan så meget at der kan være behov for hjælp for lige at komme i gang med noget nyt.

Økonomien i en pillebrænder kontra gas som du har, skal du ikke være bekymret for, samlet set vil der være betragteligt overskud på varmeregningen.

Jeg er glad for min NBE brænder, men kig dig omkring, der findes masser af gode pillebrændere. :great: Her på forummet kan du læse om en stor del af de pillebrændere der er på det danske marked, men husk... jo længere du venter, desto senere begynder du at spare.

Mvh. Kenneth


Besvar