Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
calle

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af calle » 23 apr 2014 08:59

Igår blev Scotten sendt på sommerferie. Den har simpelthen for lidt at bestille, selv om jeg det sidste stykke tid kun har haft den tændt fra ca. 1800 til ca. 0700. Den bliver så først tændt igen engang i oktober. Forbruget i år har været noget lavere pga. den milde vinter, men ikke så meget lavere end forventet. Det skyldes nok mest, at vi ikke har fyret så meget i brændeovnen som vi plejer.

Venlig hilsen


pendec

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af pendec » 23 apr 2014 09:14

jeg smed bio18 på ferie/pension sidste uge, og kører lidt på VP nu. Så nu venter jeg på at det nye pillefyr erstatter den gamle, så jeg igen glædes over at have et lidt mere modernet træpille fyr.

har kun købt 6paller imod 7 de andre sidste 5år, så jeg har da sparet en lille 2K seddel i år, så hjælper en VVB kombi da lidt på forbruget og VP'n nok også.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af EJB » 23 apr 2014 19:01

Har ikke rigtig forstået dette.
I har lukket fyret og køre på varmtvandsbeholderen.

Betyder det at i anvender "dypkogeren" i varmtvandsbeholderen til at opvarme huset med?
- For det er da for koldt endnu til at undvære varme - ikk?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af MichaelK » 23 apr 2014 20:20

EJB skrev:Har ikke rigtig forstået dette.
I har lukket fyret og køre på varmtvandsbeholderen.

Betyder det at i anvender "dypkogeren" i varmtvandsbeholderen til at opvarme huset med?
- For det er da for koldt endnu til at undvære varme - ikk?
Det kommer jo an på, hvor godt huset er isoleret, og om det kan akkumulerer varme nok.
Jeg slår som regel over på sommerdrift, hvis temperaturen flere morgener i træk, ikke er
faldet til under 20 grader. Kan huset, uden yderligere varmetilførsel, holde min. 20 grader,
så er det lig med ren sommerdrift.

Jeg bruger så fyret til også at lave varmt vand, men der er ikke varme ud til radiatorerne.
Den kreds slukker fyret selv for, når jeg vælger sommerdrift i menuen. Min VVB på 110 l
kræver så ca. 2,5 Kg. piller/døgn, for at holde mig forsynet med varmt vand.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af pendec » 23 apr 2014 20:31

EJB skrev:- For det er da for koldt endnu til at undvære varme - ikk?
Jeg har en VP = Varmepumpe som økonomisk set, er billigere for mig end at smide 10-16kg på om dagen for at holde radiatorerne kørende uden gulvvarme, og jeg kan leve uden gulvvarme på toilet, den luksus spares væk.

Men jo, idag har været en særskilt kølig dag, og jeg burde nok fyre op de næste 12 timer, bare for at tage råheden i rum som ingen VP har i nærheden.


calle

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af calle » 23 apr 2014 22:36

Jeg har en udestue, der akkumulerer varme til en stor del af huset. Om aftenen smider jeg en pind eller 2 i brændeovnen, hvis det er køligt.

Det største problem er lokummet. Det kan godt være lidt køligt om morgenen, og det bryder fruen sig ikke om.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af Lintz » 24 apr 2014 05:12

calle skrev:Jeg har en udestue, der akkumulerer varme til en stor del af huset. Om aftenen smider jeg en pind eller 2 i brændeovnen, hvis det er køligt.

Det største problem er lokummet. Det kan godt være lidt køligt om morgenen, og det bryder fruen sig ikke om.

Venlig hilsen
Er det brætter eller gulvet der er problemet.... :D

For øvrigt - så lukkede min Scotte HELT NED i går.

Typisk, Det er næsten hver gang "fejeren" har været der så er der problemer. Totalt lukket til i sod så "æ kon" måtte guides pr telefon til en komplet rensning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af xkfc » 24 apr 2014 08:05

calle skrev:Jeg har en udestue, der akkumulerer varme til en stor del af huset. Om aftenen smider jeg en pind eller 2 i brændeovnen, hvis det er køligt.

Det største problem er lokummet. Det kan godt være lidt køligt om morgenen, og det bryder fruen sig ikke om.

Venlig hilsen
Hej Calle.
Hvis du nu lærte at danse, så havde du råd til at købe lidt flere piller icon_cheesygrin.gif

Vi har fyret kørende hele året. Om sommeren er der kun åben for gulve i badeværelser og håndklædetørrer, og fyret starter og stopper efter vvb temperaturene, men det virker særdeles fint, alle badeværelser har lunt gulv for omkring 3kg piller i døgnet. Værst er det hvis vi har været hjemmefra nogle dage, for så bliver gulvene kolde.

Vi er dog ikke gået i sommer "mode" endnu, det er for tidligt i vores massive bygning, der triller stadigvæk 15kg igennem pr dag.

Kenneth

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af godsejeren » 24 apr 2014 09:09

Daws

Jeg er nu glad for at mit fyr kører hele tiden endnu for der var da ikke særlig varmt udenfor her til morgen. Så skønt med varme i hele hytten icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Scotten lukket HELT ned for sommeren

Indlæg af lamborg » 24 apr 2014 10:13

Fattigrøve................ Når man skal slukke for fyr så tidligt :-)... En en lille ide til få råd til at holde varmen er at konen sikkert kan få en tjans med lige at gøre rent i den lokale brugs det kan hun sagtens nå efter hun har lavet aftensmaden så kan der blive råd til de ekstra piller :-)
Calle du kan da bare installere elvarme i WC bræddet bare pas på du ikke pisser på det :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar