Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern snegl kører ikke?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af coupegt » 28 jan 2014 13:31

Lyder dejligt hvis det er så nemt at skifte kondensator - så må jeg jo lige have en enkelt til lageret :)

Jaeh - hun er sq rimeligt fyldt med gå-på-mod min kære hustru :)
Da vi havde det gamle Dantrim stoker strejkede det til sidst mere end det kørte - så jeg fik armen vredet om på ryggen til at få købt nyt fyr icon_cheesygrin.gif
Dråben var vist, da det strejkede en kold vinterdag for hende hvor jeg ikke var hjemme... og hun skruede og skruede i det fyr selvom jeg flere gange pr. telefon nærmest tiggede hende om, at i det mindste få en nabo eller i bedste fald en VVS'er til at kigge på det, da det lød lidt mere alvorligt end som så.
Det nægtede hun pure indtil hun i det mindste havde forsøgt hvad hun kunne selv :great:
Da hun så endelig gav op og ringede til en nabo blev de meget forundret over at møde en totalt uigenkendelig person - sortere end den sorteste skorstensfejer. Selv her 4 år efter snakker de stadig om det til tider icon_cheesygrin.gif Det gav sq noget respekt blandt naboerne :great:

Der er kun en lille måneds tid til jeg er hjemme igen - og så har jeg ferie indtil sidst i maj, så hun og fyret skal kun lige klare den selv en 4 ugers tid endnu :)

Men det kunne da være en god ide med en "back-up-makker" til at komme forbi når man ikke er hjemme - problemet er bare, at jeg ikke lige har fundet nogen i mit nær-område endnu - jo også derfor det er så godt med sådan et forum her :great:
Alle naboerne brænder godt nok også piller af - den ene har et gammelt stoker-fyr og 2 af de andre købte nyt fyr lige før mig - men ingen af dem er scotte, så der er ikke så meget hjælp at hente.

Har nu heller ikke været nødvendigt før, da scotten bare har kørt - udover lige et par el-tændere, men dem skifter hun også selv uden problemer... og hvis vi nu lader være med, at fodre den med flere snore, så håber jeg da på, at den kører mange år endnu uden problemer :)


coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af coupegt » 02 feb 2014 11:16

Nå - så var den gal igen. Ekstern snegl stopper med at køre - tømmer sneglen og så kører den igen uden problemer... til næste gang det er galt tænker jeg.

Kan det ikke kun være en dårlig kondensator efterhånden?
Styringen må vel virke og det samme med gearmotoren når det kan køre i 4-5 dage uden problemer?

Er der andre fejlmuligheder?

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af DBS » 02 feb 2014 11:20

Kender du tricket med at tilsætte 1 dl olie i ca 200kg piller, for at der trækkes smuld med op ?

Den ene gang jeg har haft en stoppet snegl, var det grundet smuld, og siden har jeg brugt olie.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af coupegt » 02 feb 2014 11:24

Jep - den får olie jævnligt - og hustruen tømte "koppen" under siloen for smuld for 4-5 dage siden - da sneglen sidst stoppede.
Så jeg tror ikke at det er smuld der er problemet.

calle

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af calle » 02 feb 2014 11:31

Levi sagde engang til mig, at man altid skal starte med at skifte kondensatoren, hvis der er problemer med motorerne. De koster jo kun nogen ganske få kr. og er meget simple at skifte.

Kondensatoren kan have taget skade af det med den blokerede snegl. Da akslen knækkede på mit fyrs interne snegl, brændte den tilhørende kondensator også.

Venlig hilsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af Lintz » 02 feb 2014 11:52

coupegt skrev:Jep - den får olie jævnligt - og hustruen tømte "koppen" under siloen for smuld for 4-5 dage siden - da sneglen sidst stoppede.
Så jeg tror ikke at det er smuld der er problemet.

Det er nu ikke nødvendigt at "tømme koppen" som du skriver.

Sneglen kan jo aldrig få fat i det der ligger dernede, Min "kop" som du kalder den, er kun fyldt op med smuld - Et eller andet skal der jo ligger dernede.

Jeg vil ikke bruge olie mere - Sidst jeg smed lidt i trak sneglen så meget smuld med op at røret var fuldstændig stoppet - Så hellere nøjes med de huller jeg har boret i røret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af xkfc » 02 feb 2014 14:36

Mellem Esbjerg og Ribe, kan vi komme det lidt nærmere, det er måske i mit nær område, og jeg har både måle instrument til kondensatorer og kondensatorer på lager.
Den lokale smed, Stenderup Smedeforretning (6683) er også skrap til Scotte, og har normalt alle reservedele på lager.

Mvh. Kenneth

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af coupegt » 02 feb 2014 15:25

Hej Kenneth - nærmere bestemt er ca. 5 km uden for Bramming - og tæt på St. Darum

Hvis du har tid, mulighed og lyst til at kigge på dyret, så tror jeg, at det ville blive højt værdsat i det lille hjem :)
Så må vi finde ud af en passende betaling naturligvis :)
Det ser ud til at være ca. 20 km fra Tobøl.
Hun går på barsel så tænker, at hun er hjemme det meste af dagen, så tidpunktet er ikke så afgørende.

Ellers må vi prøve ham smeden du nævner -lyder betryggende, at de er gode til Scotte :)
Jo rart at få fat i nogen der ved hvad de laver :)

xkfc

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af xkfc » 02 feb 2014 15:32

Send PB med adresse og telefonnummer.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern snegl kører ikke?

Indlæg af coupegt » 02 feb 2014 15:45

PB sendt :)


Besvar