Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pludselig opstået slagger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Pludselig opstået slagger

Indlæg af RasmusFynbo » 23 jan 2014 18:51

Hej,
Jeg tillader mig lige at oprette et nyt emne til dette selvom der er skrevet meget om det allerede, og jeg håber nogen kan hjælpe.

Jeg har kørt med mit setup i 2½ år nu. 10kw med black star. Havde lidt problemer med slagger i starten fordi jeg ikke vidste at jeg skulle rense herden. Det fik jeg løst.
Indenfor de sidste par uger har jeg fået voldsomme problemer med slagger. To gange i døgnet må jeg ud og fjerne slagger, der dækker hele herdens bund. Der er tale om ret store plamager. Problemerne opstod omtrent samtidig (eller et par uger efter) at vi to en ny sending piller i brug.

Jeg har altid fået brænde fra samme leverandør (Ole Tietze i Køge), og han siger at han ikke har skiftet producent og at han ikke har fået klager fra andre. Pillerne ser ud til at være en blanding af mørke og lyse piller. Min tanke er naturligvis at det er pillerne den er gal med - det virker logisk. Jeg har ikke ændret andet og aldrig haft problemet før. Leverandøren har lovet at fikse problemet (er ikke sikker på, hvad han vil gøre ved det , dog), hvis jeg kommer frem til at pillerne er problemet.

Men inden jeg beder ham om at komme og bytte piller vil jeg gerne lige være sikker på, at der ikke kan være andet i vejen.

Det eneste jeg selv kan komme på er problemer med blæseren, der måske ikke blæser kraftigt nok. Jeg har aldrig rigtig renset blæseren, så der kunne måske også være noget?

Er der nogen der har nogle gode bud? jeg har allerede læst producents skrivelse om slagger, men det gjorde mig ikke specielt meget klogere.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Pludselig opstået slagger

Indlæg af J-B » 23 jan 2014 19:04

Har du prøvet at lave afvejning af piller? (gerne 3 og tag gennemsnittet).
Når du har den rigtige afvejning, kan det være du skal have justeret blæser, træpillerne kan svinge meget fra sending til sending :wink:

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Pludselig opstået slagger

Indlæg af HeineJepsen » 23 jan 2014 19:07

Og du er sikker på at det er slagger og ikke "bare" en askekage? For hvis det er det så kan mere luft være løsningen
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

calle

Pludselig opstået slagger

Indlæg af calle » 23 jan 2014 19:29

Det lyder netop som en askekage, men her er det for meget luft, der giver askekage. I det blæsevejr vi har haft den sidste uges tid, er der en klar tendens til kagedannelse. Skal vist have monteret en trækstabilisator i røgafgangsrøret, selv om jeg er lidt konservativ icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Slettet 15549

Pludselig opstået slagger

Indlæg af Slettet 15549 » 23 jan 2014 19:35

Opstår slagger ikke ved for høj temperatur i bålet
Det kunne skyldes blæsten der har givet meget træk i skorstenen


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Pludselig opstået slagger

Indlæg af RasmusFynbo » 23 jan 2014 19:40

Hvad er forskellen på askekage og slagger? Det er en stor pandekageagtig klump, der følger formen af herden..

Jeg har ikke vejet af, men kan jeg prøve og så indstille vægten.. Jeg har nu aldrig haft behov for det, fordi vægten med denne leverandør altid har været den samme fa sending til sending..

Jeg har hele to trækstabilisator monteret fordi en ikke var nok, når det blæser meget.. Det har også blæst meget de sidste par vintre og under efterårets storme, men det gav ikke anledning til problemer..

calle

Pludselig opstået slagger

Indlæg af calle » 23 jan 2014 20:11

RasmusFynbo skrev:Hvad er forskellen på askekage og slagger? Det er en stor pandekageagtig klump, der følger formen af herden..

Jeg har ikke vejet af, men kan jeg prøve og så indstille vægten.. Jeg har nu aldrig haft behov for det, fordi vægten med denne leverandør altid har været den samme fa sending til sending..

Jeg har hele to trækstabilisator monteret fordi en ikke var nok, når det blæser meget.. Det har også blæst meget de sidste par vintre og under efterårets storme, men det gav ikke anledning til problemer..
Bilder mig ind, at en askekage ikke er groet fast, men blot er en porøs skorpe, der er lige til at skubbe af med vinklen, der sidder i modsatte ende af rensebørsten.

Venlig hilsen

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pludselig opstået slagger

Indlæg af pille bruger » 23 jan 2014 20:44

Piller er ikke altid bare piller.
Når det går helt i kage, kan du bruge kompressorrens.
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... iller.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Pludselig opstået slagger

Indlæg af RasmusFynbo » 23 jan 2014 21:13

Ok, så må der være tale om en askekage.. Jeg kan forholdsvist let vippe den ud med rensestangen..

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Pludselig opstået slagger

Indlæg af HeineJepsen » 23 jan 2014 21:21

RasmusFynbo skrev:Ok, så må der være tale om en askekage.. Jeg kan forholdsvist let vippe den ud med rensestangen..
Så er det en askekage. Ved mig fik jeg, ved pillebrugers hjælp, justeret mit fyr ind så det kører super nu. Der kom nemlig også sådan en kage fætter efter max 2-3 dage. Men ved mig var det altså for lidt luft der gav problemet. Det var fordi asken ikke blev brændt til fin nok aske så renseblæs kunne blæse det væk. Og her hjalp ikke engang kompressor rens.

Og jeg ligger noget over standard tal for blæs nu (barlinek piller, som er noget mørke i forhold til fyrtræs piller)
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.


Besvar