Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank til pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
snehvide
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2013 15:18
Mit fyr: NBE 10 kw bs1016 v10.0469
Areal: 250 m2
Brændsel: Task 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 10-13 kilo
Årligt forbrug: Anslået 6 ton
Geografisk sted: Gammel Krovej 17 B Norsminde 8300 Odder

Buffertank til pillefyr

Indlæg af snehvide » 04 jan 2014 19:19

Hej alle .

Jeg vil da gerne høre om hvad I syntes om iden med at tilslutte en 300 eller måske 500 liters buffertank med en nedsænket varmtvandsbeholder på 150 eller 200 liter ? Skal have en Scotte pillebrænder på en Blach star kedel 16 kw som skal fyre et stort gammelt hus op , er der nogen der har en mening om dette eller bedre måske erfaring ???
Måske nogle link til egnede beholdere ??

På forhånd tak

Snehvide :wink:


nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 19:23

der har været mange diskussioner om emnet. Konklusionen må være at du skal lade være og istedet have en varmtvandprioritering og rumtermostat følere.

Scotten er da også yderst velegnet til dette :)

Hvad er et stort gammelt hus? m2 og forbrug?

Når du spørger til buffer er det så fordi du tænker i solvarme?

snehvide
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2013 15:18
Mit fyr: NBE 10 kw bs1016 v10.0469
Areal: 250 m2
Brændsel: Task 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 10-13 kilo
Årligt forbrug: Anslået 6 ton
Geografisk sted: Gammel Krovej 17 B Norsminde 8300 Odder

Buffertank til pillefyr

Indlæg af snehvide » 04 jan 2014 19:33

Huset er på ca 200 m2 og dertil kommer fyrrummet der ligger 15 meter fra hovedbygningen og et festlokale i forbindelse med fyrrummet på 70 m2 som lejlighedsvis opvarmes .
Vil gerne have gulvvarme på vores 3 badeværelser og stokeren skal derfor også køre om sommeren , så for at der ikke skal startes op 15 gange om dagen men måske køre lidt mere jævnt med en buffertank , måske forberedt til solfangere ville være en god ide ???
Vi bruger omkring 4500 liter olie og 6 m3 træ i en Hvam brændeovn med vandtank , så udgifter til opvarmning er en stor post på budgettet .

Håber dette giver mening ???

Snehvide
Senest rettet af snehvide 04 jan 2014 19:41, rettet i alt 1 gang.

nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 19:39

jamen det gør det.

jeg vil sige at du med din blackstar 16kw skal nappe løsningen med vvp og rumføler - + køb en 500l vvb med interne spiraler når den gamle vvb er færdig (men ikke før) - til de 500l kan der smides 90 rør op på taget - som helst skal vende mod syd i 25-65 graders hældning. DVcenter, Hedestoker og Q-pro sælger solvarme til en fin pris.

Det var buddet herfra :)

nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 19:44

ser lige din brændeovn er med vandlager - hvordan fungerer dette? Spørger for at finde ud om solvarmen kan køres ind over der.


snehvide
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2013 15:18
Mit fyr: NBE 10 kw bs1016 v10.0469
Areal: 250 m2
Brændsel: Task 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 10-13 kilo
Årligt forbrug: Anslået 6 ton
Geografisk sted: Gammel Krovej 17 B Norsminde 8300 Odder

Buffertank til pillefyr

Indlæg af snehvide » 04 jan 2014 19:53

Brændeovnen er bare sat ind som en radiator men med fremløbet fra anlæget ind i returen på ovnen og fra toppen af ovnen retur til anlæget , dette styres af en Danfoos AVTA ventil som åbner ved 80 grader og sender sit opvarmede vand til fyret sammen med returvandet .
Ovnen står midt i stuehuset og kan som sådan ikke tilsluttes til et evt. solvarmesystem .

Kunne godt bruge noget materiale vedr. buffertanke , gerne hvordan opbygningen er og evt. et diagram om hvorledes det kunne skrues sammen ??

Hører gerne om der er nogen der har pillefyr med buffertank , måske billeder af fyrrummet ???

På forhånd tak .

nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 19:59

det har jeg :) en lille 300l buffer . Ernst Drastrups bog om solvarme er rigtig god, kan købes for ca 200,-

Men som du beskriver dit varmesystem, står jeg ved mit første forslag

se evt. denne tråd - der er flere links til lidt af hvert i den: viewtopic.php?f=51&t=20658

nemocharley

Buffertank til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 jan 2014 20:06

nå ja - glemte at skrive at der en bruger herinde Dannidines som kører sin scotte over en 500 solvarmevvb - hans måde at gøre det på, kan du læse om i nogle af hans indlæg. Hans forbrug er ret lavt, men huset lader også til at være godt isoleret.

levi

Buffertank til pillefyr

Indlæg af levi » 04 jan 2014 20:21

snehvide skrev:Hej alle .

Jeg vil da gerne høre om hvad I syntes om iden med at tilslutte en 300 eller måske 500 liters buffertank med en nedsænket varmtvandsbeholder på 150 eller 200 liter ? Skal have en Scotte pillebrænder på en Blach star kedel 16 kw som skal fyre et stort gammelt hus op , er der nogen der har en mening om dette eller bedre måske erfaring ???
Måske nogle link til egnede beholdere ??

På forhånd tak

Snehvide :wink:
KN har den beholder du søger Snehvide - du kan se princippet i den her - http://www.knsb.dk/default.asp?id=255&toppage=127

De har en model der hedder 380 Liter AKKU/120 Liter VVB (500 Liter i alt) - som dog ikke fremgår af deres liste (?) - men den ville jeg vælge til dit setup - den koster så vidt jeg husker 10`000-12`000 kr....

Som du kan se - kan du få den omtalte beholder med bundspiral i - som på et senere tidspunkt kunne bruges til f.eks solvarme :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Buffertank til pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 04 jan 2014 20:31

Når vi snakker Scotte/Woody løsningen er den generelle tendens/holdning, at en akku. tank ikke er nødvendig. Vismændene mener at lavdriften er så god, at varmetabet fra akku. tanken bliver for stort i forhold til den ringere udnyttelse af energien ved lavdrift/"pausefyring" i forhold til højere drift og flere tændinger. Ligeledes mener de, at mange optændinger giver en for dårlig udnyttelse af energien, da det bare vil fise ud i skorstenen ved opstart og udbrænding... Holdningen er ganske rigtig, at VVB pririotering samt rumføler er vejen frem, så vil fyret kunne køre sommerdrift uden pausefyring eller et hav af optændinger. Ellers er jeg enig med Nemo :)

Når det så er sagt, og uden at ville starte den debat igen, er det ikke helt min overbevisning. Akku. tanken ved træpillefyr er en "svensk" løsning for at give færre starter og bedre udnyttelse ved højere drift. Jeg har en del kontakt til forskellige løsninger med Iwabo brænderen (der er svensk), dette gør at jeg har set og læst en del om netop løsningen med akku. tank. Umiddelbart er der nogle rigtig gode aspekter i netop en akku. tank. ved selv træpillefyr med høj nyttevirkning. Buffertanken/akku. tanken giver netop fyret mulighed for at køre optimalt, for derefter at stoppe helt og slukke shuntpumpen. Derved mister du ikke nær så meget energi igennem skorstenen og tabet fra kedlen er også minimalt. Klart der er tab fra akku. tanken, den kan dog isoleres ekstra. Fra akku. tanken trækker du så energi til f.eks. VVB, radiator kreds samt gulvvarme. I VVB'en kan du ganske rigtig tilføje en solvarmespiral, hvis ønskes... Spiralen kunne også monteres i akku. tanken, men her skal man være opmærksom på lagdelingen...

Med Scotte/Woody skal du holde dig fra akku. tank...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar