Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 » 27 dec 2013 14:07

DBS skrev:De tal ligner mine meget godt, her køres der med 16kw u herd, og blæser tal er:

25,37,47

Jeg har så valgt at kører med komp. rens for at holde kager/slagger af risten.

Har pt prøvet 3 forskellige piller, samme billede for alle 3.
Det var da godt nok nogle høje blæsertal til 16 kw
Synes jeg


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pso » 31 dec 2013 14:29

denjan skrev:Nej, det har jeg jo så fundet ud af nu.. Så jeg er altså ikke nærmere en forklaring.. Den står nu og banker løs med 95% drift selvom temperaturen er 72,5 grader.. Nu får det en time til at justere ned ellers må jeg slukke, rydde risten og tænde igen..
Det her kan skylde for lav I værdi. Jeg mener at I = 0,1 er for lavt til langt de fleste anlæg, så lav I værdi gør at fyret er for længe om at skrue op og ned og derved kommer fyrets effekt til at halte efter det faktiske behov. Den optimale drift opnås ved at fyret kører helt konstant på en fast procent. Men det kræver at behovet også er konstant, hvilket det ikke er. Derfor skal fyret kunne regulere nogenlunde hurtigt i takt med ændringer i behov. Med en I på 0,1 tager det f.eks 60 minutter at ændre fyrets effekt 60*0,1% = 6%. Dvs det tager 10 timer at ændre 60%!
(Altså når man ser bort fra den regulerering P værdien giver).
Men Helt håbløst langsomt med en I på 0,1.
Sætter man I og P for højt kan styringen gå i sving tå temperatur på kedel svinger for højt op og ned. Derfor er standardværdinen for I sat meget lavt fra NBE.
Jeg kører med P = 5 og I=0,4 sætter jeg den højere kan det gå i sving efter hvert skift til VVB.
Prøv dig frem med P step på 1 og I steps på 0,1 af gangen.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pille bruger » 31 dec 2013 14:44

pso skrev:
Det her kan skylde for lav I værdi. Jeg mener at I = 0,1 er for lavt til langt de fleste anlæg, så lav I værdi gør at fyret er for længe om at skrue op og ned og derved kommer fyrets effekt til at halte efter det faktiske behov. Den optimale drift opnås ved at fyret kører helt konstant på en fast procent. Men det kræver at behovet også er konstant, hvilket det ikke er. Derfor skal fyret kunne regulere nogenlunde hurtigt i takt med ændringer i behov. Med en I på 0,1 tager det f.eks 60 minutter at ændre fyrets effekt 60*0,1% = 6%. Dvs det tager 10 timer at ændre 60%!
(Altså når man ser bort fra den regulerering P værdien giver).
Men Helt håbløst langsomt med en I på 0,1.
Sætter man I og P for højt kan styringen gå i sving tå temperatur på kedel svinger for højt op og ned. Derfor er standardværdinen for I sat meget lavt fra NBE.
Jeg kører med P = 5 og I=0,4 sætter jeg den højere kan det gå i sving efter hvert skift til VVB.
Prøv dig frem med P step på 1 og I steps på 0,1 af gangen.
Her er vi så helt uenige.
Kig en gang på temperatur kurven, og sammenlign med effekt kurven.
Den er langt fra så sløv til at regulere ind ved P = 1.2 og I = 0.10
Det er et samspil af værdierne, og ikke en enkelt værdi der styre.
Den styring der efter start laver 2 til 4 sving, og så retter ind på temperaturen er ok indstillet, og det er det man skal gå ud fra.
Jo større et system man har, jo større værdier er krævet, og det er det jo ikke der alle har, altså lige store systemer.
Derfor er tallene P = 1.2 og I = 0.10 ikke er helt skævt udgangspunkt for hans regulering.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ladegaard10
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 11 okt 2013 20:08
Mit fyr: BS 1016 med semi-rens
Areal: 160
Brændsel: Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Nordborg
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af Ladegaard10 » 31 dec 2013 16:38

pille bruger skrev:
Her er vi så helt uenige.
Kig en gang på temperatur kurven, og sammenlign med effekt kurven.
Den er langt fra så sløv til at regulere ind ved P = 1.2 og I = 0.10
Det er et samspil af værdierne, og ikke en enkelt værdi der styre.
Den styring der efter start laver 2 til 4 sving, og så retter ind på temperaturen er ok indstillet, og det er det man skal gå ud fra.
Jo større et system man har, jo større værdier er krævet, og det er det jo ikke der alle har, altså lige store systemer.
Derfor er tallene P = 1.2 og I = 0.10 ikke er helt skævt udgangspunkt for hans regulering.
Her jeg med på en lytter
En diskussion PI regulering spændende hvad i kommer frem til icon_cheesygrin.gif
MVH Jan
Scotte 10 KW med V10, semirens, U herd med skamol plade

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pso » 01 jan 2014 10:45

pso skrev:
Det her kan skylde for lav I værdi. Jeg mener at I = 0,1 er for lavt til langt de fleste anlæg, så lav I værdi gør at fyret er for længe om at skrue op og ned og derved kommer fyrets effekt til at halte efter det faktiske behov. Den optimale drift opnås ved at fyret kører helt konstant på en fast procent. Men det kræver at behovet også er konstant, hvilket det ikke er. Derfor skal fyret kunne regulere nogenlunde hurtigt i takt med ændringer i behov. Med en I på 0,1 tager det f.eks 60 minutter at ændre fyrets effekt 60*0,1% = 6%. Dvs det tager 10 timer at ændre 60%!
(Altså når man ser bort fra den regulerering P værdien giver).
Men Helt håbløst langsomt med en I på 0,1.
Sætter man I og P for højt kan styringen gå i sving tå temperatur på kedel svinger for højt op og ned. Derfor er standardværdinen for I sat meget lavt fra NBE.
Jeg kører med P = 5 og I=0,4 sætter jeg den højere kan det gå i sving efter hvert skift til VVB.
Prøv dig frem med P step på 1 og I steps på 0,1 af gangen.
UPS her fik jeg indsat den forkerte tekst, til de lidt længere tekster bruger jeg ofte en extern editor og kopier teksten over, det her var første udkast som jo ikke er korrekt. Der mangler temperatur differencen. Jeg prøver lige igen.
Hvis vi ser bort fra D delen (somsætter en max grænse for hurtigt fyrets effekt må ændre sig) så er Fyret effekt i % (Gælder min woody 6.x):
Forskellen i kedeltemperatur og setpunkt(ønsket kedeltemperatur kalder jeg for t.
Effekt = P*t+Isum
t regnes med fortegn så hvis temperatur er for høj bliver P*t negativ.
Isum beregnes som en sum af I værdier, der beregnes en ny værdi hvert minut som lægges til Isum igen med fortegn.
Isum = Isum+I*t
Forklaret i ord:
Hvis vi forudsætter at vi lige er startet med Isum = 0 og kedeltemperatur bliver ved med at ligge 5 grader for lavt:
Med P = 4 vil de 5 grader sætte fyret til 5*4 = 20% effekt.
Med I = 0,1% bliver I*t = 0,5% så efter 1 minut øges Isum til 0,5% og dermed effekten til 20,5%
Det tager så 120 minuter (120*5*0,1% = 60%) at øge effekten med 60% til 80%.

Så jo større temperatur forskel jo hurtigere stiger temperaturen. Svinger temperaturen over det ønskede skal Isum så reduceres og det går lige så langsomt som når den skal øges.
Så jeg mener stadig at I 0,1% er en meget lav værdi som gør styringen langsom.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pille bruger » 01 jan 2014 12:12

pso skrev:
UPS her fik jeg indsat den forkerte tekst, til de lidt længere tekster bruger jeg ofte en extern editor og kopier teksten over, det her var første udkast som jo ikke er korrekt. Der mangler temperatur differencen. Jeg prøver lige igen.
Hvis vi ser bort fra D delen (somsætter en max grænse for hurtigt fyrets effekt må ændre sig) så er Fyret effekt i % (Gælder min woody 6.x):
Forskellen i kedeltemperatur og setpunkt(ønsket kedeltemperatur kalder jeg for t.
Effekt = P*t+Isum
t regnes med fortegn så hvis temperatur er for høj bliver P*t negativ.
Isum beregnes som en sum af I værdier, der beregnes en ny værdi hvert minut som lægges til Isum igen med fortegn.
Isum = Isum+I*t
Forklaret i ord:
Hvis vi forudsætter at vi lige er startet med Isum = 0 og kedeltemperatur bliver ved med at ligge 5 grader for lavt:
Med P = 4 vil de 5 grader sætte fyret til 5*4 = 20% effekt.
Med I = 0,1% bliver I*t = 0,5% så efter 1 minut øges Isum til 0,5% og dermed effekten til 20,5%
Det tager så 120 minuter (120*5*0,1% = 60%) at øge effekten med 60% til 80%.

Så jo større temperatur forskel jo hurtigere stiger temperaturen. Svinger temperaturen over det ønskede skal Isum så reduceres og det går lige så langsomt som når den skal øges.
Så jeg mener stadig at I 0,1% er en meget lav værdi som gør styringen langsom.

Et kig i den virkelige verden viser at min styring ikke er 120 min om at stige 20% i drift.
Det kan klares på ½ time.
Styringen skal ikke reagere som en raket.
Så skyder den altid over mål.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 09 jan 2014 15:39

Så er jeg tilbage..

Rensede fyret godt og grundigt igennem og det kører nogenlunde.. Især i starten var det meget fint.. Men oplever, at der efter 1 til 1½ uge igen begynder at ligge for mange piller på herden. Der lægger sig en stor bunke helt inde i bunden. Jeg er nødt til at simpelthen skrabe halvdelen væk hvorefter flammen så bliver helt perfekt og kraftig. Min vurdering er, at det sker fordi den køre for længe med høj drift og vælter piller ind. Basalt set burde sneglydelse jo sættes op fordi der bliver skubbet for mange piller ind; men det er jo åbenbart ikke løsningen. Pilleforbruget er ALT for højt. 60 kg om dagen i dette vejr er simpelthen for meget. Jeg opvarmer 185 m2 med gulvvarme og 135 m2 med radiatorer. De 135 m2 holder jeg kun 17-18 grader. Der er indvejet 100 gange og skruet op og ned på blæser uden det hjælper.. Kan det være et problem, at jeg har en BS 1016, der kører 20 KW og ikke 16 KW ? Er kedlen for lille ?

Har investeret i fyret fordi det meget gerne skulle kunne gøre det markant bedre end mit gamle Passat fra 2001.. men pilleforbruget er lige så stort, hvis ikke større :(

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Høj drift konstant

Indlæg af triumph » 09 jan 2014 15:56

i høj last er der nok ikke megen forskel i virkningsgraden på en passat og en scotte

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pille bruger » 09 jan 2014 16:10

denjan skrev:Så er jeg tilbage..

Rensede fyret godt og grundigt igennem og det kører nogenlunde.. Især i starten var det meget fint.. Men oplever, at der efter 1 til 1½ uge igen begynder at ligge for mange piller på herden. Der lægger sig en stor bunke helt inde i bunden. Jeg er nødt til at simpelthen skrabe halvdelen væk hvorefter flammen så bliver helt perfekt og kraftig. Min vurdering er, at det sker fordi den køre for længe med høj drift og vælter piller ind. Basalt set burde sneglydelse jo sættes op fordi der bliver skubbet for mange piller ind; men det er jo åbenbart ikke løsningen. Pilleforbruget er ALT for højt. 60 kg om dagen i dette vejr er simpelthen for meget. Jeg opvarmer 185 m2 med gulvvarme og 135 m2 med radiatorer. De 135 m2 holder jeg kun 17-18 grader. Der er indvejet 100 gange og skruet op og ned på blæser uden det hjælper.. Kan det være et problem, at jeg har en BS 1016, der kører 20 KW og ikke 16 KW ? Er kedlen for lille ?

Har investeret i fyret fordi det meget gerne skulle kunne gøre det markant bedre end mit gamle Passat fra 2001.. men pilleforbruget er lige så stort, hvis ikke større :(
Du skal ikke stille afvejningen på andet end det du vejer ud,
du skal i stedet give mere luft, så du får brændt pillerne af.
Brændes pillerne ikke af, kan de ikke give varme.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 10 jan 2014 08:08

Nu er den så gal igen.. Fyret har kørt med 100% i drift i noget der ligner 12 timer i træk. Slukkede det i går aftes kl 22.30.. Rensede risten af og tændte igen.. Kl. 01.00 var temperaturen kun 61 grader og 100% drift. Til morgen stadig 100% drift og kun 65 grader (er sat til 70 grader).. Fyret har hamret 35 kg piller i sig på 8 timer og det altså uden på noget tidspunkt at nå op i den ønskede temperatur.. Det har blæst ganske kraftigt i nat og min trækstabilisator står vandret meget af tiden. Så nu må konklusionen efterhånden være : Enten at skorstenen har for højt træk (Er for øvrigt omkring 5 meter) og der skal en stabilisator mere på. Eller fyret simpelthen ikke virker som det skal. Der lå for øvrigt et bjerg af piller på risten til morgen på omkring 5 x 5 x 10 cm, så det har bare stået hele natten på 100% drift og væltet piller ind; men uden at nå den ønskede temperatur. Jeg gider ikke høre mere om indstillinger og rensning for alt det er gjort indtil flere gange. Blæsertal er 22, 33, 45


Besvar