Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 06 dec 2013 07:45

Hej forum,
jeg har erhvervet mig et Scotte Blackstar pillefyr og det har været en lang kamp. Det er en meget lang historie som blandt er endt med en helt ny brænder. Efter denne blev installeret kørte fyret rigtig godt; men efterhånden er det gået værre og værre. Fyret kører konstant med 100% drift og fremløbstemperaturen er lav. Her under stormen er den krøbet helt ned på 55 grader på trods af den er sat til 70. Udover det oplever vi at pilleforbruget (efter min mening) pludselig er enormt. Skal lige nævne, at der trækstabilisator installeret og pillerne er klasse A piller. Der er ikke umiddelbart uforbrændte piller i askeskuffen; til gengæld er brændkammeret nærmest helt hvidt indvendigt. Nogen gode ideer ?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pille bruger » 06 dec 2013 07:55

denjan skrev:Hej forum,
jeg har erhvervet mig et Scotte Blackstar pillefyr og det har været en lang kamp. Det er en meget lang historie som blandt er endt med en helt ny brænder. Efter denne blev installeret kørte fyret rigtig godt; men efterhånden er det gået værre og værre. Fyret kører konstant med 100% drift og fremløbstemperaturen er lav. Her under stormen er den krøbet helt ned på 55 grader på trods af den er sat til 70. Udover det oplever vi at pilleforbruget (efter min mening) pludselig er enormt. Skal lige nævne, at der trækstabilisator installeret og pillerne er klasse A piller. Der er ikke umiddelbart uforbrændte piller i askeskuffen; til gengæld er brændkammeret nærmest helt hvidt indvendigt. Nogen gode ideer ?
Som du beskriver det er din indstilling ikke korrekt.
Lav en ny pille afvejning, og juster ind som beskrevet i din manual.
Manual, kig evt her http://www.nbe.dk/download/manualer.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 » 06 dec 2013 07:56

denjan skrev:Hej forum,
jeg har erhvervet mig et Scotte Blackstar pillefyr og det har været en lang kamp. Det er en meget lang historie som blandt er endt med en helt ny brænder. Efter denne blev installeret kørte fyret rigtig godt; men efterhånden er det gået værre og værre. Fyret kører konstant med 100% drift og fremløbstemperaturen er lav. Her under stormen er den krøbet helt ned på 55 grader på trods af den er sat til 70. Udover det oplever vi at pilleforbruget (efter min mening) pludselig er enormt. Skal lige nævne, at der trækstabilisator installeret og pillerne er klasse A piller. Der er ikke umiddelbart uforbrændte piller i askeskuffen; til gengæld er brændkammeret nærmest helt hvidt indvendigt. Nogen gode ideer ?
Hej

Min kedel bliver også hvid jeg tror måske det er lige i overkanten med luft?
Kan din brænder være for lille siden du ikke kan få nok varme ud af den?

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 06 dec 2013 08:37

Det er en 20 KW kedel og problemet er pludselig opstået. Umiddelbart efter den nye brænder var sat i havde det ingen problemer med at nå over de 70 grader; men allerede der kørte det ofte med 100% og lavede de her uforståelige temperaturdyk i stedet for at holde sig konstant omkring 70 grader

Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 » 06 dec 2013 08:40

denjan skrev:Det er en 20 KW kedel og problemet er pludselig opstået. Umiddelbart efter den nye brænder var sat i havde det ingen problemer med at nå over de 70 grader; men allerede der kørte det ofte med 100% og lavede de her uforståelige temperaturdyk i stedet for at holde sig konstant omkring 70 grader
Hvor mange m2 varmer du og hvad er det med radiator eller gulvvarme
Lidt flere detaljer vil være fint


denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 06 dec 2013 08:44

Det skal opvarme 320 m2.. De 185 m2 er gulvvarme.. Resten er radiatorer; men disse er skruet meget langt ned og disse 135 m2 opvarmes stort set ikke.. Men det har jo ikke ændret sig på den uge, hvor fyret pludselig ikke kan komme i temperatur. Og det er jo heller ikke for alvor koldt udenfor..

kasper
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

Høj drift konstant

Indlæg af kasper » 06 dec 2013 08:55

Som er sagt så start med en ny afvejning eller 3, det tyder på den står for højt i autoberegning. Og så tag den derfra...

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Høj drift konstant

Indlæg af Ugelvig » 06 dec 2013 08:58

Som Michael er inde på, må der er ny afvejning til. Samt indstilling fra bunden. Jeg er sikker på at Michael eller en anden NBE guru kan hjælpe dig her.

Kedlen er rengjort o.lign.? Hvordan ligger din røgtemp.?

Hvis kedlen er MEGET hvid indvendig, nærmest kalkhvid, får forbrændingen for meget luft (eller for lidt energi, som det kunne tyde på her, når du ikke kan holde varme på centralvarmeanlægget). Dette vil alt andet end lige give en dårligere forbrænding. Evt. får din brænder ikke det "energi" som den forventer. Derfor må der en ny indvejning til. Asken skal være musegrå/kaffebrun og kedelsiderne skal være med løs gråbrun aske, ikke sod/sort aske (for meget brændsel/for lidt luft).

Hvilke piller er det helt nøjagtig, vi har før set eksemplar på producenter der ikke helt kan overholde, hvad de lover.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

denjan
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan » 06 dec 2013 09:11

Jeg vil foretage en ny afvejning og få det justeret. Det er Neova piller jeg anvender..

Og det er muligt at autoberegningen (sneglydelse) er for høj..

kasper
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

Høj drift konstant

Indlæg af kasper » 06 dec 2013 09:24

Forestiller mig lidt at du nok har en lille hidsig flamme på de 100%, den kaster jo ikke meget varme fra sig.


Besvar