Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af brianrasmussen »

Hvorfor kan styringen ikke tælle dagligt/månedligt forbrug sammen hvis man har flowmåler og returtemperaturføler på ?

Mvh Brian

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af Kigan »

hva er det for en styring vi snakker om ?
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af brianrasmussen »

Scotte/Woody version 7 eller 10, er jeg den eneste der gerne ville kunne se total dagligt / månedligt forbrug i kWh.
xkfc

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af xkfc »

brianrasmussen skrev:Scotte/Woody version 7 eller 10, er jeg den eneste der gerne ville kunne se total dagligt / månedligt forbrug i kWh.
Næ, jeg er også lidt interesseret, men når jeg har pillemængden er det fint nok til mig.

For mig at se er der også lidt problemer i NBE kw beregning via flowmåler og retur temperatur.
Kedel temperatur måles ofte i følerlomme ind i siden af fyret, returen måles ofte uden på retur strengen, og flowmåleren er lidt noget kineseri.

For at måle energi bare lidt præcist, kræver det frem og retur føler sidder i ens følerlommer på rørene og en god flowmåler, nøjagtig som man gør det på fjernvarme.

Du kan selv lave en test, prøv at flytte retur føleren hen på fremløbsrøret, det skulle nu vise helt det samme som kedeltemp. Hos mig er der et par grader til forskel. Det betyder jo også at styringen bruger de forkerte tal i regnestykket, og KW beregningen ikke er særlig nøjagtig.

Flowmåleren der dog (i forhold til prisen) et glimrende værktøj til fejlsøgning og indtrimning af anlægget :great:

MVH. Kenneth
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af brianrasmussen »

Jeg har en fjernvarme måler på, så kender godt mit forbrug.
Har ingen flowmåler på, men overvejer at sætte en på til at fejlfinde og regulerer efter, og så var det for ikke og have 2 målere på.

Mvh Brian

xkfc

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af xkfc »

brianrasmussen skrev:Jeg har en fjernvarme måler på, så kender godt mit forbrug.
Har ingen flowmåler på, men overvejer at sætte en på til at fejlfinde og regulerer efter, og så var det for ikke og have 2 målere på.

Mvh Brian
Ganske spændende, hvor længe har du haft det? og har du samlet data? Ved at kende pilleforbruget, energiindholdet i pillerne og måle på hvor meget energi man har brugt, får man jo en virkningsgrad :great: Er det noget du har regnet på?
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af brianrasmussen »

Ikke endnu, har kun brændt 60kg piller i foråret hvor det blev sat op for lige og se det kunne kører. Har solceller, så har elvarme indtil min over produktion er brugt og regnskab går i nul.
xkfc

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af xkfc »

Var det ikke en ide at købe en pillepresser og så bruge overskudsstrømmen på at lave piller icon_cheesygrin.gif Du kan jo opvarme huset for 35-40øre kw/t med piller du køber, men laver man dem selv af overskudsstrøm bliver det jo rigtig godt :great:

Det bliver spændende at høre hvor meget energimåleren siger huset har brugt, når en given mængde er brændt af.
brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Styring mangler funktion - Dagligt/månedligt kWh forbrug

Indlæg af brianrasmussen »

Tror sgu ikke det kan betal sig, regne ikke med at skulle mere end 2 1/2 tons piller, og er ved at lave en luft/vand varmepumpe og så bliver det endnu mindre.

Besvar