Stor askemængde på herden.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Dinamarca
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2013 10:16
Mit fyr: Scotte 10kW semirens, intern fødesnegl.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Geografisk sted: Lemvig

Stor askemængde på herden.

Indlæg af Dinamarca »

Nu har mit Scottefyr kørt i 11 måneder. Først med betydelige startvanskeligheder, som blev afhjulpet af en behjælpelig, erfaren bruger. I sommers skiftede vi el-tænderen. Og så har det egentlig kørt rigtig fint. Men i den sidste tid, har jeg måttet veje piller af ustandselig...og de bliver tungere og tungere. Og det er irriterer mig er, at jeg synes, der hele tiden ligger en masse aske i herden. Som om der ligger en klump piller inderst, som er igang med at blive brændt af, men de skubber lissom ikke de brændte ordentligt ud over kanten. Jeg skal sige, at pillerne er pænt brændte. Asken er fin og mørkegrå. Og der ligger ikke ubrændte piller i askeskuffen. Måske sammenligner jeg bare med i sommers, hvor fyret selvfølgelig kun kørte minimalt, og der derfor ikke blev lavet ret meget aske. Men jeg synes bare ikke, jeg kan huske, at det "klumpede" sig sådan sammen i vinters. Jeg har kørt med piller fra DLG, 8 mm. Og været godt tilfreds med dem. Men jeg synes godtnok, de er noget uregelmæssige i størrelsen nu. Det synes jeg ikke , de var før. Er der nogen, der har et forslag til hvad jeg kan gøre for at få asken til at "flyde" lidt letter ud over kanten? Jeg giver pillerne en kopfuld olie af og til efter anbefaling, for at samle evt. savsmuld. Kan det være årsagen?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Stor askemængde på herden.

Indlæg af pille bruger »

Det kan være snavs i blæseren, der gør at du ikke brænder pillerne helt.
Start med at tage hele brænderen ud og rens alt, også blæser.
Kig røgrør og skorsten efter for forstoppelse.
Måske skal du hæve renseblæs til 10 min 5 sek og 55 %
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Stor askemængde på herden.

Indlæg af Hjemme teori »

Dinamarca skrev:Men i den sidste tid, har jeg måttet veje piller af ustandselig...og de bliver tungere og tungere. Og det er irriterer mig er, at jeg synes, der hele tiden ligger en masse aske i herden.

Jeg giver pillerne en kopfuld olie af og til efter anbefaling, for at samle evt. savsmuld. Kan det være årsagen?
Olien virker rigtig godt på smuld, men gav en meget ujævn afvejning hos mig.

Når den gav mest lå den (så vidt jeg husker) på 1800g og når den var lavest på omkring 1100. Det gav en rigtig dårlig forbrænding.

Jeg har nu kørt ca. 12 t igennem uden olie og uden at rense silo. Nu ligger jeg rimelig stabilt på 1070g. Så jeg tror olie virker fint mod smuld, men hvis ikke smuld er et problem der giver uens dosering så lad være. "if it Works, dont fix it"
Mvh. Sophus
Dinamarca
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2013 10:16
Mit fyr: Scotte 10kW semirens, intern fødesnegl.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Geografisk sted: Lemvig

Stor askemængde på herden.

Indlæg af Dinamarca »

Tusind tak for gode, brugbare svar.

Besvar