Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål fra en nybegynder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jchusted
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 okt 2013 16:01

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af jchusted » 20 okt 2013 08:16

Okay. Det må jeg afprøve.

Se vedhæftede billede.
Der er allerede monteret en hane imellem retur og fremløb. Den kan jeg vel med fordel udskifte til en shunt ventil ?
Synes jeg har læst at for at det virker bedst, skal man flytte pumpen ned på retur og derefter monteres shunt ventilen.
Hvad er dine erfaringer med dette ? Er det fint nok at skifte hanen, for det vil da klart være det nemmeste for mig.

- Hvilke måneder kører du med udstyring ? Kan det godt betale sig at lukke ned om natten, hvis man kan leve med kulden eller er det for dyrt at opvarme hele systemet om morgenen ?
2013-10-20 08_10_38-Start.jpg


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af Brandsen » 20 okt 2013 08:27

Halløj i forum,

Det ligner en almindelig kuglehane, og ikke en shuntventil, men en kuglehane kan også fint
bruges som shunt. Den ser us til at være i lukket position, så prøv at åbne den en smule af gangen,
indtil termometeret på returen viser mindst 55 grader.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

jchusted
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 okt 2013 16:01

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af jchusted » 20 okt 2013 08:49

Kanon.
Jeg har netop prøvet dette og retur steg med det samme til 55 og fremløb faldt.
Hvad er så fordelen ved en termostat. Er det kun at jeg slipper for at indstille shunten, og den naturligvis kan regulere bedre end jeg kan.

For kan godt leve med at indstille lige pt, da jeg alligevel er ude og kigge til min nye hobby (fyret) hver dag :-)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af Brandsen » 20 okt 2013 08:56

Halløj i forum,

Ja, præcis ! Men har du først fået indstillet kuglehanen så returen er 55 grader, så behøver du
sådan set ikke røre mere ved den, den kan fint blive stående i samme position.

Har en Scotte med rigtig shunt, og en Baxi med kuglehane som shunt, begge dele fungerer fint,
og jeg har ikke rørt ved kuglehanen på Baxi'en i årevis.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

jchusted
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 okt 2013 16:01

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af jchusted » 20 okt 2013 09:34

Perfekt. Nu er den stillet ind, så den ligger på 55grader, når fyret rammer 70 grader.

Dog var glæden kortvarig, da den hurtigt fik varmet hele systemet op, så retur var på 55 fremløb 70grader og så lukkede den ned igen.

Så nu er næste step vel at neddrosle maskinen. Da den nok har for stor kapacitet til det varmesystem/forbrug jeg har lige nu.

Enig ?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af pille bruger » 20 okt 2013 09:52

jchusted skrev:Perfekt. Nu er den stillet ind, så den ligger på 55grader, når fyret rammer 70 grader.

Dog var glæden kortvarig, da den hurtigt fik varmet hele systemet op, så retur var på 55 fremløb 70grader og så lukkede den ned igen.

Så nu er næste step vel at neddrosle maskinen. Da den nok har for stor kapacitet til det varmesystem/forbrug jeg har lige nu.

Enig ?

Hvis den lukker ned når den når 70 gr er diff over for lav.
Diff over skal op på 10 til 15 gr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af HR LUCCA » 20 okt 2013 10:05

Ja prøv og sæt max drif effekt ned feks 30 - 40 , % du kan se hvis du sætter den for langt ned , så vil den køre 40 % hele tiden hvis sen står til 40 og kan ikke komme op på 70 grader i kedeltemtretur så stiller du den op , de næste dage hvor det skulle blive varmet får det du mange stop igen ,så du må se om det ikke hjælper når det bliver koldt igen .

jchusted
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 okt 2013 16:01

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af jchusted » 20 okt 2013 11:00

Så er effekten justeret ned til 40 %
Lad os se hvordan den reagere.

Jeg skal lige hører.
Lige nu står min kedel temp til 60 grader med 10 i diff. Skal jeg sætte den til 70 med 10 i diff ?

Hvis jeg kan få den til at kører konstant på 65, vil de så ikke være mere økonomisk, end hvis den prøver at varme op til 70 + 10 grader ?

Læste en smart besked i en anden tråd: "Man skal se sit fyr som en bil der kører i kø. Det er mest økonomisk at trille stille og rolig derud ad, istedet for at accelerer hidsigt op til foran kørende for derefter at bremse"
Det giver så meget mere mening, at det så er klart at det er bedre den kører konstant ved meget lav ydelse, end at den skal bruge energi på at fare op og ned.

Jeg mangler lige et svar på den med periode varme ? Hvor lang tid kan de betale sig at kører med dette ? Forestille mig at huset på et tidspunkt bliver for koldt til at det kan betale sig at slukke for den om natten.
Jeg tænker lidt, at når kæresten gerne vil have varme på i soveværelset om natten, er det måske ved at være tid til at fyre om natten
Hvad mener i ?

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af Idor » 20 okt 2013 11:10

Tror du skal bruge tilidt ur styring også

Problemet er disse overgangs tider forår og efterår. Nogle dage varmer solen huset op og det driller dit fyr lidt, for så lukker dine radiatorer ned og så kan fyret ikke komme af med varmen. Hvis du bruger din ur styring så blokerer uret for at fyret starter hele tiden og temperatur falder en grad eller to i huset og så kan huset tage mere fra, når fyret igen får lov til at køre. Hvis du så samtidigt sætter Max ydelsen lidt ned, måske 50%, så starter fyret mere behersket og vil bruge mere tid på at opvarme huset igen. Og når det så bliver koldere, lader du uret køre i længere tid og til sidst når du skal bruge mere varme, kan du hæve ydelsen. Fyret skal helst køre jævnt og ikke start stop hele tiden

Lidt lige som bilen i trafikken mellem alle lys krydsende, hellere tøffe igennem for grønt, end at starte op med fuld gas og bremse for rødt igen.

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlæg af Kigan » 20 okt 2013 11:12

til hverdag når det er koldt slukker jeg fyret om natten og så starter det to timer før jeg stå op og så slukker det igen når jeg køre på arbejde og starter to timer før jeg kommer hjem. så det slukker kl 21 og køre igen fra kl 04 til kl 06 og igen fra kl 14 til kl 21. Det gør at jeg spare omkring 10 kg piller om dagen i forhold til at køre 24 timer og bliver det så rigtig koldt starter fyret tre timer får jeg kommer hjem, og jeg holder mellem 20-21 grader mens jeg er hjemme :)
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2


Besvar