Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 16-20kW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
levi

Scotte 16-20kW

Indlæg af levi » 05 okt 2013 20:38

Kigan skrev:så er den sendt :)
Tak - så skal jeg sørge for det bliver fikset :great:


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Scotte 16-20kW

Indlæg af Landlyst » 05 okt 2013 20:45

levi skrev:
Hvordan man tuner den ?, - man fortæller styringen at det er en 20 kw brænder, - og justerer blæserparametre - sådan :great:

Kompressorrens er i min verden genialt, - det bruger lidt strøm - men der er ikke rigtig nogen synderlige sliddele, - nemt og effektivt system :great:
Okay det var nemt... Måske jeg skal gå ud og fortælle Volvo'en at det er en 750*er icon_cheesygrin.gif

Hmm arh den smule luft betyder hvis ikke så meget... Ja går da ud fra jeg bare kan koble det til mit eksisterende trykluftanlæg?

Så ka det være den ka rense hele kedlen også icon_cheesygrin.gif

Hvad er et must have til en scotte? VVB-priotering og?

levi

Scotte 16-20kW

Indlæg af levi » 05 okt 2013 20:52

Landlyst skrev:
Okay det var nemt... Måske jeg skal gå ud og fortælle Volvo'en at det er en 750*er icon_cheesygrin.gif

Hmm arh den smule luft betyder hvis ikke så meget... Ja går da ud fra jeg bare kan koble det til mit eksisterende trykluftanlæg?

Så ka det være den ka rense hele kedlen også icon_cheesygrin.gif

Hvad er et must have til en scotte? VVB-priotering og?
VVB-prioritering hvis din beholder sidder i nærheden af kedlen - et must - JA.

Vejrkompensering - enten indendørs eller udendørs er en lækker lækker feature, - men ikke et must.

Kompressorens - lækker lækker feature - men igen ikke et must. (Ja - det kan tilkobles din egen kompressor)

En installationspakke - Sælges med i 99 procent af tilfældende, - her er alle de vigtige dele du skal bruge til din installation.

Slettet 15549

Scotte 16-20kW

Indlæg af Slettet 15549 » 05 okt 2013 20:55

levi skrev:
Hvordan man tuner den ?, - man fortæller styringen at det er en 20 kw brænder, - og justerer blæserparametre - sådan :great:

Kompressorrens er i min verden genialt, - det bruger lidt strøm - men der er ikke rigtig nogen synderlige sliddele, - nemt og effektivt system :great:
Er det ikke de samme parametre om det er en 16 eller 20 kw brænder? Standard blæsertal er da ens

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

Scotte 16-20kW

Indlæg af Kigan » 05 okt 2013 21:00

jo men tro de skal fin justeres i forhold til om den er sat til 16 eller 20 kw for 10% er jo henholdsvis 1,6 eller 2,0 kw og 50% er 8 eller 10 kw og 100% er 16 eller 20 kw :)
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2


levi

Scotte 16-20kW

Indlæg af levi » 05 okt 2013 21:01

Kigan skrev:jo men tro de skal fin justeres i forhold til om den er sat til 16 eller 20 kw for 10% er jo henholdsvis 1,6 eller 2,0 kw og 50% er 8 eller 10 kw og 100% er 16 eller 20 kw :)
Korrekt - blæserparametre skal altid justeres ift. forholdene :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Scotte 16-20kW

Indlæg af Landlyst » 05 okt 2013 21:04

levi skrev:
VVB-prioritering hvis din beholder sidder i nærheden af kedlen - et must - JA.

Vejrkompensering - enten indendørs eller udendørs er en lækker lækker feature, - men ikke et must.

Kompressorens - lækker lækker feature - men igen ikke et must. (Ja - det kan tilkobles din egen kompressor)

En installationspakke - Sælges med i 99 procent af tilfældende, - her er alle de vigtige dele du skal bruge til din installation.
VVB sidder faktisk klods op af fyret... så den er jeg ikke i tvivl om jeg skal have...

Hvad gør vejrkompensering lige? Og inde contra ude?

Hvor meget luft/min og tryk kræver det? Er 925L/min ved 10bar nok? Eller skal jeg skrue den op til 15? icon_cheesygrin.gif

Hmm trykekspantion har jeg jo, trækstabilator også, en Alpha 2 pumpe også... Så kan det vel ikke betale sig at tage den pakke med?

SKal jeg have en shun til huset eller skal jeg køre den direkte i fyret? Kedelshunt?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Scotte 16-20kW

Indlæg af Landlyst » 05 okt 2013 21:07

Og hvad med alle de ting som der står styrringen understøtter? Hvad er der med til det? Er det gejl man ka købe til eller hvordan?

levi

Scotte 16-20kW

Indlæg af levi » 05 okt 2013 21:11

Landlyst skrev:
VVB sidder faktisk klods op af fyret... så den er jeg ikke i tvivl om jeg skal have...

Hvad gør vejrkompensering lige? Og inde contra ude?

Hvor meget luft/min og tryk kræver det? Er 925L/min ved 10bar nok? Eller skal jeg skrue den op til 15? icon_cheesygrin.gif

Hmm trykekspantion har jeg jo, trækstabilator også, en Alpha 2 pumpe også... Så kan det vel ikke betale sig at tage den pakke med?

SKal jeg have en shun til huset eller skal jeg køre den direkte i fyret? Kedelshunt?
Indendørs vejrkompensering slukker hvis solindstrålingen i huset får rummets temp. til at stige til den ønskede temp. - så slukker fyret.

Udendørs vejrkompensering nedsætter fremløbstemp. efter udetemp. (Jo varmere udenfor, - jo lavere fremløbstemp.)

Hjemme hos mig bruger jeg indendørs vejrkompensering fordi mit hus er lidt utæt hist og pist, - og fordi jeg har kæmpe vinduespartier - her virker indendørs vejrkompensering bedst.

10 bar er RIGELIGT, - du kan sagtens nøjes med mindre icon_cheesygrin.gif

Er huset tæt (nyere hus) - så er udendørs vejrkompensering muligvis det rette valg (medmindre der er store vinduespartier som hæver indetemp.).

Ummidelbart kan du undvære installationspakken udfra det du skriver, - men køb følgende.

Eltænder, Fotocelle & Dykrør til kedlen, - så er du kørende :great:

levi

Scotte 16-20kW

Indlæg af levi » 05 okt 2013 21:13

Landlyst skrev:Og hvad med alle de ting som der står styrringen understøtter? Hvad er der med til det? Er det gejl man ka købe til eller hvordan?
Styringen understøtter ALT - det er et temperamentsspørgsmål hvad man ønsker af data etc. når man vælger udstyr.

Ingen af de ting der er som tilvalg er must`s - andet det vi allerede har været igennem :great:

En flowmåler kan f.eks fortælle dig hvorfor dit anlæg kører som det gør - det er ikke et must, - men det er en god lille "sladderhank" - som gør at du hele tiden ved hvad der foregår, - og hvorfor dit forbrug er højt eller lavt.

En røggastemp. føler fortæller dig det nu er tid til at rense kedel....

Så alt efter hvor automatiseret du ønsker dit anlæg - så kan du frit vælge eller tilvælge udstyr som gør den daglige drift nemmere eller mere forklarlig :great:


Besvar