Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Semirens renseren er helt ødelagt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af Aerobatic » 20 sep 2013 15:11

Har også døjet med den svejste model hvor lamellerne er så bløde at det er umuligt at tage den ud og rense og sætte den i igen uden at de bliver bøjet. Sendte en mail med reklamation til Hedestoker og under 1 minut efter jeg havde trykket send ringede Allan og sagde at de sendte den nye model straks, måtte lige rose for den hurtige service.

...men jeg er meget lidt imponeret over den nye, sikke noget blød blik skrammel :( kan bedre forstå hvorfor de nye sætter sig fast og brænder rensemotor og print af, når "vingerne" er bøjet ud og de får fat i kedlen så kiler de sig jo fast. Imponerende dårlig konstruktion. Udover det og den dårlige ext. snegl så er det jo et fint fyr til prisen.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af pille bruger » 20 sep 2013 15:51

Aerobatic skrev:Har også døjet med den svejste model hvor lamellerne er så bløde at det er umuligt at tage den ud og rense og sætte den i igen uden at de bliver bøjet. Sendte en mail med reklamation til Hedestoker og under 1 minut efter jeg havde trykket send ringede Allan og sagde at de sendte den nye model straks, måtte lige rose for den hurtige service.

...men jeg er meget lidt imponeret over den nye, sikke noget blød blik skrammel :( kan bedre forstå hvorfor de nye sætter sig fast og brænder rensemotor og print af, når "vingerne" er bøjet ud og de får fat i kedlen så kiler de sig jo fast. Imponerende dårlig konstruktion. Udover det og den dårlige ext. snegl så er det jo et fint fyr til prisen.
Det er ikke meningen at lamellerne skal berøre siden af kedlen.
Semi rensen kører ikke belægningen af kedel siden.
Den er kun beregnet til at bremse røgen, og sikre at der er fri vej for røgen.
Er der noget løst aske - fnuller, ja så kan semirensen fint raspe det af.
Resten er manuelt arbejde med rensebørsten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af knaldhatte » 20 sep 2013 15:56

pille bruger skrev:
Det er ikke meningen at lamellerne skal berøre siden af kedlen.
Semi rensen kører ikke belægningen af kedel siden.
Den er kun beregnet til at bremse røgen, og sikre at der er fri vej for røgen.
Er der noget løst aske - fnuller, ja så kan semirensen fint raspe det af.
Resten er manuelt arbejde med rensebørsten.

:shock: NO SHIT det vidste vi ikke..... Problemet er jo de netop bliver skæve med tiden og hvorfor vides ikke. For da de var nye rørte de jo netop IKKE siderne..... NU venter vi på den nye model, og håber den ikke bliver skæv. Ellers kommer der vel en ny-ny model :roll:

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af Knaldperlen » 20 sep 2013 16:25

Øhhh... måske mig der er en knaldhjerne, men hvis de ikke skal røre kedelvæggen, hvordan hulen skal de så rense kedlen? for det er vel funktionen? Ellers skulle de jo kalde det en røgvender og ikke semirens?

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 16:45

Knaldperlen skrev:Øhhh... måske mig der er en knaldhjerne, men hvis de ikke skal røre kedelvæggen, hvordan hulen skal de så rense kedlen? for det er vel funktionen? Ellers skulle de jo kalde det en røgvender og ikke semirens?
Semirensen sørger for turbulens i røgkanalerne = bedre effekt, - og mindre askeaflejringer på kedelsiderne.

Det er ikke en selvrensefunktion - det er en semirensfunktion, - som mere end halverer rengøringen af røgkanalerne ift. tidligere blackstar kedelmodel.


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af knaldhatte » 20 sep 2013 16:54

Knaldperlen skrev:Øhhh... måske mig der er en knaldhjerne, men hvis de ikke skal røre kedelvæggen, hvordan hulen skal de så rense kedlen? for det er vel funktionen? Ellers skulle de jo kalde det en røgvender og ikke semirens?

Som levi så fint skriver.... Med andre ord også. Den sørger for der max sidder et tyndt lag af aske på væggene, da den tager aske der bygger sig op. Men den skraber ikke vægge helt inde ved. For jern mod jern laver ridser = fjerner lakering/emalje/overfladebehandlingen som der nu er. Det er vi ikke interesseret i :)

Når det så er sagt, jeg kørte 2tons piller gennem før jeg selv rensede væggene bagerst og havde egentlig ikke behøvet det, for der sidder kun 5mm aske ca. Kun det foreste kammer skraber vi aske på en gang i mellem af hyggens skyld. Ellers er semi rens kun oppe når den skulle rettes til, men det problem håber vi snart forsvinder med en ny frisk og lige rense dims :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 17:12

pille bruger skrev:Det er ikke meningen at lamellerne skal berøre siden af kedlen.
Semi rensen kører ikke belægningen af kedel siden.
Den er kun beregnet til at bremse røgen, og sikre at der er fri vej for røgen.
Er der noget løst aske - fnuller, ja så kan semirensen fint raspe det af.
Resten er manuelt arbejde med rensebørsten.
Hvorforfor er der så sat en motor på ?
Og hvorfor markedsføres den som semirens, hvis den ikke har en rensefunktion ?

Da jeg købte min kedel fik jeg afvide at den hed semirens fordi en kun rengjorde det bagerste rum i kedlen.
Det gør den så ikke længere...... :roll:
Last edited by 1 on triumph; edited 20 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 17:20

levi skrev:
Semirensen sørger for turbulens i røgkanalerne = bedre effekt, - og mindre askeaflejringer på kedelsiderne.

Det er ikke en selvrensefunktion - det er en semirensfunktion, - som mere end halverer rengøringen af røgkanalerne ift. tidligere blackstar kedelmodel.
Hvordan kan den mere end halvere arbejdet hvis den ikke skraber sod af i den bagerste halvdel af kedlen?
Mig bekendt består størstedelen af rensearbejdet af at rengøre hærd, her har den ingen effekt. Den næststørste del er at skrabe kedelsider. Og der er 2 rum i kedlen. Det forreste skraber den ikke i, og det bagerste "reducere" den sodaflejringen.
Tilgændgæld skal man bøvle med at tage den op og sætte den i.
Det er svært at se at det er mere end en halvering af arbejdet

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 17:22

triumph skrev:
Hvorforfor er der så sat en motor på ?
Og hvorfor markedsføres den som semirens, hvis den ikke har en rensefunktion ?

Da jeg købte min kedel fik jeg afvide at den hed semirens fordi en kun rengjorde det bagerste rum i kedlen.
Det gør den så ikke længere...... :roll:
Semirensen har da en glimrende rensefunktion, - den er bare ikke 100 procent selvrensende, - jeg vil anslå semirensen napper 80 procent af asken, - og sørger for den ender i bunden af kedlen istedet for på kedelsiderne.

Motoren sørger naturligvis for at semirensen bevæger sig - så den kaster det meste af asken af sig :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 17:22

knaldhatte skrev:

Som levi så fint skriver.... Med andre ord også. Den sørger for der max sidder et tyndt lag af aske på væggene, da den tager aske der bygger sig op. Men den skraber ikke vægge helt inde ved. For jern mod jern laver ridser = fjerner lakering/emalje/overfladebehandlingen som der nu er. Det er vi ikke interesseret i :)

Når det så er sagt, jeg kørte 2tons piller gennem før jeg selv rensede væggene bagerst og havde egentlig ikke behøvet det, for der sidder kun 5mm aske ca. Kun det foreste kammer skraber vi aske på en gang i mellem af hyggens skyld. Ellers er semi rens kun oppe når den skulle rettes til, men det problem håber vi snart forsvinder med en ny frisk og lige rense dims :great:
Der er da absolut ingen overfladebehandling inden i kedlen :roll:
Der er flere cm slup mellem den nye renseenhed, og kedesiderne. derudover er den bagerste renserenseenhed lettere end den næstbagerste, så den bagerste bevæger sig nærmest ikke, og den næstbagerste er ikke centretet
Last edited by 3 on triumph; edited 20 times in total


Besvar