Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Semirens renseren er helt ødelagt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 17:25

levi skrev:
Semirensen har da en glimrende rensefunktion, - den er bare ikke 100 procent selvrensende, - jeg vil anslå semirensen napper 80 procent af asken, - og sørger for den ender i bunden af kedlen istedet for på kedelsiderne.

Motoren sørger naturligvis for at semirensen bevæger sig - så den kaster det meste af asken af sig :great:
Så den napper 80% af 1/3.
Vi har vist ikke gået i skole samme sted, hvis det kan blive mere end halvdelen


levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 17:28

triumph skrev:
Hvordan kan den mere end halvere arbejdet hvis den ikke skraber sod af i den bagerste halvdel af kedlen?
Mig bekendt består størstedelen af rensearbejdet af at rengøre hærd, her har den ingen effekt. Den næststørste del er at skrabe kedelsider. Og der er 2 rum i kedlen. Det forreste skraber den ikke i, og det bagerste "reducere" den sodaflejringen.
Tilgændgæld skal man bøvle med at tage den op og sætte den i.
Det er svært at se at det er mere end en halvering af arbejdet
Se nu ændrer emnet sig fra hvad semirensen gør - til om man egentlig sparer noget tid vha. semirensen.

Der er ingen tvivl om at blackstarkedlen altid har været super nem at rengøre, - faktisk så nem at mange anså semirensen som "spild" - netop fordi semirensen også skal renses efter hver 2-3 tons piller (det tager også tid).

Dog valgte man at arbejde videre med ideen om semirens hos NBE - fordi den gav den ekstra bonus at røggastemp. faldt med helt op til 40 procent, - hvilket også afspejlede sig i TI`s testrapport.

Derfor kørte man videre - og udvikler stadig den dag i dag på semirensen for at optimere den fremadrettet.

Semirensens fordele er åbenlyse, - men at sige man direkte sparer tid på rensningen, - nej det er nok ikke ret meget tid ift. førhen - dog skal man ikke rense så ofte som førhen.

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 17:48

triumph skrev:
Der er da absolut ingen overfladebehandling inden i kedlen :roll:
Der er flere cm slup mellem den nye renseenhed, og kedesiderne. derudover er den bagerste renserenseenhed lettere end den næstbagerste, så den bagerste bevæger sig nærmest ikke, og den næstbagerste er ikke centretet
Hov hov - nu skal du lige huske lidt tilbage Jesper..

Du fik den allerførste "nye" model semirens - som testmodel oppe fra mig af - en model som slet ikke kunne erhverves på daværende tidspunkt - en model JEG havde fået - som JEG skulle teste - det blev du 100 procent orienteret om, - og det var du 100 procent indforstået med!

Du lovede efter aftale med mig - at give mig tilbagemeldinger på den nye semirens - og det snakkede vi lidt om i starten da du testede.

Du kom med nogle punkter du mente kunne gøres bedre - og jeg fortalte dig man godt havde registreret de ting du også påpegede, - og at man arbejdede på en løsning.

Vi aftalte også - at når der kom en nyere model, - så skulle den prøves i din kedel!

Så hold lige en pause - du skælder en testsemirens ud - på trods af du var 100 procent indforstået med at du skulle teste den ?

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af Knaldperlen » 20 sep 2013 19:53

Ja, nu kører det lidt skævt. Jeg spurgte blot fordi jeg (sikkert ganske naturligt) troede at semirens bestod af en "skrabefunktion" som rensede kedelfladerne. Nu forstår heg at det nærmere er en turbulator, som er forsynet med motor. Motoren har den funktion at "ryste" turbulatoren så udelukkende turbulatoren rengøres. Er det korrekt? Videoen http://m.youtube.com/watch?v=j4sXtyqO8F8 viser det ikke særligt tydeligt...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 20:07

levi skrev:
Hov hov - nu skal du lige huske lidt tilbage Jesper..

Du fik den allerførste "nye" model semirens - som testmodel oppe fra mig af - en model som slet ikke kunne erhverves på daværende tidspunkt - en model JEG havde fået - som JEG skulle teste - det blev du 100 procent orienteret om, - og det var du 100 procent indforstået med!

Du lovede efter aftale med mig - at give mig tilbagemeldinger på den nye semirens - og det snakkede vi lidt om i starten da du testede.

Du kom med nogle punkter du mente kunne gøres bedre - og jeg fortalte dig man godt havde registreret de ting du også påpegede, - og at man arbejdede på en løsning.

Vi aftalte også - at når der kom en nyere model, - så skulle den prøves i din kedel!

Så hold lige en pause - du skælder en testsemirens ud - på trods af du var 100 procent indforstået med at du skulle teste den ?
ja, ja. Du har ret. :oops:
(hvis jeg skal forsvare mig lidt, så havde jeg fået forståelsen af at den var standart nu :oops: )

Du har også ret i at det reducere rensearbejdet.
Ikke fordi den virker som renser, men fordi den sænker røgtemperaturen så meget at det ikke er nødvendigt at rense så tit.
(Ja, ja. Jeg kaster mig fladt ned og siger be be...)
Men det irretere mig bare lidt, at hvis man havde gjort sig lidt umage. Så kunne man have lavet noget der var supergodt, men istedet blev det en motoriseret røgvender.


scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af scottefyr » 20 sep 2013 20:59

hvis ikke den rammer kedlen, hvorfor kommer der så skrabelyde??

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 22:01

scottefyr skrev:hvis ikke den rammer kedlen, hvorfor kommer der så skrabelyde??
Fordi semirensen rammer siderne jo mere kedlen bliver beskidt bagi, - asken/støvet får semirensen til at give sig nede i bunden, - og skubbe rensemekanismen ud mod siderne...

Semirensen virker skam ganske glimrende, - den må bare ikke sammenlignes med et helt selvrensende system - for det er det ikke!

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 22:04

Knaldperlen skrev:Ja, nu kører det lidt skævt. Jeg spurgte blot fordi jeg (sikkert ganske naturligt) troede at semirens bestod af en "skrabefunktion" som rensede kedelfladerne. Nu forstår heg at det nærmere er en turbulator, som er forsynet med motor. Motoren har den funktion at "ryste" turbulatoren så udelukkende turbulatoren rengøres. Er det korrekt? Videoen http://m.youtube.com/watch?v=j4sXtyqO8F8 viser det ikke særligt tydeligt...
Du har mere eller mindre ret - bortset fra at semirensen faktisk også fjerner aske fra kedelsiderne, - jo mere beskidt kedlen bliver, - jo nærmere kommer semirensen kedelfladerne - og renser derved ca. 80 procent af asken væk - og ned i bunden af kedlen.

Men semirensen fjerner ikke al asken fra kedelsiderne, - det er normalt at der sidder 2-5 mm aske på kedelsiderne bagi kedlen efter ca. 3 tons piller.

levi

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af levi » 20 sep 2013 22:07

triumph skrev:
ja, ja. Du har ret. :oops:
(hvis jeg skal forsvare mig lidt, så havde jeg fået forståelsen af at den var standart nu :oops: )

Du har også ret i at det reducere rensearbejdet.
Ikke fordi den virker som renser, men fordi den sænker røgtemperaturen så meget at det ikke er nødvendigt at rense så tit.
(Ja, ja. Jeg kaster mig fladt ned og siger be be...)
Men det irretere mig bare lidt, at hvis man havde gjort sig lidt umage. Så kunne man have lavet noget der var supergodt, men istedet blev det en motoriseret røgvender.
Godt så er vi enige!

Jeg vil give dig ret i at ift. den test semirens du fik, - så kan det gøres en anelse bedre - men det arbejdes der også på.

scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

Semirens renseren er helt ødelagt

Indlæg af scottefyr » 20 sep 2013 23:49

Det var nu ikke for at komme med beskyldninger. Jeg var bare mere bange for at det ødelægger kedlen eller noget :) Jeg må bare ta mig sammen og voldtage den renser


Besvar