Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tjæreagtig hinde i bagerste kammer - hvorfor?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Tjæreagtig hinde i bagerste kammer - hvorfor?

Indlæg af holberg19 » 18 sep 2013 09:42

Igennem sommeren har jeg kørt med sommerdrift for at varme brugsvandet op. Fyret har kørt vha. urstyringen i to timer hver dag. Én time fra 6-7 og én time fra 16-17. Det har virket perfekt og fyret har været i stand til at nå sit setpunkt hver gang.

I går blev der så tændt for varmen til jordhulen. Inden da, ville jeg rengøre fyret, så det er klart til vinteren. Her lagde jeg mærke til at der var dannet en 0,5 cm tyk tjæreagtig konsistens ved fyrets bagerste kammer - men kun der hvor metalpladen med det lille påsvejsede "øje" ligger hen over det rektangulære hul over den bagerste del af askeskuffen. Dvs. der er lidt under pladen, men specielt på pladen og lidt ved siden af er det udtalt.

Hvad skyldes dette?

Jeg mener bestemt at shunten er indstillet korrekt og der var ingen ting da jeg rensede fyret i bund ved overgangen fra vinter til sommerdrift.

Der er tale om en Scotte BS (modellen før semirens) med 10kw brænder. Har alle dage fyret med Barlinek.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Tjæreagtig hinde i bagerste kammer - hvorfor?

Indlæg af pille bruger » 18 sep 2013 09:45

holberg19 skrev:Igennem sommeren har jeg kørt med sommerdrift for at varme brugsvandet op. Fyret har kørt vha. urstyringen i to timer hver dag. Én time fra 6-7 og én time fra 16-17. Det har virket perfekt og fyret har været i stand til at nå sit setpunkt hver gang.

I går blev der så tændt for varmen til jordhulen. Inden da, ville jeg rengøre fyret, så det er klart til vinteren. Her lagde jeg mærke til at der var dannet en 0,5 cm tyk tjæreagtig konsistens ved fyrets bagerste kammer - men kun der hvor metalpladen med det lille påsvejsede "øje" ligger hen over det rektangulære hul over den bagerste del af askeskuffen. Dvs. der er lidt under pladen, men specielt på pladen og lidt ved siden af er det udtalt.

Hvad skyldes dette?

Jeg mener bestemt at shunten er indstillet korrekt og der var ingen ting da jeg rensede fyret i bund ved overgangen fra vinter til sommerdrift.

Der er tale om en Scotte BS (modellen før semirens) med 10kw brænder. Har alle dage fyret med Barlinek.

Det kan skyldes forkert afvejning, eller forkert luft indstilling.
Fyr godt op i kedlen, så plejer belægningen at forsvinde af sig selv.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar