Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
levi

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af levi » 02 aug 2013 21:34

Ørn skrev:Hej Igen,

Jeg tror jeg vil få VVS leverandøren til at lave en pris på en Scotte mini BS 10 kw (skal det være med V10 styring?), 3x30 vacuum rør, og en 2000 liter akku med sol spiral. Så kan jeg altid smide 1-2 rækker rør mere på solvarmen. Som stort set alle i denne tråd har anbefalet, så vil jeg bede dem sætte den direkte på huset og VVB (forestiller mig 300 liter VVB da vi får spa?) og så får varmt vands prioritering så scotten varmer VVB'eren op hvis solvarmen ikke kan klare det.

Så hvis vi bruger uventet meget varme så kan jeg supplere med en atmos gasogen til de koldeste vintre.

tillægsspørgsmål, hvordan bruger man solvarmen i akku'en til at varme VVB op? VVB bliver vel kun meget langsom varm hvis der flyder 60-70 grader varm gennem spiralen i VVB? Sætter man scotten til at varme VVB hvis den kommer f.eks. under 50 grader?

tak :)

Mvh
Søren

P.s. har fået tilbud på Atmos D21P med silo og det hele (skal det dog ikk være), 3 flade solpaneler, 2000 liter akkutank med solspiral, prissat til 96.000. Jeg synes det lyder voldsomt, var inde på dvcenter.dk og smed en scotte mini bs 10kw med vejrkomp, iltstyring, 2000 liter akku med spiral, 4x30 rør, solstyring, komplet monteringspakke, skorsten, alt hvad jeg ku finde og kunne kun lige få den op over 80k. Og den pris jeg får ved dem er uden arbejdsløn da det er en del af enterprise kontrakten. Dem jeg får lavet huset af siger dog jeg gerne må få leveret VVS andetsteds fra hvis jeg ønsker det.

Jeg mener bare, jeg kan da næsten få det leveret og monteret til fra dvcenter til 96k med arbejdsløn og det hele? Jeg må gerne få lavet VVS enterprisen hos en anden leverandør, og det overvejer jeg trods bøvlet hvis de prøver at hustle mig.
Jeg er klar til at give dig en god samlet pris, - også incl. montering - du siger bare til :great:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af HR LUCCA » 02 aug 2013 22:11

Når først fyret er indstiller (fin justeret ) er der ikke noget og stille , vejning af piller nogle gange i starten eller ved nye piller til sneglen giver ca det samme hver gang og så køre det ,man kikker til det en gang imellem ,jeg har ikke rørt ved mine indstillinger i et halvt år :wink: , man kan se på asken og kedelsider om det køre ok efter kort tid , jeg ved ikke om du kender denne side ? http://mhes.dk/Grundl%C3%A6ggende%20inf ... 6ndere.pdf der er mange gode indformationer om scotte fyr og også om ilt styring

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Hjemme teori » 02 aug 2013 22:42

Ørn skrev:Hej Igen,

Jeg tror jeg vil få VVS leverandøren til at lave en pris på en Scotte mini BS 10 kw (skal det være med V10 styring?), 3x30 vacuum rør, og en 2000 liter akku med sol spiral. Så kan jeg altid smide 1-2 rækker rør mere på solvarmen. Som stort set alle i denne tråd har anbefalet, så vil jeg bede dem sætte den direkte på huset og VVB (forestiller mig 300 liter VVB da vi får spa?) og så får varmt vands prioritering så scotten varmer VVB'eren op hvis solvarmen ikke kan klare det.
Med en stor en VVB og et "lille" fyr ville jeg kigge på 2 vejs styring evt. 3 vejs med mulig bypass da det vil tage en del tid at varme op efter et spabad se evt. http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf , han har tegnet en masse gode løsninger på VVB kontra varme.

Hvis du sætter en solbeholder op, varmer fyret "kun" den øverste 1/3. , mere så du ikke tror der er 300 L om vinteren. Om sommeren bruges bunden så som solvarme buffer, samt forvarmes lidt om vinteren (når solen skinner).

Dette er dog en lille ting - lyder som et fint setup.

En akku på 2000L løser ikke et problem med overskudsvarme som vi har haft i den sidste tid. Når der gennem længere tid produceres mere end der laves bliver tankene overfyldte. Så hellere et tømme anlæg, som tømmer fangerne når der er for meget. Hvor hurtigt ekstra rør og en buffertank på 2000L så er om at tjene sig hjem, må du spørge de rigtigt sol kloge om, men jeg tror flere rør og en tømme løsning er det mest rentable og så en 500L VVB, (det er der snildt plads til hvis du dropper akkutanken).
Mvh. Sophus

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 09 aug 2013 20:12

@Levi:

Tak for det - byggefirmaet er ved at lave energiberegning, når de er færdige med det ved jeg hvor stort solvarme anlæg jeg skal have. Så får jeg et tilbud fra firmaets leverandør, hvis det er hen i vejret vil jeg rigtig gerne have du laver et til mig til sammenligning. Jeg har fået indført i entreprise kontrakten at hvis jeg ikke er tilfreds med VVS entreprisen må jeg få den leveret af tredjemand.

@HrLUCCA:

tak for indsparket. som jeg forstår (jeg vil køre german pellets) så hvis man kører på samme pille så skal man bare ha det kørt ind så spiller det? Så behøver man ikke yderligere ilt styring etc?

@Hjemme teori:

tak for det. Kan man - er det muligt at lave en styring hvor man bruger varme fra akku til gulvvarme samt VVB så længe der er nok varme til det, og hvis der så ikke er varme nok (det vil nok være VVB der mangler varme først, gulvvarmen vil vel være tilfreds med 25 grader i tanken?) kan Scotten så tage over først på VVB (f.eks. hvis varmen i VVB når under 50 grader, og den ikke kan få varme ud af akku'en) kan den så slå til og varme VVB op? og hvis temp i huset falder og der ikke er varme nok i Akku kan scotten så også tage over her? altsammen automatisk? jeg er meget i tvivl om hvor meget automatik man kan lave, vil gerne have det så akkuen (solvarmen) varmer hus og VVB så meget det ka. -desuden vil en sådan styring gøre det nemmere hvis jeg en da skal ha sat gasogen på akku'en s¨jeg kan fyre den op, når den løber tør for varmen tager scotten over på VVB samt hus.

Desuden - med hensyn til tømme anlæg - det lyder barsk, der må da næsten gå ild i manifolden hvis der ingen vand er til at køle heatpipes? Kan man ikke eventuelt få byggefirmaet til at lægge en 50 meter jordvarmeslange ud i haven og tilbage igen hvor akku tanken automatisk kører varmt vand ud i hvis den kommer op på f.eks. 95 grader? og så lukker igen når den når ned på 80?

Er som nævnt ved at få æavet energi beregning så jeg skal snart ha besluttet hvilket varmeanlæg der bliver sat op. Så jo flere spørgsmål jeg kan få hjælp til inden jeg skal mødes med deres VVS'er jo bedre :)

selvom det måske er lidt overkill vil jeg gerne have en akkutank, en ekstern VVB samt en Scotte + solvarme. der er nemlig go chance for at jeg vil ha en lille gasogen sat på akku'en på et tidspunkt, så jeg kan fyre under de aller værste vintre.

tusind tak allesammen.

mvh
Søren

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 09 aug 2013 20:25

Ørn skrev: Kan man - er det muligt at lave en styring hvor man bruger varme fra akku til gulvvarme samt VVB så længe der er nok varme til det, og hvis der så ikke er varme nok (det vil nok være VVB der mangler varme først, gulvvarmen vil vel være tilfreds med 25 grader i tanken?) kan Scotten så tage over først på VVB (f.eks. hvis varmen i VVB når under 50 grader, og den ikke kan få varme ud af akku'en) kan den så slå til og varme VVB op? og hvis temp i huset falder og der ikke er varme nok i Akku kan scotten så også tage over her? altsammen automatisk?
Det er indbygget i styringen og kaldes varmt vands prioritering.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Hjemme teori » 09 aug 2013 20:29

Jeg er ikke i tvivl om at man kan få en masse styringer/ventiler og pumper som nok kan løse det smadder kompliceret. Jeg selv går altid efter noget meget simpelt.

En solvarme styring kan helt sikkert godt styre 2 tanke, bare den ikke er helt simpel, men det tror jeg de færreste er i dag. Men spørg en solvarme forhandler eller en af de kloge herinde (som inspiration) og læs så selv på det. Den vil sikkert også kunne flytte varmen fra en Akku til VVB, men igen uden brændekedel, synes jeg du skal droppe akku, det bliver aldrig rentabelt.

Den med jordslangen kan sagtens lade sig gøre! jeg kender en der har det, den er så bare aldrig blevet sluttet til - han kan slippe af med overskudsvarmen i kældergulvet uden der bliver for varmt.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Hjemme teori » 09 aug 2013 20:34

pille bruger skrev:
Det er indbygget i styringen og kaldes varmt vands prioritering.
Hej Michael

Det du skriver er korrekt for sidste halvdel af spørgsmålet - første halvdel løser VVB prioritering ikke - medmindre man placere akkutanken på returen til fyret og lader fyret styre det. Det vil dog bare give en masse varme op gennem skorstenen da kedlen skal varmes op for at flytte varme fra Akku til VVB. Desuden vil pumpen ikke stoppe da kedlen ikke bliver kold, hvis der er den mindste cirkulation i systemet.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 10 aug 2013 06:46

Hjemme teori skrev:
Hej Michael

Det du skriver er korrekt for sidste halvdel af spørgsmålet - første halvdel løser VVB prioritering ikke - medmindre man placere akkutanken på returen til fyret og lader fyret styre det. Det vil dog bare give en masse varme op gennem skorstenen da kedlen skal varmes op for at flytte varme fra Akku til VVB. Desuden vil pumpen ikke stoppe da kedlen ikke bliver kold, hvis der er den mindste cirkulation i systemet.
Den akku tank har han sikkert ikke brug for, hvis han får et fornuftigt solfanger areal, og en passende beholder størrelse.
Derved kan han styre det hele uden at skulle have hele fyrrummet klistret til med ventiler og styringer.
Jo mere grej, jo større mulighed er der for at det aldrig kommer til at virke som man har tænkt sig,
og jo flere muligheder er der for at noget en dag hænger.
Så tror jeg han får sig en stor opgave med at fejl finde.
Lav det så enkelt som muligt, det andet bliver ikke til at styre.
Jo, hvis man er den store tekniker og elsker at rode med sit grej, så er det da fint med den store udstyrspakke.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Hjemme teori » 10 aug 2013 08:44

[quote="pille bruger

Den akku tank har han sikkert ikke brug for, hvis han får et fornuftigt solfanger areal, og en passende beholder størrelse.
Derved kan han styre det hele uden at skulle have hele fyrrummet klistret til med ventiler og styringer.
Jo mere grej, jo større mulighed er der for at det aldrig kommer til at virke som man har tænkt sig,
og jo flere muligheder er der for at noget en dag hænger.
Så tror jeg han får sig en stor opgave med at fejl finde.
Lav det så enkelt som muligt, det andet bliver ikke til at styre.
Jo, hvis man er den store tekniker og elsker at rode med sit grej, så er det da fint med den store udstyrspakke.[/quote]

Det er sådan set også det jeg skriver i mit svar ovenfor, men i dit svar skriver du bare at det klarer VVB prioritering og uden at skrive at der skal skrues ned for udstyrsnivauet for at det er tilfældet. og når der også spørges til hvordan man flytter varme ud af en akku må vi jo forholde os til det.

Men enig - en evt. akkutank må og skal man ikke købe pga. af solvarmen, men først når et evt. brændefyr sættes op. Hvis så solvarmen producere for meget ville det være en god ide at købe en tank med solvarme spiral.
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 10 times in total
Mvh. Sophus

nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley » 10 aug 2013 08:55

Jeg synes nu ikke mit solvarmeanlæg er så kompliceret igen. Det består af en akkutank og to eksterne vekslere, styringen er godt nok lidt for viderekomne, men jeg har valgt en basis-setting, som gør, at jeg stort set ikke skal se til anlægget. I trådstarters tilfælde er det med mit system blot en spørgsmål om dimensionering - hvilket kan gøre det ret dyrt samlet set (2000 liter akku skal have en del rør).


Besvar