Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af andersch » 30 jul 2013 18:13

pillebruger, jeg har indstillet den mange gange efter den guide? og har lige renset hele svineriet.. kan det ikke have noget at gøre med at den blæser sådan i start og i slut??


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 30 jul 2013 18:44

andersch skrev:pillebruger, jeg har indstillet den mange gange efter den guide? og har lige renset hele svineriet.. kan det ikke have noget at gøre med at den blæser sådan i start og i slut??
Ja, hvis det kun er i start og slut at den ryger.
Lige når det går ild i pillerne kan den ryge lidt, men det er meget hurtigt overstået.
Har du lavet en ny pilleafvejning på en digitalvægt ?
Og har du tastet det afmålte vægt tal ind ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 02 aug 2013 19:41

Hej Igen,

Jeg tror jeg vil få VVS leverandøren til at lave en pris på en Scotte mini BS 10 kw (skal det være med V10 styring?), 3x30 vacuum rør, og en 2000 liter akku med sol spiral. Så kan jeg altid smide 1-2 rækker rør mere på solvarmen. Som stort set alle i denne tråd har anbefalet, så vil jeg bede dem sætte den direkte på huset og VVB (forestiller mig 300 liter VVB da vi får spa?) og så får varmt vands prioritering så scotten varmer VVB'eren op hvis solvarmen ikke kan klare det.

Så hvis vi bruger uventet meget varme så kan jeg supplere med en atmos gasogen til de koldeste vintre.

tillægsspørgsmål, hvordan bruger man solvarmen i akku'en til at varme VVB op? VVB bliver vel kun meget langsom varm hvis der flyder 60-70 grader varm gennem spiralen i VVB? Sætter man scotten til at varme VVB hvis den kommer f.eks. under 50 grader?

tak :)

Mvh
Søren

P.s. har fået tilbud på Atmos D21P med silo og det hele (skal det dog ikk være), 3 flade solpaneler, 2000 liter akkutank med solspiral, prissat til 96.000. Jeg synes det lyder voldsomt, var inde på dvcenter.dk og smed en scotte mini bs 10kw med vejrkomp, iltstyring, 2000 liter akku med spiral, 4x30 rør, solstyring, komplet monteringspakke, skorsten, alt hvad jeg ku finde og kunne kun lige få den op over 80k. Og den pris jeg får ved dem er uden arbejdsløn da det er en del af enterprise kontrakten. Dem jeg får lavet huset af siger dog jeg gerne må få leveret VVS andetsteds fra hvis jeg ønsker det.

Jeg mener bare, jeg kan da næsten få det leveret og monteret til fra dvcenter til 96k med arbejdsløn og det hele? Jeg må gerne få lavet VVS enterprisen hos en anden leverandør, og det overvejer jeg trods bøvlet hvis de prøver at hustle mig.

nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley » 02 aug 2013 19:48

Det er godt at du har nogle priser at sammenligne med. Synes også Atmos-tilbuddet ligger lidt højt, når man ser på Biovarmes kampagnepris på Atmos pillefyr (ca 26k).

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af HR LUCCA » 02 aug 2013 20:09

Drop ilt styring , det køre fint uden , de få penge du spare i piller bruger du i strøm til sonden :wink: ,og få en VVS der sætte mange Scotte op så de ved hvad de har med at gøre :D


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 02 aug 2013 20:15

Ørn skrev:Hej Igen,

Jeg tror jeg vil få VVS leverandøren til at lave en pris på en Scotte mini BS 10 kw (skal det være med V10 styring?), 3x30 vacuum rør, og en 2000 liter akku med sol spiral. Så kan jeg altid smide 1-2 rækker rør mere på solvarmen. Som stort set alle i denne tråd har anbefalet, så vil jeg bede dem sætte den direkte på huset og VVB (forestiller mig 300 liter VVB da vi får spa?) og så får varmt vands prioritering så scotten varmer VVB'eren op hvis solvarmen ikke kan klare det.

Så hvis vi bruger uventet meget varme så kan jeg supplere med en atmos gasogen til de koldeste vintre.

tillægsspørgsmål, hvordan bruger man solvarmen i akku'en til at varme VVB op? VVB bliver vel kun meget langsom varm hvis der flyder 60-70 grader varm gennem spiralen i VVB? Sætter man scotten til at varme VVB hvis den kommer f.eks. under 50 grader?

tak :)

Mvh
Søren

P.s. har fået tilbud på Atmos D21P med silo og det hele (skal det dog ikk være), 3 flade solpaneler, 2000 liter akkutank med solspiral, prissat til 96.000. Jeg synes det lyder voldsomt, var inde på dvcenter.dk og smed en scotte mini bs 10kw med vejrkomp, iltstyring, 2000 liter akku med spiral, 4x30 rør, solstyring, komplet monteringspakke, skorsten, alt hvad jeg ku finde og kunne kun lige få den op over 80k. Og den pris jeg får ved dem er uden arbejdsløn da det er en del af enterprise kontrakten. Dem jeg får lavet huset af siger dog jeg gerne må få leveret VVS andetsteds fra hvis jeg ønsker det.

Jeg mener bare, jeg kan da næsten få det leveret og monteret til fra dvcenter til 96k med arbejdsløn og det hele? Jeg må gerne få lavet VVS enterprisen hos en anden leverandør, og det overvejer jeg trods bøvlet hvis de prøver at hustle mig.

Her er et godt diagram til at sætte det sammen efter http://www.nbe.dk/files/manager/stage%2 ... utning.pdf
Brug kun en tank, to vil bare give ekstra tab og koste flere kr. til opvarmning.
På den måde er solvarmen altid med til at varme huset op.
Vil du have mange rør på taget kan du bruge dette diagram http://www.nbe.dk/files/manager/stage%2 ... 281%29.pdf
På den måde kan du altid dumpe overskudsvarmen i et gulv eller andet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 02 aug 2013 20:40

Nemo:
Synes også det lød voldsomt.. Jeg vil lige spørge ind til priserne for at se hvor den ligger begravet.

Hr Lucca:
Troede man måske slap for noget indstilling, og at man måske fik mere perfekt forbrænding hvis den selv små justerer? Men det er måske i småtings afdelingen? (synes der er begrænset forskel på nogle af de flamme typer på NBE's video, og hvis man skal kunne se forskel så tror jeg at jeg bliver presset på at indstille det)

Pille Bruger:
Flot indlæg, tak for den fine info - nu du siger kun 1 tank, mener du så f.eks. sådan en Denviro med 1500 liter akku og indbygget 300 liter VVB? jeg har et "rum" til tanken på 1,5x1,5 meter ca.

Mht. til at dumpe varmen, kan man ikke sætte sådan en fyr på der lige tapper 50 liter varmt vand fra akku ud i kloakken og så hælder 50 liter koldt i? Jeg kan selvfølgelig altid lukke det ud i garage gulvet (80 kvm) men også lidt træls hvis der er total varmt i garagen om sommeren, og det er vel også vegrænset hvad det kan blive ved at aftage hvis man har haft sådan nogle uger som vi netop har haft. -For jeg vil nok gerne have flere vacuum rør på, så jeg kan bruge solvarmen lidt i de tidlige og sene mdr og så får jeg nok lidt over kapacitet om sommeren? -Specielt hvis jeg kun har 1500 liter?

tak for jeres indlæg :)

Mvh
Søren

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 02 aug 2013 20:48

For øvrigt - det VVS firma min entreprenør arbejder med siger at NBE ikke udvikler Scotte Mini BS, men bare importerer dem - jeg troede selv de udviklede/lavede dem? Måske fik lavet nogle dele i billig lande, men at de selv lavede udviklingen? Nogen der ved noget om det?

Mvh
Søren

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af J-B » 02 aug 2013 21:13

Ørn skrev:For øvrigt - det VVS firma min entreprenør arbejder med siger at NBE ikke udvikler Scotte Mini BS, men bare importerer dem - jeg troede selv de udviklede/lavede dem? Måske fik lavet nogle dele i billig lande, men at de selv lavede udviklingen? Nogen der ved noget om det?

Mvh
Søren
NBE laver og udvikler i brænderne i dk, og det samme med styringerne.
Selve kedelen bliver udviklet og optimeret i dk, men bliver produceret på en fabrik i Tjekkiet.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 02 aug 2013 21:33

Ørn skrev:Nemo:
Synes også det lød voldsomt.. Jeg vil lige spørge ind til priserne for at se hvor den ligger begravet.

Hr Lucca:
Troede man måske slap for noget indstilling, og at man måske fik mere perfekt forbrænding hvis den selv små justerer? Men det er måske i småtings afdelingen? (synes der er begrænset forskel på nogle af de flamme typer på NBE's video, og hvis man skal kunne se forskel så tror jeg at jeg bliver presset på at indstille det)

Pille Bruger:
Flot indlæg, tak for den fine info - nu du siger kun 1 tank, mener du så f.eks. sådan en Denviro med 1500 liter akku og indbygget 300 liter VVB? jeg har et "rum" til tanken på 1,5x1,5 meter ca.

Mht. til at dumpe varmen, kan man ikke sætte sådan en fyr på der lige tapper 50 liter varmt vand fra akku ud i kloakken og så hælder 50 liter koldt i? Jeg kan selvfølgelig altid lukke det ud i garage gulvet (80 kvm) men også lidt træls hvis der er total varmt i garagen om sommeren, og det er vel også vegrænset hvad det kan blive ved at aftage hvis man har haft sådan nogle uger som vi netop har haft. -For jeg vil nok gerne have flere vacuum rør på, så jeg kan bruge solvarmen lidt i de tidlige og sene mdr og så får jeg nok lidt over kapacitet om sommeren? -Specielt hvis jeg kun har 1500 liter?

tak for jeres indlæg :)

Mvh
Søren
Tankstørrelse får du beregnet af en fagmand, det med at sjusse er for dyrt.
Det skal passe med det antal rør du vil have op, og ja kun en tank.
På den måde er det øverste af tanken i brug hele tiden, og det nederst af tanken kommer med når solen skinner.
Det med at dumpe varme og så noget koldt vand, det duer ikke i praksis.
NBE udvikler og producere hele fyret, og alle modeller.
Og det bliver de ved med.
Når du kommer til indstillingen af fyret er det ikke så omstændigt som mange gør det til.
Det kan laves indviklet hvis du er til det, men du kan også bare bruge de indstillinger der er.
Det vil også fungere.
Eneste du skal er at gå ind i en styringens funktion der heder autoberegning, og lave en 6 min pilleafvejning.
Sætte en pose under sneglen, og veje, taste vægten ind i styringen, og så er du klar.
Hvor svært kan det være.
NBE holder åbent hus, og alle er velkommen til at kigge ind http://www.nbe.dk/aabent-hus.html
Så kan du møde hele holdet bag fyret. :great:
Last edited by 1 on pille bruger; edited 2 times in total
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar