Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
egmadsen

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af egmadsen » 26 jul 2013 22:02

Du får ingen problemer med dine naboer hvis du får installeret et pillefyr. Jeg havde et gammelt brændefyr og det kunne ryge en hel del sommetider så da jeg skiftede det ud med et Scotte pillefyr blev naboerne temmelig glade for nu er der overhovedet ingen røg gener så det kan du roligt sætte op. :) .


calle

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af calle » 26 jul 2013 23:22

Har aldrig set røg fra min Scotte op ad skorstenen, og den kører ikke magert.

Venlig hilsen

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn » 27 jul 2013 10:57

Hej Allesammen,

Tak for jeres input, sætter stor pris på det :)

Lige lidt baggrund, da jeg godt kan forstå jeres undren over mit kommende setup.

I lokalplanen er der tilslutningspligt til gas. Det er jeg (og især konen) ikke så vilde med, jeg er træt af prisen, konen tror det sprænger i luften :) Så for at komme udenom det skal vi op på BR15. Da jeg kender nogle stykker der har jordvarme der betaler 20-30k om året i strøm i nybyggeri, så vil jeg ikke over i jordvarme - det ville ellers muligvis være nok til BR15. Det er her solvarmen kommer ind i billedet - for at få energiberegningen til at gå op.

Så til at starte med vil jeg har solvarme og pillefyr, og så gøre plads til fastbrændsel (Atmos gasogen) da jeg har adgang til træ. Lidt afhængig af hvor mange piller jeg bruger første år så vil jeg så overveje om der er noget sparet ved at sætte en atmos fastbrændsel kedel op.

Grunden til 16KW er at den skal køre direkte på akku tank, ellers er jeg helt enig i at 10 var mere end nok på BR15 hus på trods af 260 kvm (180 hus 80 opvarmet garage).

VVS'eren siger at jeg skal passe på med mere end 3 solpaneler, da jeg ikke kan afsætte varmen om sommeren. Jeg ved ikke om det holder.

Igen tak for jeres input, det er altid godt inden man stirrer sig blind på en løsning.

Mvh
Søren

nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley » 27 jul 2013 11:15

Mht. solvarme - så er dimensioneringen vigtig. Varmen skal selvfølgelig kunne aftages om sommeren. 90 rør til 2000 liter lyder for mig af lidt, men du kan jo bare starte der, og se hvordan det virker. 30-60 rør kan jo tilkøbes senere, hvis det er du synes du får for lidt ud af det i ydermånederne. Jeg har 80 liter vand som reservebuffer i min pillefyrs kedel, hvilket indtil videre har vist sig at være tilstrækkeligt (cirka 85 grader i manifolden på taget og 60 grader retur i kedlen, når der har været hverdagsforbrug for to voksne og lidt varme i badeværelsesgulvet).

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af pille bruger » 27 jul 2013 11:28

Ørn skrev:Hej Allesammen,

Tak for jeres input, sætter stor pris på det :)

Lige lidt baggrund, da jeg godt kan forstå jeres undren over mit kommende setup.

I lokalplanen er der tilslutningspligt til gas. Det er jeg (og især konen) ikke så vilde med, jeg er træt af prisen, konen tror det sprænger i luften :) Så for at komme udenom det skal vi op på BR15. Da jeg kender nogle stykker der har jordvarme der betaler 20-30k om året i strøm i nybyggeri, så vil jeg ikke over i jordvarme - det ville ellers muligvis være nok til BR15. Det er her solvarmen kommer ind i billedet - for at få energiberegningen til at gå op.

Så til at starte med vil jeg har solvarme og pillefyr, og så gøre plads til fastbrændsel (Atmos gasogen) da jeg har adgang til træ. Lidt afhængig af hvor mange piller jeg bruger første år så vil jeg så overveje om der er noget sparet ved at sætte en atmos fastbrændsel kedel op.

Grunden til 16KW er at den skal køre direkte på akku tank, ellers er jeg helt enig i at 10 var mere end nok på BR15 hus på trods af 260 kvm (180 hus 80 opvarmet garage).

VVS'eren siger at jeg skal passe på med mere end 3 solpaneler, da jeg ikke kan afsætte varmen om sommeren. Jeg ved ikke om det holder.

Igen tak for jeres input, det er altid godt inden man stirrer sig blind på en løsning.

Mvh
Søren
Hvad vil du med den store akku tank, hvis du ender med ikke at have fastbrændsel ?
Så er den en unødvendig stor og dyr energisluger.
Tag et 10 Kw fyr og en vvb med 2 spiraler, og sæt solfanger op der passer til.
Det andet er for dyrt og for bøvlet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Hjemme teori » 27 jul 2013 12:54

Hvad siger energiberegningen, du skal bruge af kWh om året?

Så kunne vi jo hurtigt lave nogle beregninger for tilbagebetalingstiden på dit "ekstra" udstyr. Mit bud er også at det aldrig kommer til at betale sig. Især eftersom det skal installeres af en VVS'er. (med det du skriver, kommer jeg altså til at tænke på det jeg hørte for nyligt om håndværkere der har været på kursus i mersalg).

Jeg har selv regnet på en løsning med fastbrændsel og grundet behovet for daglig fyring og behovet for at være bortrejst noget af tiden, valgte jeg først at sætte en pille-fætter op. Nu kommer fastbrændsel desværre aldrig på tale, selvom jeg har "gratis" træ i egen skov. Det har simpelthen for lang tilbagebetalingstid. Og det gratis træ, har jo også en værdi, selvom man ikke selv brænder det af!

Så jeg vil tilslutte mig at jsætte en solvarme varmtvandsbeholder, på måske 500L og så solvarme, så kan det komme med i energiberegningen. Og så et pille fyr der passer til husets behov. Hvis det ligger på kanten af en 10kW kunne du kigge på om det skulle være en brændeovn som "ekstra" udstyr eller om det skulle være en 16kW.
Mvh. Sophus

levi

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af levi » 27 jul 2013 13:12

Ørn skrev:Hej Claus, Tom,

Tak for jeres hurtige svar.

Det var faktisk præcis mine ord.. Men den VVS'er vi er hæklet sammen med via entreprisen siger at det er det smarteste nu vi skal have solvarme, simpelthen at lade pillefyret varme det op solvarmen ikke kan. Det skulle være (mere) brugt i eksempelvis sverige at bruge pillefyr til at fyre akkutanken op sammen med solvarme.

Jeg ved ikke om det er fordi at varmeafsætningen i et BR15 hus er så lav som den er at det er mere økonomisk at lade pillefyret buldre løs med fuld effekt i akkutanken fremfor at køre lavlast 1-2 kw ind i huset.

Varmebaronen i sverige (hvem det så end er) skulle ligeledes anbefale at køre pillefyr på akkutank.

-Det skal siges at jeg også får en atmos kedel på da jeg har adgang til fastbrændsel. Så pillefyret kommer mest til at køre når jeg er ude at rejse og konen er alene hjemme f.eks., og solvarmen ikke kan klare det alene.

Desuden vil jeg nok få flere opstarter hvis den skal modulere, hvis jeg varmer en akkutank op til 80 grader f.eks. så er der til laang tid i et BR15 hus, hvorimod hvis den skal køre direkte så vil den (sandsynligvis) køre laveste last, og derved have flere starter dagligt.

Men det er ikke på plads endnu, så det kan stadig ændres.

tak begge for jeres svar :)

Mvh
Søren
Hej Søren, - grunden til at man i Sverige anbefaler en akkutank på deres pillefyr, - er at de er 10 år bagud i udviklingen ift. til Danmark når vi snakker modulerende pillefyr.. (Deres lavdrift er al for høj, - og det er et problem i overgangstiderne/sommer uden akkutank)-

En akkutank på et modulerende pillefyr er ren konvektionstab, - og anbefales derfor ikke til et fuldt modulerende pillefyr med tænd/sluk.

Jeg tilslutter mig ideen med en solfangerbeholder på x-antal liter med 2 spiraler, - og et 10 kw fyr :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Lintz » 27 jul 2013 14:01

Når du har haft dit solfangeranlæg og pillefyr i et par år så gider du slet ikke og skal til i gang med at fælde-slæbe-save-kløve-slæbe-stable-slæbe-og putte i.
Der findes squ andet i livet end at makke med det træ.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley » 27 jul 2013 14:09

Hoval bruger da akkutank til biolytten ud fra et ønske om driftsoptimering. Om det er et udtryk for mersalg strategi ved jeg ikke.

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Idor » 27 jul 2013 15:56

Drop alt om gasogen dyr, de ryger meget ved optænding og på en dårligt fugtig regnvejrs dag eller hvis det trænger til rensning, er ude af justering, osv.

Jeg har selv haft et i et villa kvarter.

Pille fyr, 10.eren skulle være nok. Jeg har også 60 rørs sol varme med 250 liter beholder. Den er lige lille nok. Vil anbefale 300-500 liter med dit ønske om setup og tættest på de 500.

Når min beholder bliver for varm, går varmen i gulvene, men det gider man heller ikke om sommeren når det hele er varmt i forvejen. Beholderen S K A L have køl på og det har om sommeren løst ved at montere en tre vejs ventil på fremløb efter beholder, som om sommeren dirigerer varmen ned i en køle spiral på 25 meter, som jeg har gravet ned i gulvet i min garage. Når køle pumpe aktiveres trækker den også ventilen og varmen går så i jorden. Der er bare sat en almindelig afbryder på den ventil også, så jeg nemt kan afbryde den når jeg hellere vil have varmen ind i huset i forår og efterår.

Jeg har en ekstra lille varmt vands beholder efter min sol beholder, som kan opvarmes af gas. Din løsning kunne være en lille med el. Kommer det varmt over i den, gør den ingenting. Kommer der koldt eller lunkent, varmer den det sidste op. Der er ingen grund til at pille fyret holder toppen af tanken varmt. Man ved jo ikke om solen skinner igen lige om lidt og varmer tanken mere, derfor har jeg backup løsning på det varme vand. Og den kører sjældent mellem maj og oktober. De sidste måneder lader jeg pille fyret hjælpe med det varme vand, men kun om natten. Fra 4 til 6. Ingen grund til at den varmer noget op, som solen kunne have gjort i dag timerne.


Besvar