Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn »

Hej Stokerpro,

Måske et lidt anderledes spørgsmål.

Vi er ved at bygge et nyt hus i en lille by i et villa kvarter, og jeg vil gerne have et pillefyr (scotte mini 16 kw). Men vil mine naboer få røg gener hvis det bliver indstillet korrekt osv? Scotten bliver sat til en akku tank på 2000 liter sammen med 90 rør vacuum solvarme, så den kommer ikke til at puller fyre, det bliver med fuld skrald når den kører (formodelntlig mest efterår/vinter/forår). huset bliver 260 kvm BR15.

Jeg vil så nødig genere mine kommende naboer med røg etc., tror i det vil give problemer? oser sådan et pillefyr nævneværdigt?

På forhånd tak,

mvh
Søren

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af lamborg »

Nix dine naboer vil ikke blive generet . Et piller fyr som er korrekt indstillet ryger ikke. Men hvorfor Aku tank ?? det er normalt kun noget der er ringtigt anvendelig samme med fastbrændsel. ? Tror du får væsentligt bedre fyring okø ved at lave fyret regulere sådan som det er beregnet til.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Tom_AT »

Ja drop den akkutank. Det giver ikke meget mening med et fuldt modulerende pillefyr.

Desuden kan et pillefyr godt finde på at ryge lidt ved opstart. Og det er jo noget du vil få en del af, hvis du kobler det på en akkutank.
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Ørn »

Hej Claus, Tom,

Tak for jeres hurtige svar.

Det var faktisk præcis mine ord.. Men den VVS'er vi er hæklet sammen med via entreprisen siger at det er det smarteste nu vi skal have solvarme, simpelthen at lade pillefyret varme det op solvarmen ikke kan. Det skulle være (mere) brugt i eksempelvis sverige at bruge pillefyr til at fyre akkutanken op sammen med solvarme.

Jeg ved ikke om det er fordi at varmeafsætningen i et BR15 hus er så lav som den er at det er mere økonomisk at lade pillefyret buldre løs med fuld effekt i akkutanken fremfor at køre lavlast 1-2 kw ind i huset.

Varmebaronen i sverige (hvem det så end er) skulle ligeledes anbefale at køre pillefyr på akkutank.

-Det skal siges at jeg også får en atmos kedel på da jeg har adgang til fastbrændsel. Så pillefyret kommer mest til at køre når jeg er ude at rejse og konen er alene hjemme f.eks., og solvarmen ikke kan klare det alene.

Desuden vil jeg nok få flere opstarter hvis den skal modulere, hvis jeg varmer en akkutank op til 80 grader f.eks. så er der til laang tid i et BR15 hus, hvorimod hvis den skal køre direkte så vil den (sandsynligvis) køre laveste last, og derved have flere starter dagligt.

Men det er ikke på plads endnu, så det kan stadig ændres.

tak begge for jeres svar :)

Mvh
Søren
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af MichaelK »

Viser varmetabsberegningerne virkelig, at det er nødvendigt med en 16 kW udgave
af scotten? Jeg ville ellers have troet, at et 10 kW ville have været nok. Især når
man isolere, og bygger efter BR15.

Så må mit gamle hus fra 1892 være bedre end jeg turde håbe på. Nuvel, det er nu
lidt snyd, når jeg skriver 300 kvm. i min profil, for jeg har kun varme på de 180 kvm..
Men forskellen i isoleringsgraden burde vel kunne udligne varmebehovet mellem de
2 huse?

Men tilbage til topic. Som lamborg skriver, et korrekt indstillet pillefyr ryger ikke.
Dine naboer bør derfor kunne føle sig trygge.

Held og lykke med projektet :great:


Edit:
Jeg ser lige at du også vil have fastbrændselsfyr. I det tilfælde lyder det faktisk lidt
logisk med en 16 kW, så den hurtigt kan sparke noget varme i akkutanken. Men hvorfor
alt det udstyr? Du kunne spare tusindevis af kroner, på kun at installere pillefyret. Det
ville også give mindre arbejde, og enklere betjening.
Senest rettet af MichaelK 26 jul 2013 21:14, rettet i alt 2 gange.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af lamborg »

Uha Søren. Fast brændsel er ikke så populært i villakvarter.. Det oser og stinker værre end en brændeovn så du får garanteret ballade . Min nabo har fast brændsel og jeg er ved at kløjs når vinden går over mod os. Og hvad så om det ligger og kører 1-2kw det er da ligemeget. Det jeg synes du skal gøre er solvarmen til at kører din VVB og overskud ind i dit anlæg når solen så ikke giver varme nok til VVB så tager fyret over via en trevejs ventil.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
jopa

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af jopa »

lamborg skrev:Uha Søren. Fast brændsel er ikke så populært i villakvarter.. Det oser og stinker værre end en brændeovn så du får garanteret ballade .
Ikke korrekt.
En moderne kedel med underforbrænding a la min giver intet røg fra sig.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af lamborg »

ok så skal jeg have naboen overtalt til sådan en svend :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af Landlyst »

Altså hvis du vil have et fast brændsels fyr, hvordan ka røgen fra et pillefyr så være en bekymring?

Og jeg tænkte også at det var/er rigeligt med 16Kw til et BR15 hus.... Og en voldsom stor og dyr investering i varme i et nyt paracelhus....

Jeg tror jeg ville droppe det hele og så en 10KW.... Det er meget billigere i indkøb/opstilling og man kan godt nok købe mange piller for de penge du skulle have brugt på den store installation.... :great:
nemocharley

Pillefyr i villa kvarter? Kan jeg tillade mig det?

Indlæg af nemocharley »

Spændende og meget omfattende setup du har i planerne. Jeg har lige fået mit pillefyr fra varmebaronen installeret sammen med solvarme, så det er lidt tidligt at sige hvor godt det fungerer.

Det kommer til at fylde lidt din kombiløsning, hvilket jo er fint nok - en anden kombi løsning kunne jo være en varmepumpe - så det hed sol, varmepumpe og piller. Til 90 rør er 1000 liter mere passende - jeg har en 300 liters tank til 60 rør og det fungerer rigtig godt indtil videre (hverken elpatron eller pillefyr har kørt endnu - bortset fra opstart). Jeg har hørt/læst anbefalet alt mellem 5 og 15 liter pr rør. Skulle der engang komme en fordelagtig solcelle/vindmølle model for private så kan du jo hoppe på vognen og selv betale strømmen fra varmepumpen.

Prisen: Det er relativt store tal vi er oppe i samlet set - jeg lagde 80k for mit setup og ser på en forventet tilbagebetalingstid på 8 år.

Kombiløsninger er gode at tage i etaper, er min holdning. Start med pillefyret (og evt solvarmen - hvis du ved, at du vil have det). Lad det arbejde lidt tid, og se så hvilken retning du dernæst vil gå. En Scotte med solvarme vil jeg sætte til at køre som Dannidines (en anden herinde på forum med forskellige varmekilder), den tænder og slukker x antal gange dagligt. Til den form for drift er den nye keramiske eltænder en god idé.

En anden måde at bruge sit træ på kunne jo også være en brændeovn eller en masseovn (når i nu alligevel er ved at bygge).

Besvar