Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokerkontrol alternativ...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af epo » 21 maj 2013 22:49

I looked around for a useful json C library, but most of the stuff I found focused on parsing json rather than creating it. It seemed simple enough to make something myself. It took a whole evening to code and debug - and ended up being a bit messy.

I believe the checksum was added from rev. 4.16. E.g. here (http://www.stokerkontrol.dk/index.php?page=rs232) it is explained how you can check your cable by typing Z000000 using hyperterminal but only in case you have a chip older than 4.16.
I haven't found any documentation for those old chips though.


Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af Olaf13 » 22 maj 2013 23:32

Tak for at du vil dele koden med os. Jeg vil prøve at bruge din kode, hvilket værktøj (C compiler) har du brugt? Jeg vil også prøve at forstå hvad der sker men det tager nok lidt tid, jeg skal lige have fod på det hele.

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af epo » 23 maj 2013 08:01

Olaf13 skrev:... hvilket værktøj (C compiler) har du brugt?
Det er gcc .. Så i en tilfældig linux distribution bygger man koden ved blot at skrive 'make' i folderen med .c filer. Jeg har bygget direkte på BeagleBone'en, da det til små projekter er langt lettere end at sætte en cross-compiler op på en PC.

Jeg har dog også testet 'server' delen på en Windows PC. Der er CodeBlocks (gratis) ganske udemærket - der får du også en windows version af gcc med. Bare opret et nyt 'console application' C projekt, fjern main.c og tilføj stokermon_svr.c. Så burde du kunne bygge den og køre den på windows (der sker så ikke så meget uden at have nogle fyr-data).
Jeg har ikke lige forberedt stokermon_dmn delen til Windows (uart delen er skrevet lidt mere linux specifikt).

I princippet burde det hele kunne køre på en Linux PC. Har du en gammel computer stående kan du starte med at installere Ubuntu på den, og gå igang med at lege med linux ;-)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af Olaf13 » 23 maj 2013 08:50

epo skrev:
Det er gcc .. Så i en tilfældig linux distribution bygger man koden ved blot at skrive 'make' i folderen med .c filer. Jeg har bygget direkte på BeagleBone'en, da det til små projekter er langt lettere end at sætte en cross-compiler op på en PC.

Jeg har dog også testet 'server' delen på en Windows PC. Der er CodeBlocks (gratis) ganske udemærket - der får du også en windows version af gcc med. Bare opret et nyt 'console application' C projekt, fjern main.c og tilføj stokermon_svr.c. Så burde du kunne bygge den og køre den på windows (der sker så ikke så meget uden at have nogle fyr-data).
Jeg har ikke lige forberedt stokermon_dmn delen til Windows (uart delen er skrevet lidt mere linux specifikt).

I princippet burde det hele kunne køre på en Linux PC. Har du en gammel computer stående kan du starte med at installere Ubuntu på den, og gå igang med at lege med linux ;-)

Ok jeg vil sætte en ny HD i den gammle PC og på den installer Ubuntu, gcc og så må vi se om jeg kan få hul igennem.
Ja det er rigtig jeg har ikke nogen fyr at sætte det på endnu men det kommer når jeg får skiftet den gamle fyr ud. :)

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af epo » 23 maj 2013 10:01

Olaf13 skrev:... men det kommer når jeg får skiftet den gamle fyr ud. :)
Hvis du så køber den nye v10 styring, har du slet ikke noget at bruge alt det her til ... men det er selvfølgelig ikke så sjovt ;-)


Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af motoz » 23 maj 2013 11:25

The makefile seems to be missing, but the executables can be build without it by:

gcc stokermon_svr.c -o stokermon_svr
gcc -lrt stokermon_dmn.c -o stokermon_dmn

Tried it out breafly, the database file is getting populated so the data polling works.
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Stokerkontrol alternativ...

Indlæg af epo » 23 maj 2013 11:33

ups... Jeg uploader makefile'en senere... Men den indeholder alligevel ikke andet end de to gcc kommandoer...


Besvar