Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Gertln
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af Gertln » 13 maj 2013 19:18

Hvad er bedst eller er der nogen forskel andet end magasin størrelse ?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af pille bruger » 13 maj 2013 19:21

Gertln skrev:Hvad er bedst eller er der nogen forskel andet end magasin størrelse ?
Der er kun magasinet til forskel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af knaldhatte » 14 maj 2013 12:08

Har hørt der er meget mindre problemer med smuld i mini, nok pga den fast monteret snegl som både er kort og ikke skal finde sin egen stigning. Jeg har ikke haft mit magasin tømt for smuld endnu, og har kørt de første 3tons igennem.

Fordel er mini fylder mindre, men ulempen er det skal fyldes oftere, men så der jo slæbe øl oftere = win

levi

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af levi » 14 maj 2013 12:33

knaldhatte skrev:Har hørt der er meget mindre problemer med smuld i mini, nok pga den fast monteret snegl som både er kort og ikke skal finde sin egen stigning. Jeg har ikke haft mit magasin tømt for smuld endnu, og har kørt de første 3tons igennem.
Smuld har noget med pillerne at gøre - og ikke noget med om det er et minianlæg eller et Alm. anlæg :great:

pendec

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af pendec » 14 maj 2013 16:09

levi skrev:Smuld har noget med pillerne at gøre - og ikke noget med om det er et minianlæg eller et Alm. anlæg :great:
på min har det noget med mit alm. anlæg at gøre. (at den ikke kan håndtere det)

Jeg har aftag/huller på røret, som smider pillerne ind og værste smuld falder i separat kasse, og det er da en opfindelse nye generationer kunne drage god nytte af da smuld jo ikke forsvinder uden teknoligien begynder at forbedre vores systemer, som at tage højde for det.

der er vist flere som allerede selv har lavet sådanne lappeløsninger.


levi

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af levi » 14 maj 2013 16:15

pendec skrev: på min har det noget med mit alm. anlæg at gøre. (at den ikke kan håndtere det)

Jeg har aftag/huller på røret, som smider pillerne ind og værste smuld falder i separat kasse, og det er da en opfindelse nye generationer kunne drage god nytte af da smuld jo ikke forsvinder uden teknoligien begynder at forbedre vores systemer, som at tage højde for det.

der er vist flere som allerede selv har lavet sådanne lappeløsninger.
Din snegl er en fast snegl - hvor indersneglen er fastgjort i bunden - sådan en type snegl knuser pillerne når de sætter sig på tværs = mere smuld.

På en Scotte snegl har man en spiral istedet der ikke er fastgjort i bunden, - denne type snegl giver efter for piller der sidder på tværs, - og kværner dem derfor ikke i samme omfang som din model gør.

Derfor kommer 80 procent af det smuld der er i en snegl på en Scotte fra pillerne selv - og ikke pga. sneglen :great:

pendec

Alm Scotte vs. Scotte Mini

Indlæg af pendec » 14 maj 2013 16:44

levi skrev:Din snegl er en fast snegl - hvor indersneglen er fastgjort i bunden - sådan en type snegl knuser pillerne når de sætter sig på tværs = mere smuld.
enig, og ok, jeg læste "alm.anlæg" som generalisering af fænomenet :oops:

så en del forbedringer er der sket på 7år :great:


Besvar