Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sikringen springer - igen og igen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af J-B » 11 maj 2013 00:30

Har du fået fjernet alt det frie kobber og løse tråde i din styring?
Du skriver selv at du sprang en sikring fordi ledningerne kom til at røre hindanden?
Du skal have fikset de kabler og have jord på styringen.
Din pumpe kan lave nok lave jord fra dine rør og gennem pe ledningen men det er en meget alvorlig fejl i strømføringen.
Har du ikke mod på det selv og din montør ikke vil komme og rette det klyt der er lavet, så spørg pænt om der er en i området der evt vil hjælpe (en kold øl kan gøre underværker)
Ps. tag en terminal af gangen så får du ikke byttet på noget.


xkfc

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af xkfc » 11 maj 2013 00:42

Jeg kan kun anbefale at få fat i en elektriker, du kan skade både styring og personer!

Trin 1 er at få installationen i orden inden noget som helst andet.

HPFI og sikring er to helt forskellige ting. Jordforbindelsen er den vigtigste faktor i personlig sikkerhed, og det er her HPFI relæet spiller ind. Det måler groft sagt at mængden af strøm der går til huset også løber tilbage, hvis der mangler noget, altså overgang til jord, så slår relæet ud. Det drejer sig om blot 30mA.
Sikringen har et helt andet formål, den begrænser den strøm der kan gå i ledninger og styring. Uanset fejlmargin på sikringens påtrykte strøm, vil vi være ganske tæt på 2A, når det er det der står på den, og det er umiddelbart uforsvarligt at putte dobbelt størrelse i, og inden jeg gjorde det ville jeg have det på skrift.

Men igen, jeg vil ikke anbefale dig at krejle videre.

MVH. Kenneth

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af pso » 11 maj 2013 11:34

I punkt1mådetværestyring og ikke dyr de mener rigtig god ide iøvrigt

Christian K
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15 nov 2011 10:19
Mit fyr: Scotte 16kw - Black Star 20
Areal: 400 (2 kredse)
Brændsel: 8mm Neova piller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 19
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ramløse, Helsinge

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af Christian K » 11 maj 2013 18:11

Ja, styringen trænger til en optimering af ledningerne, så der ikke er chance for flere kortslutninger..

Er der nogen i Helsinge området/Nordsjælland som har lyst til at hjælpe med dette og at få fundet fejlen? Jeg gir' gerne et fornuftigt honorar for hjælpen. Kan ikke undvære varmt vand ret meget længere,, I så fald ring eller sms 23287748

Christian K
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15 nov 2011 10:19
Mit fyr: Scotte 16kw - Black Star 20
Areal: 400 (2 kredse)
Brændsel: 8mm Neova piller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 19
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ramløse, Helsinge

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af Christian K » 13 maj 2013 23:40

Jeg har fjernet løst kobber de steder ledningerne sad dårligt i styringsterminalerne, efter bedste evne. Der er to steder (terminal 2+3) hvor der sidder to ledninger i hver sin terminal. Det er altså ikke ligetil at få plads til to i en terminal. Hvordan gør man lige det?? Men ok, der er kontakt og de gnubber ikke op af de næste i rækken sku' jeg mene.

Og har forsøgt mig med NBE's 'udelukkelses' forslag med at starte fyr uden brænder stik og snegl monteret. Problemet er bare i forhold til den test, at sikringen vist ikke springer hvor de forventer den gør. Men ok, gik sådan her:

1. jeg startede fyret uden brænder stik og uden ekstern snegl stik
2. fyret krævede brænderstik, så jeg satte det i (men ikke sneglstikket)
3. fyret ventilerede og begyndte optænding. Jeg ku' føle varme fra el-tænder ved herden. Optændingen kører tiden ud, men kan selvfølgelig ikke tænde, da der ikke er fødet piller. Fyret starter sin optænding 2.
4. Her vælger jeg at stoppe og holder derfor stop knappen inde. Efter et par sekunder, men jeg holder den inde - 'puff' og sikringen springer så. (dog påvirkes HPFI relæ i huset ikke denne gang)

Jeg har ca. 50% af gangene sprunget sikringer mens jeg benyttede tasterne på styringsboksen, men sikringer er altså også sprunget uden berøring af denne. Hele forløbet startede jo med, atjeg hørte HPFI relæet slog fra, og jeg var slet ikke klar over fyret i kælderen havde problemer)

Tænkte først det ku' være den eksterne sneglmotor, da den slet ikke har været forbundet under forløbet, men når sikringen så springer uden den er i spil, kan det vel ikke være den.

Nogen der så har et bud på dette? Sku' jeg hav gjort noget anderledes?

Ps. Jeg har fået fat i sælger/tekniker som kommer på onsdag. Håber han har sikringer med :roll: ...


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af J-B » 14 maj 2013 00:15

Som jeg har forstået har du ikke jordforbindelse til din styring igennem stikket? er det korrekt?
Jeg har prøvet noget lignende på en KSMstoker og det var fordi at styringen ikke var koblet til jord og cirkulationspumpen var blevet lidt utæt så eltilslutningen i den var fuld af vand.
Prøv at tage låget af pumpen/stikket alt efter model og se om den er fuld af vand.
Det næste du kan prøve er at sætte pumpen direkte i en stikkontakt med jord og se om ikke hpfi'en ikke slår fra med det samme.
Prøv dette og skriv tilbabe, så kan jeg komme med flere ting du skal prøve, men dette er den vigtigste.
Ps pumpehuset vender vel rigtig? så teksten er vandret og ikke på hovedet?
Det kan give problemer da den ikke kan komme af med fugt hvis det er.

Christian K
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15 nov 2011 10:19
Mit fyr: Scotte 16kw - Black Star 20
Areal: 400 (2 kredse)
Brændsel: 8mm Neova piller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 19
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ramløse, Helsinge

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af Christian K » 14 maj 2013 00:33

Jord? Fisk - var ikke hjemme da elektriker eller VVS installatør satte anlægget op. Så vidt jeg kan se er el hentet fra lampetten. Jeg har kgget i stikkontaktetn lige under, der er ikke jord i den ihvertfald, men om der er frem til fyr ved jeg ik.. men kan jeg se det i styringen, om der er?

Pumpen er jo prøvekørt separat, den bankede derudaf uden HPFI slog fra.. -godt nok uden jord.

Her er et par billeder af anlæg og el-tilslutningen, der er de hvide bokse på væggen. Der er afbryder til fyr samt pumpe kreds 2. kreds 1 er jo på fyret. Samt arbejdslampe udtag.

http://netnet.dk/images/scotte/IMAG1789.jpg
http://netnet.dk/images/scotte/IMAG1790.jpg
http://netnet.dk/images/scotte/IMAG1793.jpg

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af J-B » 14 maj 2013 02:10

Hvis din styring får strøm fra den stik under lampen på billede 2 så har din elektrikker et problem :shock:
hvis du har mod på det, så tag låget af din overkogssikring, jeg kan ikke lige se den på højre side af kedelen, så det er nok der fremløbstemperaturføleren sidder?
Inde i den er der 3 skrueterminaler på plastikklodsen omkring den røde trykknap som du genindkobler den på?
Den ledning der leverer strøm til den skal være med den brune (fase) på terminalen mærket C.
Ledningen (Brun) der går til din styring skal være på terminalen 2 (der har været nogle hvor de var byttet, men din er så ny så det skulle være sådan, men test lige).
Den blå ledning fra begge kabler SKAL være samlet i en samlemuffe og jordledningerne skal samles i den terminal der er i højre side i "chassiet" på overkogssikringen.
Hvis de blå ledninger er samlet i chassiet, så er det der overgangen er, da den føler har forbindelse til jord.
Jeg har set nok smede der har "leget" elektrikker til at jeg tror at det er der fejlen er.
Skulle det være ok så tager vi den der fra :great:
Ps. fandens der er så langt, ellers var det klaret på under en øl sin tid :P

xkfc

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af xkfc » 14 maj 2013 07:00

Det ser ikke ud som om at der er jord tilsluttet, og det er et krav. Der er ikke noget i vejen for at tage strøm ud af lampen, men der skal selvfølgelig være jord i installationen, og så skal stikket som fyret tilsluttes med være tre benet.
Hvis der ikke er jord i installationen i nærheden er man nød til at trække et kabel, fra et sted der er. Er der slet ikke jord i huset, er man nød til at få det lavet, der er ingen vej uden om.
Hvis det er samme mand der har tilsluttet fyret, som kommer igen så tvivler jeg meget på hans el-kundskab. Jeg holder fast i at der skal en elektriker til at følge op på om tingene er i orden, og jo mere jeg ser, jo mere sikker er jeg.
Den ringe installation kan skade styringen, der kan måske være kommet 230v ind på styringssiden på et tidspunkt.

MVH
Kenneth

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Sikringen springer - igen og igen

Indlæg af Idor » 14 maj 2013 14:37

Selv om der er jord ledninger i installeret i lednings nettet, så kan man ikke regne med at der er jord

Det fandt jeg ud af ved opsætning af sol celler. Jeg havde jord ledninger i mit interne net og monteret i tavlen, MEN der var ikke noget jord spyd monteret til tavlen.

Det kan en elektriker hurtigt teste om der er. Det tager kun 2 sekunder at gøre. Og så kan han trække jord til dit fyr bag efter. Montering af jord spyd tager Max to timer, så det er ikke alt for dyrt

Mit hus er fra 1972


Besvar