Side 1 af 1

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 24 mar 2013 14:31
af cskofoed
Hej

Jeg har lige fået skiftet brænder og styring på min kedel, udskiftningen skyldes at brænderen havde sat sig fast så den ikke kunne komme ud.

Brænderen er en Scotte 20kW og styringen er en V10, der er monteret ude temperatur føler og ilt sensor, alt arbejdet er udført af aut. vvs’er.

Det hele giver fine data, men styringen reagerer ikke på setpunkterne som ilt modulet giver.
Jeg har rimelig konstant 20,4-8% ilt i røgen og setpunktet variere efter belastningen.
Jeg har set i styringen under skorsten at ilt-styringen er sat til ”vis”, ænder jeg den til ”ja”, går der under en halvtime og så kommer der følgende meddelelse i displayet ”INFO: iltstyring kræver justering”.

Hvad menes der med den meddelelse og hvordan udfører man den justering?

/Christian

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 24 mar 2013 15:15
af pille bruger
Du får info om at iltstyring er uden for indstillingens område.
Den skal stå på JA når iltstyring er aktiv og det er den der styre.
På vis viser den kun men styrer intet.
Stil den på VIS.
Du skal indstille forbrændingen som du plejer, og se at du når den ilt % du indstiller efter.
Når du er færdig med at indstille blæseren som du plejer, skifter du over til JA, og så styrer iltstyringen forbrændingen.

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 24 mar 2013 18:44
af cskofoed
tak for det hurtige svar

men kan det passe at når fyret variere i ydelse at ilt indholdet ikke variere, under forudsættelse af at ilt sensoren står i vis, eller kan det passe at ilt indholdet kun variere fra 20,2% til 20,8%?

jeg ville regne med at der var en større variation i målingerne afhængig af ydelsen.

/Christian

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 24 mar 2013 18:46
af pille bruger

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 30 mar 2013 15:22
af cskofoed
hej
så har jeg fået vendt den med min vvs'er og har også selv fået tid til at forsøge at kigge på det.
VVS'eren har fortalt at han har fulgt vejledningen.
Jeg har lige et par spørgsmål inden jeg kaster mig ud de vejledningen, specielt går det på:
- Punkt 4 i monteringen,
- både hvor tæt på den skal sidde, min sidder 10-15 cm fra bagpladen af fyret og
- hvor følsom den er for "falsk" luft, røret fra fyret over i skorsten består af 2-3 dele som alle er sat ind over hinanden men de ser ikke ud til at være fuget, er det nok til at sonden slet ikke kan se nogen forskel? jeg tør ikke fuge dem da jeg kan se at skorstensfejeren har haft dem skilt ad sidste gang har var her. og generelt hvor store utæthedder skal der til for at sonden konstant måler 20,6-8%?
- Punkt 2 i kaliberingen jeg ikke er helt sikke på hvordan man undgår at fyret starter op midt i det hele og skal jeg bare lade sonden sidde i skorstensrøret eller skal den tages ud?
MVH
Christian

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 30 mar 2013 16:18
af pille bruger
cskofoed skrev:hej
så har jeg fået vendt den med min vvs'er og har også selv fået tid til at forsøge at kigge på det.
VVS'eren har fortalt at han har fulgt vejledningen.
Jeg har lige et par spørgsmål inden jeg kaster mig ud de vejledningen, specielt går det på:
- Punkt 4 i monteringen,
- både hvor tæt på den skal sidde, min sidder 10-15 cm fra bagpladen af fyret og
- hvor følsom den er for "falsk" luft, røret fra fyret over i skorsten består af 2-3 dele som alle er sat ind over hinanden men de ser ikke ud til at være fuget, er det nok til at sonden slet ikke kan se nogen forskel? jeg tør ikke fuge dem da jeg kan se at skorstensfejeren har haft dem skilt ad sidste gang har var her. og generelt hvor store utæthedder skal der til for at sonden konstant måler 20,6-8%?
- Punkt 2 i kaliberingen jeg ikke er helt sikke på hvordan man undgår at fyret starter op midt i det hele og skal jeg bare lade sonden sidde i skorstensrøret eller skal den tages ud?
MVH
Christian
Fint at vvs eren har fulgt monteringsvejledningen, men har han også indstillet iltstyringen ?

Stop fyret ved at holde pil ned knappen inde.
Vent til fyret er helt stoppet.
Tag så sonde helt ud i fri luft.
Den skal være drift varm, tændt ca 20 min.
Kalibrer den ifølge manual.
Den skal vise 20.8 % ilt i fri luft.
Når den viser 20.8 % er den kalibreret rigtig.
Sæt så iltstyring på vis.
Gen monter sonde.
Start op og kør guiden http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Se i manual hvilken ilt % du skal have.
Indstil så blæseren så du rammer ilt, eller aflæs ilt og korriger ilt %
På denne måde er det ikke så vigtigt at alt er 100% luft tæt samlet.
Sonden bør være så tæt på kedlen som muligt, og din afstand på 10 - 15 cm kan gå.
Når du er færdig med at indstille, sætter du iltstyring på "Ja".

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 05 apr 2013 20:42
af cskofoed
Hej

så har vvs'eren været forbi igen og vi har i fællesskab fejlfundet.

det viser sig at styringen ikke vil sætte 230V udgangen L8 (der hvor forsyningen til ilt sensoren skal monteres), vi kan tvangsstyrere udgangen.

er der nogen der har ligende problemer, eller har en v10 styring med en fungerende ilt styring, hvilken version 10.XXX køre I så

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 05 apr 2013 20:44
af pille bruger
cskofoed skrev:Hej

så har vvs'eren været forbi igen og vi har i fællesskab fejlfundet.

det viser sig at styringen ikke vil sætte 230V udgangen L8 (der hvor forsyningen til ilt sensoren skal monteres), vi kan tvangsstyrere udgangen.

er der nogen der har ligende problemer, eller har en v10 styring med en fungerende ilt styring, hvilken version 10.XXX køre I så
Iltstyring skal have strøm fra eget stik uden om V10 styringen.
Kun signal ledningerne skal ind i styringen.

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 08 apr 2013 16:23
af cskofoed
Hej

Den løsning du beskriver vil virke, men stemmer ikke overens med NBE's vejledning side 28.
Jeg har forsøgt at finde en tilkendegivelse på nettet hvor de anviser at det er korrekt at forsyne litstyringen fra en ekstern forsyning men er ikke lige faldet over den.
Grunden til min modvilje mod den anviste løsning er at ved at undlade at følge producentens/leverandørens anvisninger kan der opstå problemer i forhold til garantien :(

Kan du evt. være behjælpelig med at finde NBE's accept af dit løsningsforslag.

MVH
Christian

Problemer med ilt styring på V10 styring

: 08 apr 2013 17:24
af J-B
Du skal sætte den til 230v direkte.
Den 8 tal der er ligner mest af alt en trykfejl.
Hvis du følger Michaels vejledning, så skulle der ingen problemer være i det. :great: