Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pilledosering uens efter olie i piller.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
calle

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af calle » 09 mar 2013 14:34

Ugelvig skrev:Hvor meget smuld snakker vi om? Jeg har brændt ca. 2½ - 3t siden opstart, hvad skal jeg være opmærksom på?
Du skal være opmærksom på din flamme. Min kan da også køre i 11 uger uden at gå i stå, men når jeg så har renset siloen, er der stor forskel på flammen. Det optimale for mit anlæg er hver 6 uge.

Venlig hilsen


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af HR LUCCA » 09 mar 2013 14:45

Har ikke renset magasinet efter 4 tons , 1 dl OVER 150 kg træpiller og den giver +/- 25 gr hvis jeg vejer af , hver gang . jeg tror der er nogle der bruger for meget olie måske i et næsten tomt magasin new22 det er jo ikke et oliefyr :toofunny:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af Lintz » 09 mar 2013 14:55

Ugelvig skrev:Hvor meget smuld snakker vi om? Jeg har brændt ca. 2½ - 3t siden opstart, hvad skal jeg være opmærksom på?
Uanset hvilken slags piller du fyrer med vil der være smuld i pillerne - De bliver jo slidt lidt hver gang de bliver flyttet med.
En Scotte / woody er lidt ømtålig ang. smuld da ekstern snegl kan få det pakket så hårdt at den nægter at køre rundt derfor bruger nogle lidt madolien i pillerne - andre (som mig) borer nogle huller på undersiden af føderøret hvor det kan drysse ud af.
Jeg kender ikke til dit fyr så jeg ved ikke om du kan få problemer i den henseende.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af Ugelvig » 09 mar 2013 15:46

Lintz skrev:Uanset hvilken slags piller du fyrer med vil der være smuld i pillerne - De bliver jo slidt lidt hver gang de bliver flyttet med.
En Scotte / woody er lidt ømtålig ang. smuld da ekstern snegl kan få det pakket så hårdt at den nægter at køre rundt derfor bruger nogle lidt madolien i pillerne - andre (som mig) borer nogle huller på undersiden af føderøret hvor det kan drysse ud af.
Jeg kender ikke til dit fyr så jeg ved ikke om du kan få problemer i den henseende.
Det er helt tydeligt, når man fylder siloen, at der kommer smuld med fra sækkene. Havde bare ikke troet, at det kunne blive et problem i sneglen. Men vil da lave en kontrolafvejning, for at se, om der er noget, der har ændret sig.

Hvor store huller har du boret på undersiden og hvor mange? Formoder, det er den udvendige fødesnegl fra silo til brænder vi snakker om?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af Lintz » 09 mar 2013 15:57

Ugelvig skrev:
Det er helt tydeligt, når man fylder siloen, at der kommer smuld med fra sækkene. Havde bare ikke troet, at det kunne blive et problem i sneglen. Men vil da lave en kontrolafvejning, for at se, om der er noget, der har ændret sig.

Hvor store huller har du boret på undersiden og hvor mange? Formoder, det er den udvendige fødesnegl fra silo til brænder vi snakker om?
Som sagt kender jeg ikke noget til dit fyr men på Scotten er det korrekt at der er den udvendige (eksterne) snegl fra silo til brænder vi snakker om.
Så vidt jeg husker er det nogle 4 eller 5 mm huller jeg har boret på undersiden fra bunden og ca 10 cm op. ca 20 stk.
Der er andre der har boret mange flere men hvis du vil forsøge dig kan du jo starte i det små - det er jo nemmere at bore flere end at lukke nogle :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


calle

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af calle » 09 mar 2013 18:43

Lintz skrev:
Som sagt kender jeg ikke noget til dit fyr men på Scotten er det korrekt at der er den udvendige (eksterne) snegl fra silo til brænder vi snakker om.
Så vidt jeg husker er det nogle 4 eller 5 mm huller jeg har boret på undersiden fra bunden og ca 10 cm op. ca 20 stk.
Der er andre der har boret mange flere men hvis du vil forsøge dig kan du jo starte i det små - det er jo nemmere at bore flere end at lukke nogle :lol:
Piercing is my best 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 :shock:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af Lintz » 09 mar 2013 18:47

calle skrev:
Piercing is my best 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 :shock:
Glæder mig til at se dig en dag - Calledreng. :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af vinther2 » 09 mar 2013 19:08

Lige for at følge op på problemet som jeg kender så udmærket.

Var i den situation at der på displayet pludselig stod "STOPPET" og der var koldt i huset.

Da jeg prøvede at starte fyret igen ville sneglen ikke køre med rundt, den kørte lidt og blev ligesom en fjeder spændt op og kørte tilbage.

Tømte silo og snegl for smuld og efterfølgende startede op igen. Men samtidig med så borede jeg, fra bunden af siloen, og ca. 40 cm. op et antal huller med et 5-6 mm. bor, Måske 40 huller og så satte jeg fruens bageform under til at opsamle smuld. (Hun fik en ny :-) )
Har ikke mere problem med at smuldet stopper sneglen og vil lige indskyde at jeg ikke er så glad for det der med at komme olie i pillerne,- tror også at det kan give andre problemer.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af Lintz » 09 mar 2013 19:10

vinther2 skrev:Lige for at følge op på problemet som jeg kender så udmærket.

Var i den situation at der på displayet pludselig stod "STOPPET" og der var koldt i huset.

Da jeg prøvede at starte fyret igen ville sneglen ikke køre med rundt, den kørte lidt og blev ligesom en fjeder spændt op og kørte tilbage.

Tømte silo og snegl for smuld og efterfølgende startede op igen. Men samtidig med så borede jeg, fra bunden af siloen, og ca. 40 cm. op et antal huller med et 5-6 mm. bor, Måske 40 huller og så satte jeg fruens bageform under til at opsamle smuld. (Hun fik en ny :-) )
Har ikke mere problem med at smuldet stopper sneglen og vil lige indskyde at jeg ikke er så glad for det der med at komme olie i pillerne,- tror også at det kan give andre problemer.
Det er sådan det skal gøres :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

pilledosering uens efter olie i piller.

Indlæg af calle » 09 mar 2013 19:31

Lintz skrev:
Det er sådan det skal gøres :great:
Men det er stadig ikke nok.

Historien er: uden huller - rens hver 14. dag.
med huller - rens hver 6. uge.
Kan dog køre minimum 11 uger.

Har forsøgsvis undladt at rense fra midt december 2012 til torsdag den 28. februar. Fyret kørte fint, men da jeg skulle afsted noget tid, lod jeg siloen løbe næsten tør, idet jeg ikke turde satse på, at den kunne "klare sig" mens jeg var væk. Det ville jo være ærgerligt med en frostsprængning.

Der kom en del smuld ud af de borede huller, da jeg kørte siloen tom for de sidste 5 kg. Siloen blev renset, og fyret blev startet. Derefter gav den externe snegl altså væsentlig flere piller. Bålet var federe og på grænsen til at ryge - sådan som det skal.

Venlig hilsen


Besvar