Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vedr. Scotte Plus styringen.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
hassemp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 jan 2013 10:36

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af hassemp » 01 feb 2013 12:20

SÅ er der syn for sagen. I dag har jeg kørt fra 60 til 65 grader, og Styringen kunne stadig ikke følge med, på trods af de nye indstillinger!
Jeg kørte med 7 over, og lod den være der, og den endte med at slukke bed 72 grader, og endte med en temperatur på 78,9. Ved genstart var temperaturen 43,5, altså en forskel på 35,4 grader, så INGEN skal fortælle mig, at den styring ikke enten er for langsom eller defekt, men det skider NBE jo desværre på, også selvom det er dem som har lavet den inefffektive styring, men stadig anbefaler en kedeltemperatur på 70 grader. Den chip de har sat i denne styring, (oktober 2012), er simpelthen for langsom. Når selv 65 grader er umuligt, hvad har de så at ha´det i, når de ikke kan komme med en vejledning, og de vejledninger som er refereret til her i forum, kan heller ikke bruges. Deres ingeniører MÅ kunne komme med en matematisk model, som er baseret på tal og observationer, så styringen kan sættes til den optimale drift????


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af pille bruger » 01 feb 2013 12:44

hassemp skrev:SÅ er der syn for sagen. I dag har jeg kørt fra 60 til 65 grader, og Styringen kunne stadig ikke følge med, på trods af de nye indstillinger!
Jeg kørte med 7 over, og lod den være der, og den endte med at slukke bed 72 grader, og endte med en temperatur på 78,9. Ved genstart var temperaturen 43,5, altså en forskel på 35,4 grader, så INGEN skal fortælle mig, at den styring ikke enten er for langsom eller defekt, men det skider NBE jo desværre på, også selvom det er dem som har lavet den inefffektive styring, men stadig anbefaler en kedeltemperatur på 70 grader. Den chip de har sat i denne styring, (oktober 2012), er simpelthen for langsom. Når selv 65 grader er umuligt, hvad har de så at ha´det i, når de ikke kan komme med en vejledning, og de vejledninger som er refereret til her i forum, kan heller ikke bruges. Deres ingeniører MÅ kunne komme med en matematisk model, som er baseret på tal og observationer, så styringen kan sættes til den optimale drift????
Styringen skal slukke når den når kedeltemp + diff over ved dig 65 + 7 = 72 gr, og det gør den siger du.
Så er det jo på plads den virker.
Den starter så igen når den når ned på kedeltemp - diff under.
Kører pumpen konstant eller samtidig med opstart vil temperaturen falde.
Så også der virker styringen.
Diff over på 7 er måske for lidt, og du vil få mange opstarter.
Prøv 10 eller 15.
Hvis du vil have styringen til at reagere hurtigere skal du korrigerer PI indstillingen.
Her kan du læse mere om den http://www.mhes.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af TaagMan » 01 feb 2013 12:46

Dit fyr, kører den 10% ydelse imens den stiger og stiger i temperatur, for så at slukke ned?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af From » 01 feb 2013 14:13

hassemp skrev: Kører jeg f.eks. som anbefalet af NBE 70 grader, så kører brænderen 90 - 100%, og det bliver den ved med, indtil temperatur "over" er opnået, uanset om den er sat til 10 eller 15, som jo er det højeste. Så stopper fyret selvfølgelig, når det har nået enten 80 eller 85 grader. Desuden koger kedlen bagerst forneden.
Øhhh, din kedel koger bagerst forneden ? Efter min mening er det der, den burde være koldest. Er du sikker på at rørene er forbundet korrekt? Prøv at tage nogle billeder af rørføringen.

hassemp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 jan 2013 10:36

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af hassemp » 01 feb 2013 18:07

Jeg HAR haft opstartsbesøg, og han var endog MEGET imponeret over installationen og fyrets drift, men da var det jo heller ikke koldt som nu, så rørføringen fejler intet. Det er ligegyldigt hvilken indstilling jeg har, for uanset om det er 7 - 10 - eller 15 over, så fortsætter fyret med 80 - 100% ydelse længe efter temperaturen er opnået.
Det er jo nemt at skrive, at PI skal reguleres Michael, men til hvad? Jeg får intet ud af de links, for jeg har prøvet det hele. Nu har smeden meldt sin ankomst, og så må vi se, hvad han mener.
Og til From: Jo, det lyder mærkeligt, at kedlen koger nederst i kedlen, men det er der lyden af det sydende vand kommer fra!


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af Oldgaard » 01 feb 2013 19:07

hassemp skrev:.
Og til From: Jo, det lyder mærkeligt, at kedlen koger nederst i kedlen, men det er der lyden af det sydende vand kommer fra!
Prøv lige at hive askeskuffen ud og se om der er helt tørt derinde bagerst
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af Hjemme teori » 01 feb 2013 19:38

hassemp skrev:SÅ er der syn for sagen. I dag har jeg kørt fra 60 til 65 grader, og Styringen kunne stadig ikke følge med, på trods af de nye indstillinger!
Jeg kørte med 7 over, og lod den være der, og den endte med at slukke bed 72 grader, og endte med en temperatur på 78,9. Ved genstart var temperaturen 43,5, altså en forskel på 35,4 grader, så INGEN skal fortælle mig, at den styring ikke enten er for langsom eller defekt, men det skider NBE jo desværre på, også selvom det er dem som har lavet den inefffektive styring, men stadig anbefaler en kedeltemperatur på 70 grader. Den chip de har sat i denne styring, (oktober 2012), er simpelthen for langsom. Når selv 65 grader er umuligt, hvad har de så at ha´det i, når de ikke kan komme med en vejledning, og de vejledninger som er refereret til her i forum, kan heller ikke bruges. Deres ingeniører MÅ kunne komme med en matematisk model, som er baseret på tal og observationer, så styringen kan sættes til den optimale drift????
Der er rigtig mange herinde som ingen problemer har med den styring Hassemp også uden matematiske beskrivelser fra ingeniører hos NBE. Det er derfor folk leder lidt i blinde og leder efter en fejl fyrre. Jeg håber ikke dig og smeden finder en, for så synes jeg tonen har været lidt kedelig. Men det er godt hvis du kan få smeden på banen, det er jo i sidste ende hans problem, hvis styringen virkelig er defekt og skal byttes (hvis altså det er ham der har leveret fyret).

Nu kender jeg ikke selv V10 styringen som jeg tror du har, men på min V6'er kan man se resultatet af P og I i en af hovedmenuerne når fyret kører. Disse tal kunne det være sjovt at se, når dit fyr laver det du beskriver. Altså når set temp opnåes, men fyret så alligevel båler på for fuld kraft, for så er noget galt. Og hvis det er PI den er gal med burde det være I, men det vil man kunne ses her.

En anden med en V10'er kan måske sige om skærmbilledet er der og hvordan det ses.

Men igen, hvis du vil fintune PI, skal du have grafer for at gøre det, ellers giver det ikke rigtigt mening.
Mvh. Sophus

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af bent » 01 feb 2013 19:58

:) Hej hjemmeteori kan du fortælle mig hvad man ændre hvis p bliver sat til 2.5 hvor den før var 1.5 og i til 0.50 hvor den før var 0.25 jeg er ved at læse lidt om pid
og tror hvis man gør det at den regulere hurtigere er det korrekt er ved at justere min naboes fyr ind. og kan se at der er en vejledning med ca tal for indstillingerne.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af Hjemme teori » 01 feb 2013 20:25

bent skrev::) Hej hjemmeteori kan du fortælle mig hvad man ændre hvis p bliver sat til 2.5 hvor den før var 1.5 og i til 0.50 hvor den før var 0.25 jeg er ved at læse lidt om pid
og tror hvis man gør det at den regulere hurtigere er det korrekt er ved at justere min naboes fyr ind. og kan se at der er en vejledning med ca tal for indstillingerne.
Der er skrevet meget om det herinde også bedre forklaringer end dem jeg kan give.
Men korrekt P styrer nu og her reaktion på en forskel mellem kedel temp. og settemp. Det vil sige at P kun giver målbart mere/mindre ydelse når temperatur forskellen er stor.

"I" derimod vil huske at forskellen har været der og derfor bibeholde ydelsen selvom settemp opnåes.

Men hvis ikke du har grafer at holde dig til kan det være enddog rigtig svært at få sat noget rigtig godt. Men ja, hvis du vil have en hurtigere styring skal både P og I gøres større. Men det burde kun være nødvendigt, hvis dit anlæg har meget variende aftag af varme. Enten pga af dets setup eller feks. 3-vejs styring af varmt vands produktion. Ellers tror jeg det er bedre med lave tal, det vil kunne køre mere jævnt end høje tal, selvom fyret er længere tid om at nå temperaturen efter feks. et stop.
For at komme med et eksempel, kører jeg selv med PI på 3,5-0,29 (det må du ikke bare genbruge). Da jeg har nogle store svingninger i temperaturen kort efter opstart (fyret stopper for kompressorens 2-3 gange om dagen), prøvede jeg at ændre P til 3,3 og inden for 1½ time havde jeg et driftstop på for høj kedeltemperatur. Dette var ikke sket de forgangne 4 uger. Så mere skulle der ikke til. Derfor mener jeg det en "meget" stor tilretning du vil lave af PI. Men igen hvis du vil tune rigtigt skal der grafer til, ellers famler du i blinde.

For at komme med et eksempel er mit fyr ca. 20-25 minutter om at nå settemp efter en opstart, hurtigere går det ikke.
En af grundene er jo også at der er en begrænsning i styringen for hvor hurtigt den må skrue op, for ikke at kvæle bålet. Jeg tror standard er 10% pr minut, jeg har hævet min til 13%.
Mvh. Sophus

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Vedr. Scotte Plus styringen.

Indlæg af Olaf13 » 01 feb 2013 20:55

Ja en ting her er jo styringen altså computeren en anden ting er jo det den styre altså luft og piller, pillerne kommer via sneglen extern og intern kommer de i dette her tilfælde som computeren forventer jævnt eller kommer der pludseligt en klump og ikke en jævnt forløb evt pga smuld i snegl? ja bare en tanke herfra.


Besvar