Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr og solvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 16:56

Hej nemocharley :)
Sådan som jeg har forstået det, så er det mest smart at få en VVB med 3 spiraler, når jeg vil have pillefyr og solvarme til, at kunne producere både varmt brugsvand og gulvvarme og samtidig skulle lukke ned for pillefyret, når der ikke er behov for at det kører, men jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på det. (jeg er ikke VVSer). :)
Jeg ved ikke om et 10 kw scotte er for stor... Men hvis mit årlige forbrug ligger på 10-12.000 kwh (det gør det jo nu). Så burde det vel kunne lade sig gøre. jeg havde jo tænkt mig at slukke helt for fyret i sommerperioden. Så de 2½-3 tons piller vil jo bliver brugt på noget der ligner 8-9 måneder.
Ved ikke om det så vil betyde, at fyret kører dårligt? Men solvarmen vil selvfølgelig også yde sit om vinteren.... Det er sgu ikke helt let det her. :roll:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af HR LUCCA » 20 jan 2013 16:59

Hvis jeg var dig købte jeg et scotte 10 kw og ingen solfanger , den tjenner sig aldrig hjem :? jeg er den heldige ejer af et scotte og bruger for 200 kr piller om sommeren , så hvis du skal have solfangere op og det koster feks 30000 kr så går der rigtig mange år før det er betalt :) jeg har fået lavet så det kan køre sommer drift og kun starter 2-4 gange i døgnet efter hvor meget varmt vand man bruger , jeg ville hellere bruge resten af pengene på solpaneller , hvis du skal have et scotte så tag en vvs mand som NBE har på deres liste , en som ved noget om det og ved noget om at indstille det rigtigt , der er mange vvs folk som er gode til vvs arbejdet men ikke kan stille det rigtig , og inden du køber fyret undersøg med skortenfejren on der er nogle ting i dit rum der skal laves om , held og lykke :)

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 17:13

Hej Flemming DJ og nemocharley. :)
Jeg står lidt af her. Vil det sige, at I mener, at jeg skal køre med to seperate anlæg eller hvad? jeg er ikke fagmand, så når vi begynder at tale om varmtvands-station og buffertanke, så taber I mig sgu lidt. :|
Hvis ikke anlæggene kan suplerer hinanden, så kan det jo være ligegyldigt. Og jeg har ingen planer om opvarmet spa i haven.. :wink:

Og forøvrigt, så har jeg både parketgulv og fliser i mit hus. Min rumvarme styres af rumfølere, der går til en danfoss styring på varmtvandsmanifolden. Den regulerer hele tiden og styrer samtidig hastigheden på min Alpha2 cirkulationspumpe. :)

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 17:27

HR LUCCA skrev:Hvis jeg var dig købte jeg et scotte 10 kw og ingen solfanger , den tjenner sig aldrig hjem :? jeg er den heldige ejer af et scotte og bruger for 200 kr piller om sommeren , så hvis du skal have solfangere op og det koster feks 30000 kr så går der rigtig mange år før det er betalt :) jeg har fået lavet så det kan køre sommer drift og kun starter 2-4 gange i døgnet efter hvor meget varmt vand man bruger , jeg ville hellere bruge resten af pengene på solpaneller , hvis du skal have et scotte så tag en vvs mand som NBE har på deres liste , en som ved noget om det og ved noget om at indstille det rigtigt , der er mange vvs folk som er gode til vvs arbejdet men ikke kan stille det rigtig , og inden du køber fyret undersøg med skortenfejren on der er nogle ting i dit rum der skal laves om , held og lykke :)
Hej HR LUCCA :)
Tak for dit svar.
Det kan også godt være det bliver enden på det.
Lige nu kan jeg ikke gennemskue om det overhovedet kan lade sig gøre at kombinere solvarme og pillefyr i mit hus.
Det vil også ærgre mig at stå om 3-4 år og finde ud af, at det havde været en fordel med solvarme, fordi vi har et miljøfjendsk folketing, der måske vælter afgifter i hovedet på mig i miljøets navn, men med det eneste formål, at holde gang i DONG. Derfor vil jeg godt fremtidssikre lidt. :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 18:09

Du skal selvfølgelig kun ha' 1 anlæg. Uanset antal "snegle" (kaldes også spiraler):

Solvarmeanlæg:
1. En solvarmebeholder med min. top- og bundspiral (til hhv. centralvarme- og solvarmekreds). En evt. tredje spiral kunne godt være til gulvvarme.
2. En solfanger.
3. En styring og pumpe (kaldes af nogle en pumpestation)

Rumvarmeanlæg, hvis vi skal kalde det dét:
4. Et pillefyr. (eller en anden varmekilde til vandbåren centralvarme).
5. En cirkulationspumpe. Eller faktisk to, fordi der skal være en mere til kedelshunten, som holder returvandet til fyret på en minimumstemperatur, så kedlen ikke laver kondens.
6. En blandesløjfe med pumpe til evt. gulvvarme.

Stedet, hvor de to anlæg har deres "krydsfelt" er i solvarmebeholderen (1): Topspiralen bruges til centralvarme (i et solvarmeanlæg kaldes det tilskudsvarme), MEN den kan også bruges til at hive overskudsvarme ud, hvis solvarmestyringen kan tænde cirkulationspumpen (5), når en vis indstillet temperatur overskrides. (Det kan man så også fra f.eks. en tredje spiral midt i beholderen - placeret i midten p.g.a. lagdeling, men det er en helt anden videnskab).

Du kan selvfølgelig også bare købe et solvarmeanlæg med tre spiraler og så bare skære 15 rør væk, så du ikke dør i sommerheden. Men, man kan reelt set godt nøjes med to. :great:

Gav det mening?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 18:15

ART skrev:Hej nemocharley :)
Sådan som jeg har forstået det, så er det mest smart at få en VVB med 3 spiraler, når jeg vil have pillefyr og solvarme til, at kunne producere både varmt brugsvand og gulvvarme og samtidig skulle lukke ned for pillefyret, når der ikke er behov for at det kører, men jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på det. (jeg er ikke VVSer). :)
Jeg ved ikke om et 10 kw scotte er for stor... Men hvis mit årlige forbrug ligger på 10-12.000 kwh (det gør det jo nu). Så burde det vel kunne lade sig gøre. jeg havde jo tænkt mig at slukke helt for fyret i sommerperioden. Så de 2½-3 tons piller vil jo bliver brugt på noget der ligner 8-9 måneder.
Ved ikke om det så vil betyde, at fyret kører dårligt? Men solvarmen vil selvfølgelig også yde sit om vinteren.... Det er sgu ikke helt let det her. :roll:
Nej det er ikke let, der er nogle spidsfindigheder at tage stilling til. Jeg er på ingen måde ekspert - eller særlig praktisk anlagt.

Det der med de tre spiraler har jeg ikke hørt om før. Men en større varmeflade kan selvfølgelig aftage mere energi.....som du måske får svært ved at styre.

Scotten skal nok gøre et godt stykke arbejde for dig - det er jeg slet ikke i tvivl om, så spekulér ikke mere på det.

Min holdning til solvarme er således; 1) der er ikke økonomi i det, som tingene er nu - moderne pillefyr har så avanceret en styring at de slår solvarmen med flere længder, når vi ser på tilbagebetalingstid. 2) solvarme er det rigtige at gøre, da det er den eneste gratis energikilde private har, og det er samtidig den reneste. Det kan så ikke række alene på årsbasis på vores breddegrader (medmindre man går op i meget stor/dyr skala). 3) Træpillerne bliver dyrere - ja. Men man kunne måske vente med at smide rør på taget og så bare forberede sit pillefyr til solvarme med en buffertank, som jo så vil give en lidt bedre virkningsgrad på pillefyret.

energimæssigt mener jeg at huske, at der ca er 4.5kw i et kg træpiller. Og et samlet anlæg, som beskrevet af Flemming.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 18:38

Jeg er meget enig, bare med et par små pip :great: :

Nemo: "2) solvarme er det rigtige (bla-bla-bla) [...] Det kan så ikke række alene på årsbasis på vores breddegrader (medmindre man går op i meget stor/dyr skala)" - HVIS det skal holde i virkeligheden, skal du forsyne en mindre provinsby med solvarme i sommerhalvåret - der er bare for stor forskel på mængden og intensiteten af solens lys sommer og vinter her til lands. Kommer du et godt stykke ned i Tyskland eller helt til Østrig, er der noget mere lys om vinteren.

Et kilo træpiller svarer sådan ca. til 4,5-4,7 kWt i energiindhold. Hvis nogen siger andet (German Pellets nævner f.eks. 5,4 kWt), snakker de om den øvre brændværdi, eller er fulde af fup. Man kan svjh godt google sig frem til DTIs tests af træpiller for flere fabrikanter.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 18:45

Flemming DJ skrev:Jeg er meget enig, bare med et par små pip :great: :

Nemo: "2) solvarme er det rigtige (bla-bla-bla) [...] Det kan så ikke række alene på årsbasis på vores breddegrader (medmindre man går op i meget stor/dyr skala)" - HVIS det skal holde i virkeligheden, skal du forsyne en mindre provinsby med solvarme i sommerhalvåret - der er bare for stor forskel på mængden og intensiteten af solens lys sommer og vinter her til lands. Kommer du et godt stykke ned i Tyskland eller helt til Østrig, er der noget mere lys om vinteren.

Et kilo træpiller svarer sådan ca. til 4,5-4,7 kWt i energiindhold. Hvis nogen siger andet (German Pellets nævner f.eks. 5,4 kWt), snakker de om den øvre brændværdi, eller er fulde af fup. Man kan svjh godt google sig frem til DTIs tests af træpiller for flere fabrikanter.
fair nok; jeg skulle have tilføjet ordet kompliceret til stor og dyr skala. Trådstarter - jeg går ud fra du efterhånden kan se problematikken :|

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 18:55

Nemo> No sweat. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 19:17

Flemming DJ skrev:Du skal selvfølgelig kun ha' 1 anlæg. Uanset antal "snegle" (kaldes også spiraler):

Solvarmeanlæg:
1. En solvarmebeholder med min. top- og bundspiral (til hhv. centralvarme- og solvarmekreds). En evt. tredje spiral kunne godt være til gulvvarme.
2. En solfanger.
3. En styring og pumpe (kaldes af nogle en pumpestation)

Rumvarmeanlæg, hvis vi skal kalde det dét:
4. Et pillefyr. (eller en anden varmekilde til vandbåren centralvarme).
5. En cirkulationspumpe. Eller faktisk to, fordi der skal være en mere til kedelshunten, som holder returvandet til fyret på en minimumstemperatur, så kedlen ikke laver kondens.
6. En blandesløjfe med pumpe til evt. gulvvarme.

Stedet, hvor de to anlæg har deres "krydsfelt" er i solvarmebeholderen (1): Topspiralen bruges til centralvarme (i et solvarmeanlæg kaldes det tilskudsvarme), MEN den kan også bruges til at hive overskudsvarme ud, hvis solvarmestyringen kan tænde cirkulationspumpen (5), når en vis indstillet temperatur overskrides. (Det kan man så også fra f.eks. en tredje spiral midt i beholderen - placeret i midten p.g.a. lagdeling, men det er en helt anden videnskab).

Du kan selvfølgelig også bare købe et solvarmeanlæg med tre spiraler og så bare skære 15 rør væk, så du ikke dør i sommerheden. Men, man kan reelt set godt nøjes med to. :great:

Gav det mening?
Ikke helt. :roll:
Jeg bliver sgu lidt forvirret af al den tekniske snak.. :roll: Den VVB jeg har nu er en dobbelt beholder, der både varmer vand til gulvvarme og brugsvand med samme varmekilde. Hvis jeg skal have en solvarmer på (og selvfølgelig en anden VVB), må det vel kræve 1 spiral der går til gulvvarmen og 1 der går til brugsvand. Den sidste spiral går til pillefyret. Hvis ikke jeg har 3 spiraler kan jeg vel ikke lukke ned for pillefyret om sommeren? Det er sgu lidt sort det her.. :oops:


Besvar