Pillefyr og solvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ »

Altså... hvis du ikke vil lave for meget om, så har du jo ret i det med de tre spiraler.

Men, du kan altså godt nøjes med to, hvis det kun handler om at hive overskudsvarme ud af et brugsvandsanlæg til f.eks. badeværelsesgulvet. Men, det andet er da mere rentabelt, da man kan hive lidt køligere vand ud med "mellemspiralen" og lade toppen forblive varm. Lagdeling, ja der var den igen.

Jeg vil så mene, at rentabiliteten afhænger af dit rumvarmebehov om sommeren. Og jeg fornemmer, det er meget lille.

Det ville være nemmere med nogle diagrammer, det her....
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART »

Flemming DJ skrev:Altså... hvis du ikke vil lave for meget om, så har du jo ret i det med de tre spiraler.

Men, du kan altså godt nøjes med to, hvis det kun handler om at hive overskudsvarme ud af et brugsvandsanlæg til f.eks. badeværelsesgulvet. Men, det andet er da mere rentabelt, da man kan hive lidt køligere vand ud med "mellemspiralen" og lade toppen forblive varm. Lagdeling, ja der var den igen.

Jeg vil så mene, at rentabiliteten afhænger af dit rumvarmebehov om sommeren. Og jeg fornemmer, det er meget lille.

Det ville være nemmere med nogle diagrammer, det her....
Jeg vil jo helst kunne bruge solvarmen som suplement til pillefyret om vinteren (både til gulvvarme og brugsvand) og som eneste varmekilde om sommeren, og der hovedsaligt til brugsvand. :)

Der er vist en del af det her jeg ikke forstår. :roll:

Hvilke diagrammer har du i tankerne?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ »

Et par skematiske diagrammer over blot et PAR måder, det kan strikkes sammen på. :)

Supplement til fyret om vinteren?
Nu svarer jeg lige så kort og præcist, som jeg kan: Glem det!
Prøv lige at se vores tre første års produktion fordelt på måneder (kombianlæg MED rumvarmeveksler på gulvvarmereturen): viewtopic.php?f=156&t=17089&start=30#p187654
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley »

Jeg har ikke termiske solfanger på taget. Men jeg har 27 solcelle-paneler. Anlægget er vurderet til at producere lige akkurat 6000kw - det har kørt siden 19/11 2012 og produceret 250kwh pr. dags dato.

Taghældningen er 46 grader næsten stik syd og der er ingen skygge. Så Flemmings "Glem det" er ikke overdrevet.....

Og som den lille satan, jeg nu engang er, vil jeg fortælle hvad Ernst Drastrup sagde til mig for et par måneder siden. Ernst sagde, at hvis du øger hældningen på solfangerne helt op til 70-80 grader, så biddrager de mere om vinteren (qua solen jo står lavere). De giver til gengæld ikke så meget om sommeren. Men der skal altså noget af et effektivt solfanger-areal til.

Hvis du virkelig vil investere i solvarme så anbefaler jeg dig (igen), at tage en grundig samtale med Niels Lyck fra Varmtvandfrasolen.dk.

Intet af ovenstående ændrer på, at som priserne er nu, så er solvarme vanskeligt at forrente. Desværre.
Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART »

Flemming DJ skrev:Et par skematiske diagrammer over blot et PAR måder, det kan strikkes sammen på. :)

Supplement til fyret om vinteren?
Nu svarer jeg lige så kort og præcist, som jeg kan: Glem det!
Prøv lige at se vores tre første års produktion fordelt på måneder (kombianlæg MED rumvarmeveksler på gulvvarmereturen): viewtopic.php?f=156&t=17089&start=30#p187654
Kan godt se, at det ikke lige er det der giver mest udbytte om vinteren, men lidt er vel bedre end ingenting og hvis det så til gengæld kan gøre, at jeg kan lukke ned for pillefyret om sommeren, så vil det da være en gevinst. :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ »

Narh, ikke rigtigt, synes jeg... Med automatisk optænding klarer fyret nemt behovet for varmt vand, hvis solvarmebeholderen falder for langt ned i temperatur.

ER der overhovedet et behov for rumvarme om sommeren? Jeg gætter på, at der vil være overskudsvarme nok, i hvert fald på dage med sol, til at holde badeværelsesgulvet tempereret.

Vi udnytter jo vores solvarmeanlæg næsten maksimalt fra maj til ind i oktober, fordi vi har behov for at lune flisegulvene lidt op, og samtidig er vores mure 24 cm tykke helstensmure med lecablokke indvendig som "isolering", så de kan også nappe lidt energi.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar