Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 15 jan 2013 20:43

Nu har jeg lige modtaget piller fra min sædvanlige leverandør, der normalt leverer piller i en ensartet høj kvalitet.
Kvaliteten er der som sædvanligt ikke noget i vejen med. Men længden på pillerne svinger mellem 6-8 mm op til 70-80 mm.
Jeg har forsøgt at afveje snegl 2 gange, første afvejning sagde 840 g, næste 880 g. (før 1050 g)
Det burde være en acceptabel tolerance. Men under konstant drift svinger forbrændingen til helt mager svejseagtig minimal flamme til en kæmpe fuldstændig fed og osende flamme.
Alt efter om der tilfældigvis kommer korte eller lange piller ud af sneglen.

Det burde altså være mulig at få en bedre snegl !


levi

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af levi » 15 jan 2013 21:09

triumph skrev:Nu har jeg lige modtaget piller fra min sædvanlige leverandør, der normalt leverer piller i en ensartet høj kvalitet.
Kvaliteten er der som sædvanligt ikke noget i vejen med. Men længden på pillerne svinger mellem 6-8 mm op til 70-80 mm.
Jeg har forsøgt at afveje snegl 2 gange, første afvejning sagde 840 g, næste 880 g. (før 1050 g)
Det burde være en acceptabel tolerance. Men under konstant drift svinger forbrændingen til helt mager svejseagtig minimal flamme til en kæmpe fuldstændig fed og osende flamme.
Alt efter om der tilfældigvis kommer korte eller lange piller ud af sneglen.

Det burde altså være mulig at få en bedre snegl !
Har du prøvet at stikke et elektrikker rør op i spiralen på sneglen ?, - det kan være en fordel især ved lange piller :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 15 jan 2013 21:11

Det har jeg allerede. Når den rigtig får piller, så larmer og vibrere den nærmest som en ecoheat..... icon_cheesygrin.gif

levi

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af levi » 15 jan 2013 21:27

triumph skrev:Det har jeg allerede. Når den rigtig får piller, så larmer og vibrere den nærmest som en ecoheat..... icon_cheesygrin.gif
Ja - ok..

Det der undrer mig det er at sneglen tilsyneladende doserer rimelig ensartet når du laver en afvejning, - hvilket burde give en perfekt drift..

Men der er nok ingen tvivl om at det er de lange piller imellem der driller dig, - nogen gange er de der, - og andre gange er de der ikke...

Jeg kender ikke nogen type snegl på markedet til et pillefyr der kan tage højde for "blandede lange/korte piller".... og kan kompensere doseringen herefter (det ville jo nærmest kræve en form for vægt system) :(

Noget kunne tyde på din pille pusher har skiftet leverandør af piller....

Fut de piller af du har købt, - og sørg for næste gang du køber piller at de ikke er for uens i længden - få evt. en vareprøve :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 15 jan 2013 21:32

Jeg er sikker på en "rigtig snegl" dosere meget mere ensartet. På sådan en kører piller ikke i "Cirkler" (altså alle piller bliver trukket med)


levi

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af levi » 15 jan 2013 21:44

triumph skrev:Jeg er sikker på en "rigtig snegl" dosere meget mere ensartet. På sådan en kører piller ikke i "Cirkler" (altså alle piller bliver trukket med)
Nu ved jeg ikke hvad du definerer en "rigtig" snegl udfra, - men jeg har jo solgt en del forskellige typer anlæg efterhånden - og jeg har også solgt anlæg med snegle som havde en fast indersnegl i - problemet med dem kontra scotte sneglen var at de simpelthen smadrede motor/gear når de blev for belastet. (Eller også begyndte de at køre baglæns)..

Derudover havde de det også med at smadre akslen der hvor sneglen var fastgjort til motor/gear...

Forøvrigt doserede de overhovedet ikke bedre - tværtimod - de doserede så meget i lavdrift at man nærmest ikke kunne stille ydelsen på sneglen langt nok ned (Hvilket resulterede i at bålet brændte ud)...

Jeg skal ikke udelukke man godt kan lave en anden type snegl, - men du får bare nogle andre problemstillinger istedet.

NBE har igennem årerne testet flere forskellige snegle, - flexsneglen som de kører med nu har altid vundet i det lange løb..

Der er absolut en grund til at det ENESTE der ikke er udskiftet/Optimeret på NBE anlæggene henover årene er flexsneglen - den holder bare :great:

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af Oldgaard » 15 jan 2013 21:49

triumph : nu ved jeg jo tilfældigvis hvor dine piller er fra ;) prøver lige og lave en afvejning i morgen og kigge lidt nærmere på dem jeg lige har fået hjem her forleden, hvis de afviger fra dem vi plejer at få så smider jeg en mail til vores pilepusher og brokker mig ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 15 jan 2013 21:56

ja, ja den er god med dig.... icon_cheesygrin.gif
Hvis gear, motor og kobling ikke kan holde. Så er det jo bare fordi at det er underdimentioneret
Sådan en reka kan jo næsten spise hele træer gennem sneglen
Og hvis den dossere uens. Så er det fordi den har for stor diameter/for stor stigning.

levi

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af levi » 15 jan 2013 21:59

triumph skrev:ja, ja den er god med dig.... icon_cheesygrin.gif
Hvis gear, motor og kobling ikke kan holde. Så er det jo bare fordi at det er underdimentioneret
Sådan en reka kan jo næsten spise hele træer gennem sneglen
Og hvis den dossere uens. Så er det fordi den har for stor diameter/for stor stigning.
Hov hov - vi snakker pillefyr - nu er du pludselig rykket over i stokerfyr kategorien, - og det er altså en helt anden snak :?

En ekstern snegl på et pillefyr bliver aldrig ligeså kraftig som på et rigtigt stokerfyr!

Som jeg skriver længere oppe skal jeg ikke udelukke man kan lave en bedre ekstern snegl, - men indtil videre har man ikke kunne finde noget der fungerede bedre end flexsneglen - forøvrigt er jeg af den holdning at flexsneglen er ret genial, - selvom den naturligvis ikke bryder sig om smuld og lange hårde piller - men ser man bort fra disse "svagheder" - så er det en super snegl :great:
Last edited by 2 on levi; edited 15 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 15 jan 2013 22:00

Oldgaard skrev:triumph : nu ved jeg jo tilfældigvis hvor dine piller er fra ;) prøver lige og lave en afvejning i morgen og kigge lidt nærmere på dem jeg lige har fået hjem her forleden, hvis de afviger fra dem vi plejer at få så smider jeg en mail til vores pilepusher og brokker mig ;)
Jeg har også lige selv skrevet en brokke mail. Men det ville da være intresant og vide om du har samme problemer.
Og hvis du har, så var det da rart at pilleleverandøren fik besked fra andre end mig :great:


Besvar