Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgtemperatur og løbesod

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af vinther2 » 13 jan 2013 12:10

Hej i gruppen

I går rensede jeg kedelen i begge kamre og må sige at det bagerste var meget beskidt, men rent pulveragtigt og let at fjerne. Normalt renser jeg forreste kammer en gang om ugen og det bagerste ca. hver 3. uge. Røgtemperaturen ligger jævnt omkring de 100 grader, men når den nærmer sig de 150 grader er det et tydeligt tegn på at bagerste kammer trænger til den store tur.

Men en røgtemperatur på kun ca. 100 grader har gjort at vi har fået løbesod, det er ikke slemt, men der er gule skjolder på skorstenen inde i fyrrum. Skorstenfejeren var her forleden og der var så godt som intet sod i skorstenen, mindre end en håndfuld og ang. løbesoden betød det intet, sagde han, men alligevel......

Fyret kører rigtig godt , næsten for godt med den lave temperatur. Kan man på nogen måde hæve røgtemperaturen uden at det går ud over forbrændingen og forbruget af piller.
Hvad hvis man fjerner den øverste røgvendeplade eller bytter den med den i bunden som er kortere og som så ikke vil lukke helt af i toppen?
Jeg har trækstabilisator.


levi

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af levi » 13 jan 2013 12:17

vinther2 skrev:Hej i gruppen

I går rensede jeg kedelen i begge kamre og må sige at det bagerste var meget beskidt, men rent pulveragtigt og let at fjerne. Normalt renser jeg forreste kammer en gang om ugen og det bagerste ca. hver 3. uge. Røgtemperaturen ligger jævnt omkring de 100 grader, men når den nærmer sig de 150 grader er det et tydeligt tegn på at bagerste kammer trænger til den store tur.

Men en røgtemperatur på kun ca. 100 grader har gjort at vi har fået løbesod, det er ikke slemt, men der er gule skjolder på skorstenen inde i fyrrum. Skorstenfejeren var her forleden og der var så godt som intet sod i skorstenen, mindre end en håndfuld og ang. løbesoden betød det intet, sagde han, men alligevel......

Fyret kører rigtig godt , næsten for godt med den lave temperatur. Kan man på nogen måde hæve røgtemperaturen uden at det går ud over forbrændingen og forbruget af piller.
Hvad hvis man fjerner den øverste røgvendeplade eller bytter den med den i bunden som er kortere og som så ikke vil lukke helt af i toppen?
Jeg har trækstabilisator.
Hvis du hæver røgtemp. så stiger forbruget.

Har du trækstabilisator ?

Hvad er det for en skorsten du har, - det kunne tyde på det ikke var en isokern - en sådan kører uden problemer med en røgtemp. på 100 grader :great:

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af vinther2 » 13 jan 2013 12:35

Som omtalt har jeg trækstbilisator og også isokern i skorstenen, omend det er en isokern som nok er 40 år gammel !

Jeg vil holde øje med om skjolderne breder sig eller det stopper,- for så er det jo rent kosmetisk og kan let udbedres.

Kan godt se at det ikke er nogen god idè at hæve røgtemp. hvis forbruget så tilmed stiger yderlige :|

levi

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af levi » 13 jan 2013 12:42

vinther2 skrev:Som omtalt har jeg trækstbilisator og også isokern i skorstenen, omend det er en isokern som nok er 40 år gammel !

Jeg vil holde øje med om skjolderne breder sig eller det stopper,- for så er det jo rent kosmetisk og kan let udbedres.

Kan godt se at det ikke er nogen god idè at hæve røgtemp. hvis forbruget så tilmed stiger yderlige :|
Ved du hvad lysningen på din isokern er ? - Der kunne evt. sænkes en mindre kerne ned i den hvis den er for stor :great:

Hvis du ikke vil ofte en inderkerne, - kan du f.eks sætte kedeltemp. op til f.eks 70 grader, - det vil give et lidt større forbrug/højere røgtemp. - men ikke meget :great:

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af vinther2 » 13 jan 2013 12:55

Lysningen er ca. 20 cm. Skorstenen er ikke særlig høj, ca 4 meter fra bund i fyrrum og til toppen da den står i en tilbygning til selve huset. Går ca. 1,5 over det flade tag. Har bl.a. monteret en "Twister" røgvender og den virker fantastisk, ikke mere røglugt i fyrrum og fint træk.


levi

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af levi » 13 jan 2013 12:57

vinther2 skrev:Lysningen er ca. 20 cm. Skorstenen er ikke særlig høj, ca 4 meter fra bund i fyrrum og til toppen da den står i en tilbygning til selve huset. Går ca. 1,5 over det flade tag. Har bl.a. monteret en "Twister" røgvender og den virker fantastisk, ikke mere røglugt i fyrrum og fint træk.
Ja så har du forklaringen - din lysning er for stor, - den kan ikke blive opvarmet nok af et fyr på 10 kw...

Du kan med fordel hvis du vil ofte det nedsænke en inderkerne, - det er ikke specielt dyrt når din skorsten ikke er højere :great:

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røgtemperatur og løbesod

Indlæg af vinther2 » 13 jan 2013 13:00

Det vil jeg overveje, men er det noget man selv kan lave?


Besvar