Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp til indstilling af scotte brænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
JLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 dec 2012 11:30

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af JLarsen » 27 dec 2012 14:35

hej folkens.. :)
jeg købte i sommers hus med fruen med dertil hørende pille fyr.
har dog ikke rigtig nogen forstand på dette :-/ har bare tændt og fyldt piller på, og da jeg lige er blevet far også har der været andet at se til end fyret (dog bliver det renset hver 7-14. dag). syns dog den brugte ret mange piller så besluttede at skrive forbruget ned.
fredag d. 14 dec rensede jeg fyret og fyldte 12 poser på. disse var dog allerede brugt søndag d. 23 dec, hvor jeg fyldte 6 poser mere. idag ved middag var fyret dog igen gået ud grundet mangel på piller. huset er 142kvm med 1. sal hvor taget er lavet for ca 10 år siden så isoleringen er rimelig. der er også hulrums isolret her plus vi har en brænde ovn i stuen (denne bliver dog kun tændt et par aftener om ugen) vi har et badeværelse på ca 15 kvm med gulvvarme (termostaten står på 2) og render ellers ikke rundt i 25 graders varme herinde, lyder pille forbruget rimeligt i jeres ører eller kan fyret med fordel indstilles bedre? hvis ja ville jeg værdsætte fif! (en decideret guide vil blive modtaget med kyshånd :) )
nu er min viden om pillefyr som sagt begrænset så ved ikke helt hvad i skal bruge af data på fyret men her er lidt: brænderen er af mærket scotte 6.26 20kw med en blackstar 20 boiler, håber nogen vil give sig tid til at hjælpe og jeg takker på forhånd..

godt nytår og venlig hilsen jesper


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af pille bruger » 27 dec 2012 14:57

Her er et link til en manual http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... 206.25.pdf
Følg så denne indregulerings guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Se om begge plader ( mærket med rødt i guide ) er på plads i kedlen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af Bennie » 27 dec 2012 16:02

Hej

Er det 16 kg poser eller 25 kg poser du fylder på ?

JLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 dec 2012 11:30

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af JLarsen » 27 dec 2012 16:26

tak for links får det lige printet ud og så må jeg igang :)
det er 16 kgs.. lyder det ellers til at være et rimeligt forbrug? det bare fordi genboen bruger de samme piller og han bruger mindre piller i et dårligere isoleret hus på ca samme kvm

nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2012 17:03

uden at kende den præcise isolering/klima skærms tilstand er det vanskeligt at sige om ca 19kg piller dagligt er et for højt forbrug. Du kan indstille fyret til en fin drift, men vil du for alvor ned i pilleforbrug skal der efterisoleres og energi ruder i døre og vinduer.

I ældre huse er hulmursisoleringen meget sjældent over 10 cm, det der virkelig batter i et halvandenplanshus som jeg selv har, er gulvarme og 40-50cm på loftet. Isolering i skunkrum er vigtigt, også på dørenes bagside - evt. viktualiekælder kan med fordel loftisoleres med 2 cm - det er billigt og kan ses på brændselsforbruget.

20kw kunne med fordel reduceres til 16 eller 10kw. Også med husets nuværende isoleringsstand. (10kw scotter kan dække op til 200m2 eller op til ca 3500 liter olie (hvilket meget løseligt svarer til ca 35.000kwh på årsplan). Er din nabos fyr 100% identisk med dit, bor i sammenligneligt ift. vind og vejr - hvor ens er jeres huse - i detaljen?

Da brændeovnen ikke bruges mere end beskrevet, er dens biddrag nok beskedent. Men selv en ugentlig optænding gør da en lille forskel i en kold vinteruge....


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af Smut 25 » 27 dec 2012 20:18

nemocharley skrev:uden at kende den præcise isolering/klima skærms tilstand er det vanskeligt at sige om ca 19kg piller dagligt er et for højt forbrug. Du kan indstille fyret til en fin drift, men vil du for alvor ned i pilleforbrug skal der efterisoleres og energi ruder i døre og vinduer.

I ældre huse er hulmursisoleringen meget sjældent over 10 cm, det der virkelig batter i et halvandenplanshus som jeg selv har, er gulvarme og 40-50cm på loftet. Isolering i skunkrum er vigtigt, også på dørenes bagside - evt. viktualiekælder kan med fordel loftisoleres med 2 cm - det er billigt og kan ses på brændselsforbruget.

20kw kunne med fordel reduceres til 16 eller 10kw. Også med husets nuværende isoleringsstand. (10kw scotter kan dække op til 200m2 eller op til ca 3500 liter olie (hvilket meget løseligt svarer til ca 35.000kwh på årsplan). Er din nabos fyr 100% identisk med dit, bor i sammenligneligt ift. vind og vejr - hvor ens er jeres huse - i detaljen?

Da brændeovnen ikke bruges mere end beskrevet, er dens biddrag nok beskedent. Men selv en ugentlig optænding gør da en lille forskel i en kold vinteruge....
Jeg fyrer tæt på 180 kvm op samt vvb (4 piger fruen og mig ) dårligt isoleret mange steder med en 10 kw og den har på intet tidspunkt Været pint til grænsen.temp indendørs 24 gr
Så en 20 er en stor

nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 27 dec 2012 21:31

Smut 25 skrev:
Jeg fyrer tæt på 180 kvm op samt vvb (4 piger fruen og mig ) dårligt isoleret mange steder med en 10 kw og den har på intet tidspunkt Været pint til grænsen.temp indendørs 24 gr
Så en 20 er en stor
Så du mener også han med fordel kan neddrosle ydelsen på scotten? Tør du gætte på hvor mange kg piller han sparer dagligt/kan det svare sig?

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af Smut 25 » 27 dec 2012 22:08

nemocharley skrev:
Så du mener også han med fordel kan neddrosle ydelsen på scotten? Tør du gætte på hvor mange kg piller han sparer dagligt/kan det svare sig?
Hugh så meget har jeg ikke kørt scotte kun en md ellers har jeg haft
2 stoker og ja de har været svære og styre fordi de har været for store
Og har stået og tøffet og haft dårlig forbrænding.

Jeg prøvede her i starten af dec da vi havde frost og skrue min op
På 14 kw og ja den fik spist nogen piller og da frosten forsvandt
Fik jeg hurtigt skruet ned igen syntes ikke den kørte ret godt.
Så jeg ville skrue kw ned.
Men jeg elsker og lege med grejet ikke altid lige gidt icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af TaagMan » 28 dec 2012 19:22

nemocharley skrev:Så du mener også han med fordel kan neddrosle ydelsen på scotten? Tør du gætte på hvor mange kg piller han sparer dagligt/kan det svare sig?
Herd og brænderhoved er optimeret til at køre de kW som de nu engang er fysisk optimeret til... og det giver INTET at skrue ned for ydelsen. Hvis man derimod som Smut har tunet sin 10 kW'er til 14 kW og derved arbejder i et område hvor herd og brænderhoved bestemt ikke har lyst til at befinde sig... ja så er der selvfølgelig noget sparet.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2012 00:37

.. kan det i en sådan situation svare sig at skifte brænder?


Besvar