Finjustering af røgtemperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af EKP »

Hej igen.

Som nogle ved har jeg haft lidt problemer med kondens i skorstenen pga. for lav røgtemperatur. Isokern DM Ø22,5 og en 16 Kw scotte med semirens. Jeg har nu fået skruet de 2 bolte ved bagerste røgslag helt i bund og fået hævet røgtemperaturen (mål i røgrør) fra 80 til 91 grader. Det har hjulpet en del på problemet. Det er imidlertid heller ikke så koldt længere som det var da jeg konstaterede kondensen og derfor ved jeg ikke om det er vejret eller røgtemperaturen der har afhjulpet kondensen. Jeg er imidlertid interesseret i at den ALDRIG danner kondens ligegyldigt hvordan vejret er eller hvor høj effekt fyret kører med. Jeg er imidlertid usikker på hvad der har betydning for selve dannelsen af kondens.

1, Jeg forestiller mig at fyret vil være mest tilbøjelig til at danne kondens når det kører i lavlast. Her er der mindst "blæs på røggassen" og derfor passerer det langsommer igennem skorstenen med mere afkøling og større risiko for kondensering - er det korrekt?

2, Jeg forestiller mig at fyret vil være mest tilbøjelig til at danne kondens i koldt vejr. Her vil der være størst forskel på røgtemperatur og luften der afkøler skorstenen og især den luft som røgen rammer når den forlader skorstenen - er det også korrekt?

I så fald siger min logik mig at jeg en dag med koldt vejr skal drosle fyret lidt ned og sikre mig at der ikke dannes kondens. Så burde jeg være på den sikre side.

V.h. Emil

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Almindelig visdom her på Stoker Pro har det, at med en røg temperatur på 60 grader,
målt 1 meter nede fra toppen af skorstenen, så får du ikke kondens.

OK, og hvordan måler man så lige det ?
Låner konens stegetermometer, og sænker ned i skortenen, og aflæser temp 8)

På de fleste skorstene, vil en røg temp på ca 100 grader ved afgang fra kedlen være tilstrækkeligt
til at sikre 60 grader i toppen af skorstenen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
levi

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af levi »

EKP skrev:Hej igen.

Som nogle ved har jeg haft lidt problemer med kondens i skorstenen pga. for lav røgtemperatur. Isokern DM Ø22,5 og en 16 Kw scotte med semirens. Jeg har nu fået skruet de 2 bolte ved bagerste røgslag helt i bund og fået hævet røgtemperaturen (mål i røgrør) fra 80 til 91 grader. Det har hjulpet en del på problemet. Det er imidlertid heller ikke så koldt længere som det var da jeg konstaterede kondensen og derfor ved jeg ikke om det er vejret eller røgtemperaturen der har afhjulpet kondensen. Jeg er imidlertid interesseret i at den ALDRIG danner kondens ligegyldigt hvordan vejret er eller hvor høj effekt fyret kører med. Jeg er imidlertid usikker på hvad der har betydning for selve dannelsen af kondens.

1, Jeg forestiller mig at fyret vil være mest tilbøjelig til at danne kondens når det kører i lavlast. Her er der mindst "blæs på røggassen" og derfor passerer det langsommer igennem skorstenen med mere afkøling og større risiko for kondensering - er det korrekt?

2, Jeg forestiller mig at fyret vil være mest tilbøjelig til at danne kondens i koldt vejr. Her vil der være størst forskel på røgtemperatur og luften der afkøler skorstenen og især den luft som røgen rammer når den forlader skorstenen - er det også korrekt?

I så fald siger min logik mig at jeg en dag med koldt vejr skal drosle fyret lidt ned og sikre mig at der ikke dannes kondens. Så burde jeg være på den sikre side.

V.h. Emil
1 - Jeps du har ret :great:

2 - Jeps du har ret igen :great:

3 - Du skal have en keramikkerne i din skorsten, - en lysning på Ø22,5 er slet ikke optimalt til så lille et pillefyr, - jeg tror aldrig du vil slippe af med kondensen når skorstenens lysning er så stor!
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af EKP »

levi skrev:
1 - Jeps du har ret :great:

2 - Jeps du har ret igen :great:

3 - Du skal have en keramikkerne i din skorsten, - en lysning på Ø22,5 er slet ikke optimalt til så lille et pillefyr, - jeg tror aldrig du vil slippe af med kondensen når skorstenens lysning er så stor!
Jooo - men det er lidt dyrt og jeg har jo min DC50 som også bruger skorstenen. Skorstenen er kun et par år gammel så jeg vil egentlig hellere fjerne den bagerste plade retardere/renseplade hvis det ikke er nok at skrue møtrikkerne i bund.
levi

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af levi »

EKP skrev:
Jooo - men det er lidt dyrt og jeg har jo min DC50 som også bruger skorstenen. Skorstenen er kun et par år gammel så jeg vil egentlig hellere fjerne den bagerste plade retardere/renseplade hvis det ikke er nok at skrue møtrikkerne i bund.
Hvis du har en Atmos på også, - så kan du fyre op i den 1 gang om ugen, - og lige varme skorstenen fuldt op - det burde fjerne/afbrænde det værste snask :great:

Men din skorsten er absolut ikke optimal for Scotten desværre :oops:

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af Flunk »

Hej EKP

Hvad er din setpunkt for kedeltemp?
Er det i skorsten eller i kedlen der dannes kondens?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af EKP »

Flunk skrev:Hej EKP

Hvad er din setpunkt for kedeltemp?
Er det i skorsten eller i kedlen der dannes kondens?
Hov - jeg havde slet ikke set du havde skrevet Flunk.

Mit setpunkt er 70 grader. og det er i skorstenen at der kan dannes kondens. Jeg har nu skruet de to møtrikker helt i bund og det har hævet røgtemp til 90 grader så problemet ser ud til at være væk. Nu har jeg set på et tværsnit af kedlen og er blevet lidt i tvivl om det er smart at løsne møtrikkerne som det første eftersom det faktisk laver bypass på hele det bagerste røgslag. Min tanke er at det vel egentlig er bedst med følgende rækkefølge for at hæve temp:

1, Skrue op for blæseren i 10-50-100 for at få mere træk gennem kedlen
2, Fjerne det bagerste sæt renselameller
3, Fjerne de næstbagerste renselameller (osv. til hele semirensen er væk)
4, Skrue de 2 møtrikker i for at lave bypass på de bagerste lameller

Det undrer mig bare lidt at man i manualen skriver at der skal skrues på de 2 møtrikker og ikke noget om at man skal fjerne rensen. Møtrikkerne virker for mig til at være "det sidste håndtag" man bør benytte. DOG er jeg lidt usikker på om der er bivirkninger ved at skrue op for blæseren i 10-50-100 hvis det kun er for at hæve skorstenstemp - måske der er andre der kan hjælpe her???

V.h. Emil
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af pille bruger »

Prøv at sætte disse tal ind i styringen http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... s1016.xlsx
Finindstil så efter guiden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Drej de to skruer i bund.
Det giver et lille tab på et par % pr år, men en varmere skorsten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Faust40
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 jan 2015 09:05

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af Faust40 »

Hej alle.
Er ny herinde, men hekser også en del med mit fyr.
Jeg har et 40 kw Faust, som i den grad er rigelig stor til mit forbrug.
Når fyret er gjort rent, har jeg en røgtemp ved lav luft tilførsel på ca 120 grader vi lamda sonden.
Nu har jeg så prøvet at give den MAX luft, hvor temperaturen så stiger til 150-170 grader.
Det store spørgsmål er så : Hvad er den oprimale røgtemperatur.
Det nemme svar ville være så lav som muligt.
Jeg tænker at jo højere forbrændingstemperatur, dermed bedre afbrænding af røggasser= højere røgtemp.
Lavere forbrænding, mindre udnyttelse af røggas = lavere røgtemp.
Løsningen må så være at den skal stå der hvor forbruget er lavest.

Har prøvet begge dele.

Hvad mener i ..?
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Finjustering af røgtemperatur

Indlæg af Smut 25 »

Faust40 skrev:Hej alle.
Er ny herinde, men hekser også en del med mit fyr.
Jeg har et 40 kw Faust, som i den grad er rigelig stor til mit forbrug.
Når fyret er gjort rent, har jeg en røgtemp ved lav luft tilførsel på ca 120 grader vi lamda sonden.
Nu har jeg så prøvet at give den MAX luft, hvor temperaturen så stiger til 150-170 grader.
Det store spørgsmål er så : Hvad er den oprimale røgtemperatur.
Det nemme svar ville være så lav som muligt.
Jeg tænker at jo højere forbrændingstemperatur, dermed bedre afbrænding af røggasser= højere røgtemp.
Lavere forbrænding, mindre udnyttelse af røggas = lavere røgtemp.
Løsningen må så være at den skal stå der hvor forbruget er lavest.

Har prøvet begge dele.

Hvad mener i ..?
At du skal lave din egen tråd fordi så er der det nemmere og holde styr på sagerne... :wink:

Besvar