Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er mit fyr for lille

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Er mit fyr for lille

Indlæg af dr_schlemer » 09 dec 2012 17:51

1) Hvordan er din shunt-temperatur sat - altså hvor varmt er dit returvand til kedlen?
2) Hvad er din target-temperatur på kedlen?
3) Hvad er dine P/I-indstillinger?
4) Er begge røgvendere monteret korrekt?
5) Er brænderen monteret, så den slutter helt tæt til kedlen?
6) Har du trækstabilisator på skorstenen?
7) Har du tømt aske under "brænde-risten" for nylig? Skal typisk renses hver 14. dag - og det er vigtigt at dit rense-blæs er indstillet korrekt. Jeg kører her med 50% i 3 sek hver 10.min.
8) Hvilken pumpe bruger du? Hvilken indstilling står denne til?
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Er mit fyr for lille

Indlæg af vinther2 » 09 dec 2012 18:37

Til dr_schlemer

Tak for din reaktion på mit indlæg.

For at forenkle de 7 opstillede punkter,- kan jeg fortælle at løsningen var en ny afvejning (fra 1300 til 1150) samt en reduktion (med 3) på "blæser høj" som resulterede i en betydelig sænkning af driftsparameterne samt en højere kedeltemp.,- bl.a. til de 60 grader.
Alt kører nu stabilt,- selv i denne kulde. :)

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Er mit fyr for lille

Indlæg af pso » 10 dec 2012 11:52

Hej

Jeg har 10KW scotte mini. Vi har 150m2 i 1.5 plan middel isoleret. Fyret kører på 40%-100% afhængig af hvordan radiatorer åbner og lukker.
Men i snit nok ikke mere end 50%. Vi bruger ikke natsænkning.
Dit problem kan være natsænking. Såfremt du kører med natsænkning skal fyret indhente sænkningen om morgenen, det tager noget tid.
Prøv enten at fjerne natsænkning eller forskyde den til at hæve temp. 3 timer før i står op.
Har du et betongulv med gulvvarme, det kan sluge de 10Kw i flere timer efter natsænking, især såfremt du har direkte gulvvarme uden blandeshunt?

Min røgrørstemperatur er så lav at kan holde hånden på røgrør lige uden for fyret.

Din kedel burde ikke kunne blive så kold, lyder som om du ikke har en korrekt shunt ventil til at recirkulere fremløb til kedel retur?

Jeg har konstateret at mængden af piller sneglen giver afhænger meget af hvorlænge det er siden man rensede sneglen for støv.
Min giver ca 1350 gr 8mm piller efter et par dage og holder sig så nogenlunde stabil i et 2 par uger,
men 1800gr når den er ny renset. Såfremt du ikke har renset sneglen for støv kan du prøve det, men husk at du så skal lave ny afvejning efter et par dage.


Besvar