Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj drift procent + højt forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
bækdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 jan 2011 23:40

Høj drift procent + højt forbrug

Indlæg af bækdal » 04 dec 2012 22:52

Hej forum

Jeg har endelig fået mig en Scotte pillefyr, en Black Star 16 kW med en 20 kW brænder. Det har jeg set meget frem til og regner med at blive glad for investeringen. Men jeg synes den driller mig lidt her i opstarten.

Jeg synes fyret ligger og kører med en høj drift procent det meste af tiden. Jeg har endnu ikke set den under 30%. Her til aften har jeg taget det vedhæftede billede, hvor man kan se, at den ligger på 49%, selvom at temperaturen er på 69 grader (Den er sat til en temperatur på 65). Er det normalt? Burde den ikke køre ned på en lavere drift når nu den har varmen?

Samtidig synes jeg den bruger rigtig mange piller. Den har siden fredag eftermiddag, hvor den blev tændt, brændt over 170 kg piller. Nu har det jo været koldt, men jeg synes det er rimelig meget. Kan det hænge sammen med den høje drift?

Håber der er nogen der kan hjælpe, synes jeg er lidt forvirret lige nu.
Vedhæftede filer
Scotte.JPG


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Høj drift procent + højt forbrug

Indlæg af paw » 04 dec 2012 23:19

Du kender vel denne her, ellers starter du lige med den.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf

og eksperthjælpen er her
http://www.mhes.dk/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Høj drift procent + højt forbrug

Indlæg af lamborg » 05 dec 2012 06:27

Hej Bækdal.
Nu kan man jo ikke rigtigt se på din profil hvor meget du varmer op ?
I de første dage tager den mere end normalt . Du har jo sikkert haft vand af anlægget og det det hele skal varmes op igen. Men på 5 dage ligger du på et snit incl opstart på små 32kg og alt efter hvor mange kvm du varmer op er der ikke noget underligt i det. Når det fryser undenfor skal dit anlæg helst ikke ligge nede og små fyre på 20-30% for så er det alt for stort. Jeg selv ligger lige i øjeblikket på omkring 80 kg for 600 kvm så lad være at piv :-)
Fyret måler på stigning og fald i kedeltemp og hvis temp stiger mere en x antal (kan ikke lige huske grader) i minut ja så tager den farten af og falder den tilsvarende så giver den gas og skal den bruge 49% på det givene tidspunkt for at holde temp oppe ja så gør den det. Det er fuldstændigt normalt. Du kan så stille lidt på din PID for at få den til at henv reagere hurtigere på ændring og huske mere af sidste forløb. Men det er ikke så nemt at rode med unden at have stokerkontrol så man kan se hvordan det kører.
Og at den skyder over er fint . Den står sikkert til at gå 10gr over og det skal der være plads til ellers vil den være alt for urolig . Du skal passe på du ikke tænker oliefyrs tænd/sluk sådan kører et pillefyr jo ikke .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar