Blæser eller snegleydelse

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af EKP »

lamborg skrev:EKP. Du skriver to lidt modstridende ting i dit indlæg. Du vil skrue op for autoberegneren for at få færre piller . Men du vil skrue ned for ilten for at forbrænde langsomt.
Autoberegneren kan du skrue på hvis du synes du får for mange piller på herden og sorte piller i asken. Du kan også vælge at skrue op for ilten for at brænde hurtigere men ikke ned for så bliver det være.
Men hvis det kører fint,du har ikke pilleophopning ,askekage på herden og din aske er flot hvorfor så pille mere ved det. ?
Det er korrekt - det er mig der skriver forkert. Jeg mente om jeg skulle skrue ned for autoberegneren så der kom flere piller.....indtil den soder :-)

Se i øvrigt hvad jeg lige har skrevet i det andet indlæg...her prøver jeg at forklare mig lidt nærmere :great:

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af lamborg »

OK jeg har læst det og du har fat i det grundlæggende. Hvis du narrer autoberegneren for meget får du for få piller og for lile et bål . Derfor skruer fyret op for effekten for at holde setpunkt på kedlen . Du kan sagtens justere noget men ikke op til det dobbelte. Men hvis du har problemer med for mange piller vil du ikke se det på en askebunke men derimod ved at din herden overtid bliver fyldt op med en bunke piller som ikke rigtigt brænder af og der bliver mindre og mindre plads til bålet at brænde på. Desuden begynder den at sode og du får en aksekage inden i begyndelsen af herden fordi asken nu ligger så længe at den brænder sammen til en klump.
Tror dit aske problem er at på trod af at dine rensetal ser ok ud så er % for lille til at blæse herden ren. Prøv at øge % måske til 70 eller 80. Ved godt at du så kan få side effekten at der kommer en kage inde i begyndlsen men hvis det hjælper på det øvrige aske så må vi se på om du kan få justeret det sådan at begge dele passer sammen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af EKP »

lamborg skrev:OK jeg har læst det og du har fat i det grundlæggende. Hvis du narrer autoberegneren for meget får du for få piller og for lile et bål . Derfor skruer fyret op for effekten for at holde setpunkt på kedlen . Du kan sagtens justere noget men ikke op til det dobbelte. Men hvis du har problemer med for mange piller vil du ikke se det på en askebunke men derimod ved at din herden overtid bliver fyldt op med en bunke piller som ikke rigtigt brænder af og der bliver mindre og mindre plads til bålet at brænde på. Desuden begynder den at sode og du får en aksekage inden i begyndelsen af herden fordi asken nu ligger så længe at den brænder sammen til en klump.
Tror dit aske problem er at på trod af at dine rensetal ser ok ud så er % for lille til at blæse herden ren. Prøv at øge % måske til 70 eller 80. Ved godt at du så kan få side effekten at der kommer en kage inde i begyndlsen men hvis det hjælper på det øvrige aske så må vi se på om du kan få justeret det sådan at begge dele passer sammen.
Okay det giver rigtig god mening. Hvis man snyder den for meget til den ene side bliver bålet så lille at det går ud og hvis man snyder for meget til den anden side bliver bålet så stort at det ikke kan være på herden. Scotten kan jo ikke se hvor stort bålet i realiteten er - den måler kun på lys og temperatur....og ved kun noget om pillerne fordi man selv har tastet det ind.

Så planen må være at jeg:

1, Laver en grundig afvejning af 3-4 gange og tager et gennemsnit som jeg taster ind i styringer. Dette tal piller jeg så ikke mere ved.

2, Jeg justerer blæseren ind i høj, lav og mellem ved at se på røg, se på flammen og følge asken over tid.

3, Jeg koncentrerer mig om blæserrensen for at se om jeg kan få blæst det aske væk der ligger yderst på herden. Er det ikke korrekt at for meget blæs blot vil betyde at uforbrændte piller blæses ned i askeskuffen? Hvis jeg nu sætter blæseren til 80% i 5 sekunder kan jeg så ikke reducere intervallerne lidt da det jo tager nogle timer at få opbygget den beskrevne askebunke yderst på herden?

Lyder det som en plan?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af lamborg »

Det lyder som en super plan.
Jo du har ret i at hvis din blæserens bliver før høj kan du få sorte piller i herden men det er nok mest i en 10kw . Det du nok vel opleve i en 16kw og op ad er at du pga dit høje renseblæs vil asken inde i selve bålet brænde sammen til en kage og gør den det skal du stille lidt ned.
Det lyder som en rigtig god ide at stille lidt ned på perioden mellem rens. Det kan være at dine piller giver mere aske end andre det er forskelligt frra mæreke til mærke og det skal man tage lidt højde for.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af pille bruger »

Hvis du skruer så voldsomt op som 80% for renseblæs smelter du asken.
Det skal så slås af med en hammer.
Det er nok ikke det du ønsker.
Der må gerne være noget aske på herden.
Det er jo træpiller du brænder af.
Kig her for mere info http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... iller.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af lamborg »

Ah mIchael . det er vist noget med at en mild overdrivelse fremmer forståelsen. Men der blev sagt mild :-) .
Kender faktisk nogle stykker der kører med 100% i 3 sek uden at skal have fat i betonhammeren så det kan man altså godt men som jeg skrive der kan komme en kage men det kan jo fjernes med et lille skrav med en stang.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af EKP »

pille bruger skrev:Hvis du skruer så voldsomt op som 80% for renseblæs smelter du asken.
Det skal så slås af med en hammer.
Det er nok ikke det du ønsker.
Der må gerne være noget aske på herden.
Det er jo træpiller du brænder af.
Kig her for mere info http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... iller.html
Jeg har haft læst på hjemmesiden tidligere og der er mange fine råd til ting man skal være opmærksom på.

Jeg har lige tjekket min renseblæs og kan se den faktisk stod på 60% i 3 sekunder hver 10. minut. Jeg troede den stod på 5 sekunder men husker forkert. Nu har jeg sat den op til 66% i 5 sekunder hvert kvarter. Så kan det være det giver lidt. Jeg kan se der er mange der kører med 5 sekunder så det burde ikke være et problem. Jeg kan godt se der ikke er ret mange der kører med så høj en blæser som mine 66% men det er jo bare at se om asken brænder sammen - og hvis den gør kan jeg jo bare sætte den ned igen. Nu kan den få lov at køre med de nye indstillinger over natten med mindre der er nogle der skriver at det går helt galt 8)

Er der noget man skal være opmærksom på i forbindelse med denne blæserrens? Jeg tænker på om den koster noget på forbruget eller om der er andre ulemper jeg skal have med i overvejelserne når jeg justerer.

Jeg har også lige haft askeskuffen ude for at kigge i den. Kedelfladerne er pænt kaffebrune med en tendens til sort sod i øverste højre hjørne (altså oppe ved lågen) i modsatte side af brænderen. Asken i skuffen er ikke på samme måde brun som den på fladerne. Den er mere koksgrå med lidt hvidt fnuller i (ikke meget). Der er ikke piller eller egentlig slagger i asken men den er heller ikke helt fin som mel eller støv. Det er svært af beskrive på skrift men det er lidt mere som at se ned i et askebæger hvor den fine aske alligevel hænger sammen i mindre klumper. Hvis det skal se ud som sigtemel så er der i hvert fald plads til forbedringer :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af lamborg »

Det skal ikke se ud som sigtemel :-) så din akse lyder til at være perfekt. Hvis den er lidt grå i det har du måske lidt for høj luft et en af dine 10-50-100 indstillinger men det er ikke sikkert det er i dem alle tre.
Du kan fint kører med 66 % men jeg vil nu sætte rens ned til hver 10 min i stedet for hver 15 min
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af triumph »

Jeg har stået og holdt lidt øje med det blæserrens. Min erfaring er at for det skal virke, så skal der så meget blæs på, at det blæser menge af de delvist afbrændte træpiller væk. Derfor forstyre det forbrændingen i ca 1- 1½ min.
Jeg har sat min renblæs op til hver 30 min, og 100% i 10 sek.
Jeg har ingen problemer med slagger (men det har meget med piller og gøre)
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Blæser eller snegleydelse

Indlæg af EKP »

lamborg skrev:Det skal ikke se ud som sigtemel :-) så din akse lyder til at være perfekt. Hvis den er lidt grå i det har du måske lidt for høj luft et en af dine 10-50-100 indstillinger men det er ikke sikkert det er i dem alle tre.
Du kan fint kører med 66 % men jeg vil nu sætte rens ned til hver 10 min i stedet for hver 15 min
Okay det gør jeg i morgen så. Det lyder meget plausibelt at det kun er i én af indstillingerne at der bliver lidt hvid aske. Hvordan fungerer det så med blæseren er det sådan:

10%-49% =lavlast blæserindstillingen

50%-99%= mellemlast blæserindstillingen

100%= Højlast blæserindstillingen


ELLER

10%= lav blæser

11%-50%= mellem blæser

51%-100% høj blæser


ELLER

er det en jævn overgang meller blæserindstillingerne så den i praksis - ved f.eks. 30% last - kører med blæseren et sted mellem lav- og mellemindstillingen. Det har lidt betydning for hvordan man skal forstå styringen.

Besvar