De første justeringer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

De første justeringer

Indlæg af EKP »

Så fik jeg alligevel brugt noget af Søndagen på at få lavet de første justeringer - nu har Scotten kørt i et par dage. Den bruger omkring 20 kg. om dagen ser det ud til - og der er stadig en del meter rør som står helt uden isolering i laden.

Jeg havde den slukket i dag og renset grundigt igennem selvom den kun har kørt siden i fredags. Asken på kedelfladerne var ikke pænt lysebrunt men noget sort i det. Det samme gælder asken i skuffen - der er også lidt små slagger-klumper men de falder fra hinanden når jeg rører rundt. Det er som om den ryger en smule når jeg har kigget til den - primært i mellemområdet på 40-50%. Det har jeg kunne afhjælpe ved at skrabe herden ren for aske - så brænder den pænere igen. Det er specielt på de yderste par cm. der ophober sig aske.

Ved afvejningen sagde vægten 1,245 kg. som jeg har tastet ind i styringen. Skorstenstrækkket har jeg sat til 1 da den kører sammen med min Atmos DC50 på en DM Ø22,5 og skorstensfejeren har frarådet trækstabilisator.

Jeg har efterfølgende prøvet at rette flammen ind som der står i DBE Kvik start vejledningen. Jeg ændrede følgende:
lav: 20 (ingen ændring)
mellem: 28 blev sat op til 30
høj: 38 (ingen ændring)

Jeg rettede faktisk kun mellemværdierne fordi jeg synes det ser ud til at det er ved denne drift den normaltvis ryger mest og derfor er det egentlig blot for at se om det har en effekt. Det har ved alle 3 belastninger været meget svært at se tydelige ændringer ved flammen. Jeg havde forventet at flammen ville blive tydeligt lysere og mere hidsig når man skruede op får værdierne og mere rød, flakkende og rygende når der blev skruet ned for blæserværdierne. Det så egentlig ud som om at flammen blev mere rødlig og osende ligegyldigt hvad vej jeg ændrede værdierne - prøvede også at skrue voldsomt op og ned uden at kunne se det helt store.

Har I nogle gode råd?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

De første justeringer

Indlæg af pille bruger »

Kig side 4 i manualen.
Vær sikker på at du har den rigtige kedeltemperatur og shunt temperarur.
Stil ikke skorstens træk højere end nødvendigt, det giver os ved lavlast.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

De første justeringer

Indlæg af EKP »

pille bruger skrev:Kig side 4 i manualen.
Vær sikker på at du har den rigtige kedeltemperatur og shunt temperarur.
Stil ikke skorstens træk højere end nødvendigt, det giver os ved lavlast.
Okay - på min side 4 står der en masse om kondensering i kedel og skorsten. Min skorsten er over 8 meter men jeg har ingen idé om hvor meget træk der er i den og derfor gættede jeg også bare at værdien skulle være 1 pga. den store lysning og manglende trækstabilisator. Jeg kan fint sætte den tilbage til 0 igen.

Fremløb er sat til 70 grader (for at få en højere røgtemp.) og bypass-skruerne har fået nogle omgang af montøren af samme årsag. Ingen tegn på kondens i skortenen endnu. Den er shuntet til lige over 55 grader.

Jeg holder lige øje i den anden tråd vdr. aske på herden. Det kunne godt være brænderen...
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

De første justeringer

Indlæg af H.S »

Hej
Hvad havde din skorstensfejer mod en trækstabilisator (udgangs punkt ALTID skorstens træk 0)
Husk mange af dem er opvokset med On/Off stokere som BAXI & Passat
hvor det i pause fyring er godt med "lidt" hjælp
Måske dit andet fyr kan være trækstabilisator
Bare et godt råd hvis du vil kende forholdene monterer en NU :great:

Ellers afvej dine piller en 3 til 4 gange og især hvis fyret kun er få dage gammelt (der vil ske lidt ændringer) efter nogle dages drift

Når du har en "stabil" afvejning +- nogle få %
taster du den ind
Justerer nu 10 - 50 - 100% drift (send kone og andre i langt bad ;-))
Check også gerne om 25 - og 75 % samt flere brænder rigtig
gentag dette efter ca 4 dage hvis du når det samme resultat så kan du sikkert i fremtiden (med samme pille) holde dig til
afvejning + lidt nørd pillen ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

De første justeringer

Indlæg af lamborg »

Når du justere dit bål så lås den efter en opstart i 10% med det sammen og så gå op i 50 og derefter 100 . Hvis du låser den ned i 50% og den har kørt højere kan du ikke regne med noget inden der er gået så lang tid at den har brændt de ekstra piller af. Et lille fif er at kikke på blæser i styringen billede 3 (ja Michael jeg ved at det er til iltstyring :-) her kan du se ønsket blæser og aktuel blæser når disse to tal er det samme ved du at blæseren nu kører det du har sat den til og kan du tage et hurtigt kik på din flamme. Så er du fri for at gætte om blæsren nu har nået at justere det du har bedt den om.
Og skid på din fejer og sæt den TS i . Dit træk er ikke 1 pa det kan du være sikker på for så er træk det samme for oven som for neden = ingen træk . Det er normalt tryk på denne klode er 1 pa . :-).
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

De første justeringer

Indlæg af EKP »

lamborg skrev:Når du justere dit bål så lås den efter en opstart i 10% med det sammen og så gå op i 50 og derefter 100 . Hvis du låser den ned i 50% og den har kørt højere kan du ikke regne med noget inden der er gået så lang tid at den har brændt de ekstra piller af. Et lille fif er at kikke på blæser i styringen billede 3 (ja Michael jeg ved at det er til iltstyring :-) her kan du se ønsket blæser og aktuel blæser når disse to tal er det samme ved du at blæseren nu kører det du har sat den til og kan du tage et hurtigt kik på din flamme. Så er du fri for at gætte om blæsren nu har nået at justere det du har bedt den om.
Og skid på din fejer og sæt den TS i . Dit træk er ikke 1 pa det kan du være sikker på for så er træk det samme for oven som for neden = ingen træk . Det er normalt tryk på denne klode er 1 pa . :-).
Okay jeg er allerede blevet en del klogere efter den første uges leg med scotten - men flere spørgsmål melder sig icon_cheesygrin.gif

1, Jeg har overvejet at sætte en TS ind på røgrøret men det er ret kort. Først går de 15-20 cm. ret ud af kedlen hvor efter det slår et knæk på 90 grader. På dette stykke sidder en lille renselem så her er der ikke plads til en TS. Efter knækket kommer der igen en stump rør på 20 cm. i længden inden den går ind i isokern-delen. Er sådan 20 cm. rør for kort til at montere en TS eller er det lige meget. Det er også noget med at det helst skal monteres et stykke fra kedlen har jeg vist læst.

2, Da montøren satte det op indtastede han en snegleydelse på 1300 gr. uden at lave en afvejning. Jeg syntes det osede lidt og efter den første dag satte jeg ydelsen op til 1400 gr. Det blev det ikke bedre at. Dagen efter lavede jeg en afvejning der sagde 1215 gr. hvor efter jeg justerede flammen - det var næste ikke til at se en forskel når jeg satte blæseren op så jeg lod den stå. Jeg syntes stadig den sodede en del specielt hvis jeg ikke var flittig til at fjerne asken få spidsen af herden et par gange om dagen.

Nå, så lavede jeg 2 afvejninger og lavede et gennemsnit - nu sagde den 1145 gr. Jeg syntes imidlertid stadig det var som om den fik for mange piller så jeg ville snyde den og satte snegleydelsen op til 1300 gr. (tjaa tilbage til start). Desuden satte jeg blæseren op så den renser med 60% i fem sekunder hvert tiende minut - håbede jeg ville få mindre aske på herden. Desuden skruede jeg brænderen efter i vingemøtrikkerne for at være helt sikker på at den ikke tog fast luft ind. Jeg havde læst det kunne være et problem og tænkte at den godt kunne have sat sig lidt efter første montering af montøren. De fik da også et par omgange. Så justerede jeg igen blæseren ved 10-50-100 og nu var der tydelig forskel når der blev skruet op. Jeg hævede blæsertallene med et par stykker i både lav og mellemlast.Det var måske lidt til den gode side men nu ville jeg altså se om det kunne lykkedes for mig at komme hjem til en lysebrun kedel i stedet for en sort.

I dag da jeg kom hjem så det meget bedre ud. Kedlen var ikke sodet til som de andre gange men der var en pæn lysebrun belægning på siderne. Jeg ved ikke hvilken indstilling der gjorde det for jeg ændrede jo på en hel del. Jeg har dog stadig problemer med aske yderst på herden og overvejer seriøst om ikke kompressorrens er den eneste løsning. Hvad skal jeg gøre for at minimere denne aske. Er det bedst at skrue op for snegleydelsen, skrue op/ned for blæseren, ændre på blæserrensen eller noget helt fjerde. Håber på et par gode råd :great:

V.h. Emil
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

De første justeringer

Indlæg af pille bruger »

Der må gerne være aske på herden.
Den bliver aldrig helt ren, så lidt løs aske er ikke et problem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

De første justeringer

Indlæg af EKP »

Okay det er fair nok at jeg nok ikke bliver helt fri for askebunken - men det ser så heller ikke ud til at den ødelægger forbrændingen nu hvor jeg har skruet op for luften. Lige nu er jeg nok mest i tvivl om jeg har været for gavmild med blæserrensen. Jeg har som sagt 60% i 5 sekunder hvert tiende minut - hvad kører i andre med?

Besvar