Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kg. piller i sneglen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

kg. piller i sneglen

Indlæg af H.S » 23 nov 2012 23:03

1. vej nu piller
(Hvis du har trækstabilisator stil skorstens træk i 0 (hvis du ikke har er det den første fejl :P ))
den mængde du får her taster du ind i autoberegning
juster nu luft ved 100% - 50% - 10% til en rigtig flamme

når du syntes det spiller max ( kanon guider på http://www.mhes.dk)
kan du hvis du vil flueknepperi justere i mætning :great:

Eller du kan bruge skorstens træk til at kneppe fluer med i lav last :oops:

--
Hvis du bare uden afvejning stiller ind til bedste flamme
-
dette er bare et eksempel :great:
Lad os antage at din snegl så giver 1600 gram pr 6 min = 16 kg pr time x ca 4,9 kW = 78 kW/t
hvis du så når frem til en fin flamme ved 28% i mætning høj last (fordi blæser måske stod lidt højt) er det = en 22 kW brænder

og kan nemt give resultatet piller ud over kanten i en 16 kW brænder
--
Jeg tror der ved en simpel søgning kan findes rigtig mange eksempler på at det går galt hvis man starter forkert
slut resultatet kan nåes på begge måder hvis man kender mængden af indfodret energi :twisted:

Den med afvejning og derefter flamme giver bare en meget nemmere kontrol og justering i fremtiden :great:
så længe at brændværdien er ca den samme..................................
--
EKP skrev:
Problemet er at min montør anbefalede mig at bruge flammen som indikator på om forbrændingen kører i stedet for at bruge afvejningen. Jeg ved ikke hvad der er bedst og jeg spurgte om dette i den anden tråd "røgrør på atmos og scotte". Når der ikke er plottet tal ind i styringen går jeg heller ikke ud fra at forbrugstallet passer - jeg forventer at det baserer sig på den afvejning man i så fald laver.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


xkfc

kg. piller i sneglen

Indlæg af xkfc » 24 nov 2012 00:57

EKP skrev:
Problemet er at min montør anbefalede mig at bruge flammen som indikator på om forbrændingen kører i stedet for at bruge afvejningen. Jeg ved ikke hvad der er bedst og jeg spurgte om dette i den anden tråd "røgrør på atmos og scotte". Når der ikke er plottet tal ind i styringen går jeg heller ikke ud fra at forbrugstallet passer - jeg forventer at det baserer sig på den afvejning man i så fald laver.
Sikke da en montør, tro hellere på manualen.

Montøren har ganske ret i at du bare justerer efter flammen, men det er helt tosset ikke at få afvejningerne til at passe først og så justere bålet.

Når først at det hele er justeret perfekt ind, og forbrugs tallene passer, så er glæden ved anlægget helt i top. :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

kg. piller i sneglen

Indlæg af Hjemme teori » 24 nov 2012 10:16

Ser lige at andre var kommet mig i forkøbet og de har helt ret!

Ja det har du nok ret i, men at det ikke kan betale sig at lave en afvejning, synes jeg lyder som noget pladder.

Når man laver en afvejning får du styringens hjælp til at finde optimal forbrænding, samt en nemmere måde at korrigere for ændret ydelse over tid. Du skal stadig tjekke flammen, men så er du tættere på resultatet end når du bare justerer blæser. Samtidigt sikrer du at fyret ikke kører for lavt i lav eller for højt i høj.

Så se du bare at finde vægten frem.
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

kg. piller i sneglen

Indlæg af EKP » 24 nov 2012 15:03

Jeg takker for hjælpen og skal nok få lavet den afvejning næste weekend. Om ikke andet så fordi det bliver nemmere at fejlfinde og få hjælp her på sitet. Jeg har måske montøren lidt mistænkt for at han ikke vil have jeg stirrer mig blind på alle tallene i styringen men lærer at hvordan en korrekt flamme skal se ud. Jeg har kun haft scotten godt et døgn og jeg synes egentlig hurtigt man lærer at se hvornår den kører som den skal. Det er som om min soder lidt hvis der ligger asker yderst på herden. Det kan jeg selvfølgelig forhindre ved at skrabe det af en gang om dagen.

Vdr. trækstabilisator så anbefaler min skorstensfejer ikke at jeg får det monteret pga. samkørringen med fastbrændselskedlen. Det er en Ø22,5 DM isokern der deler om. Tilbagemeldinger på dette råd modtages med glæde.

Bjarne

kg. piller i sneglen

Indlæg af Bjarne » 10 dec 2012 14:34

Ja tålmodighed er en svær én, når man har fået nyt legetøj,- kender det :D

Men Temaet blandt de brave folk herinde er 3 ting: Afvejninng , afvejning & afvejning,- derefter indstil blæser ved 100 - 50- 10 % således at den hverken oser eller blæser piller i havnen, og samtidig laver en flot flamme ;-)


Besvar