Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 09:25

Hej stoker pro.

Har sådan nogen lunde fået mit fyr til køre stabilt. Men jeg er ikke helt tilfreds. Når min VVB Prioritering slutter. Så går fyret direkte til 10% bagefter, tanken er jo self. at den ikke skal knalde videre med 100% for ellers ville den jo gå i overkog sikkert.

Men huset har jo kaldt på varme i ca. 1 time hvor den varmede beholder op. Så lige så snart VVB-Prio er slut går fyret i 10% og huset dræner mit fyr tomt rimelig hurtig. Fyret begynder dog hurtigt knalde næsten 100% af. Men det er langt fra nok. Vi har 170 kvd/m og ALT på nær badeværelse er radiator. Så de fyrre meget varme af hurtigt

Hvad gør i andre som har VVB-Prio ? hvordan kører jeres overgang når den går retur til huset ? Tænker hvorfor kører fyret ikke tilbage i de % som fyret kørte før den gik i VVB-Prio ?

Mine bekymringer er. Fyret går helt ned til 45grader fremløb og 35grader retur. Det jo noget med kondens osv. man helst skal undgå og store sving i temperatur i fyret generelt...

uploader et billede af det.

Fyr data. Scotte 10kw mini
P-2.5 / I-0.2
Chip 6.78
Ønsket kedel temp 65grader
Shunt 52grader siger føler når fyret er stabilt.
VVB-prio effect 70% da beholderen alligevel ikke kan knalde al den effect ind i beholder.

Tak på forhånd :) Og god weekend
Vedhæftede filer
Unavngivet.png


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af themasterdk » 23 nov 2012 09:33

Nu har jeg læst om dette vvb-prio og tænkt hvorfor gør man det??? Jeg har ikke dette på mit ejen, der køre jeg både til radiator og vvb og den varme vvb op på ingen tid. Så har aldrig kunne se fidusen i det.

Men kom med hvorfor er det en go ide at få det på, så kan det være jeg bliver omvendt icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2012 09:47

Er varmt vands beholderen fuld af kalk ?
Din beholder er måske ikke hurtig nok til at aftage varme og "oplade" hurtig nok.
Det tyder på at du i stedet for en 3 vejs ventil har brug for en tovejs ventil,
evt bare en alm. termostatreguleret ventil på vvb.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 10:31

Min VVB er 150L en metro. Og den er 14 dage gammel. Så den med kalk holder ikke. Men problemet er jo ikke få varmet beholderen op. Det klare den fint. Det er overgangen når VVB prio er slut som jeg skriver. Så kører fyret direkte i 10%

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Hjemme teori » 23 nov 2012 10:46

Det er en feature som nok kunne laves bedre. Jeg har samme problem og der er ikke nogen løsning kun en nødløsning.

Når den er færdig med at varme VVB er kedlen ca. 20 grader for varm (hos mig). Så går P og I selvfølgelig i 0 og afventer at temperaturen falder. Det tager ca. 8-10 minutter og da I så husker at kedlen har været for varm længe (8-10 minutter), går der altså så 8-10 minutter før den skruer op for I igen.
Nødløsningen er at stille P højere så vil den være hurtigere til at finde tilbage til normal drift temperatur, men så risikere man at fyret ikke kører så jævnt resten af tiden.
Kondens tror jeg ikke du skal tænke så meget over, når vi snakker disse relativt korte perioder nogle gange i løbet af dagen og et er ihvertfald ikke være end sommerdrift hvor den starter op nogle få gange om dagen.

Nice kunne være hvis fyret kunne skrue ned efter VVB opvarmning og så huske P og I indstillingerne inden den begyndte på VVB og så sætte det ind igen efter at normal drift temperatur er opnået.

Faktisk har jeg måttet hæve min drift temperatur og sænke temperaturen på VVB da opvarmning af VVB ofte (hver 4-6 gang) resulterede i kedelstop da kedlen var for varm efter VVB opvarmning. Dette selvom jeg har en kedel diff over, på 15grader. Men med 60 på kedelen og VVB på 54 skulle jeg bare have en overtemperatur på 2 grader ved ophør af VVB opvarning, så fik jeg kedelstop.
Jeg har ændret kedel til 61 og VVB til 53 , det har løst det problem.
Mvh. Sophus


CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af CRHansen » 23 nov 2012 10:47

Hvad sker der hvis du sænker din p værdi går den så også helt ned på 10% drift ved skift mellem VVB og fyr temp

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 11:12

Hjemmeteori. Ja præcis. Havde også kedel stop. Løste ved kedel 65 og VVB 57. Og over til 15grader.

Ja det jo fordi den glemmer hvad effekt den kørte med før den går i VVB prio. Så ville jeg høre om i andre med VVB prio fik samme fald efter prio er slut.

Jeg har den gamle termostat fra mit tidligere fyr som bare er ligesom en radiator ventil men føler på vandet i stedet. Min tvivl hvorfor jeg købte VVB prio er den hurtigere vil Varme VVB op da den ikke skulle lave Varme til huset.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2012 11:14

knaldhatte skrev:Min VVB er 150L en metro. Og den er 14 dage gammel. Så den med kalk holder ikke. Men problemet er jo ikke få varmet beholderen op. Det klare den fint. Det er overgangen når VVB prio er slut som jeg skriver. Så kører fyret direkte i 10%

Ok icon_cheesygrin.gif den er ikke fuld af kalk.
Prøv noget at sætte P op til måske 4
Så får du en hurtigere reaktion på temperatur ændringer,
og det er det du har brug for efter at ventilen skifter.
Kig lige til shunt ventilen. den er til den lave side.
Den bør være 10 gr. mindre end kedeltemperaturen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 11:16

Hvis jeg sænker min p mere er mit fyr ikke hurtigt nok til reagere når radiatorerne kalder på vand. Eks. På vores 1.sal. Der langt med rør og når de åbner. Så skal fyret reagere hurtigt. Har prøvet med P-2 så svinger fyret alt for meget og kører bare generelt meget dårligt. 2.5 er mit tal.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2012 11:18

Hjemme teori skrev:Det er en feature som nok kunne laves bedre. Jeg har samme problem og der er ikke nogen løsning kun en nødløsning.

Når den er færdig med at varme VVB er kedlen ca. 20 grader for varm (hos mig). Så går P og I selvfølgelig i 0 og afventer at temperaturen falder. Det tager ca. 8-10 minutter og da I så husker at kedlen har været for varm længe (8-10 minutter), går der altså så 8-10 minutter før den skruer op for I igen.
Nødløsningen er at stille P højere så vil den være hurtigere til at finde tilbage til normal drift temperatur, men så risikere man at fyret ikke kører så jævnt resten af tiden.
Kondens tror jeg ikke du skal tænke så meget over, når vi snakker disse relativt korte perioder nogle gange i løbet af dagen og et er ihvertfald ikke være end sommerdrift hvor den starter op nogle få gange om dagen.

Nice kunne være hvis fyret kunne skrue ned efter VVB opvarmning og så huske P og I indstillingerne inden den begyndte på VVB og så sætte det ind igen efter at normal drift temperatur er opnået.

Faktisk har jeg måttet hæve min drift temperatur og sænke temperaturen på VVB da opvarmning af VVB ofte (hver 4-6 gang) resulterede i kedelstop da kedlen var for varm efter VVB opvarmning. Dette selvom jeg har en kedel diff over, på 15grader. Men med 60 på kedelen og VVB på 54 skulle jeg bare have en overtemperatur på 2 grader ved ophør af VVB opvarning, så fik jeg kedelstop.
Jeg har ændret kedel til 61 og VVB til 53 , det har løst det problem.
Hukommelsen på I er ikke mere end et par minutter.
Måske snarer sekunder.
Da styringen ikke kan bruge tallene der var aktuelle for en time siden,
så bruger den de aktuelle værdier.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar