Mætning kontra autoberegner.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af lamborg »

Hej alle.
For langt de fleste virker autobregner fint.
3x afvejninger og en indtastning så kører det fint.
Men der er nogle som oplever at autobregneren ikke passer med pillemængde tilførslen i alle effekt områder og over tid får man ligesom for mange pilller på herden og oplever askekager som man er nødt til at rage af.
Så begynder nogle at "snyde på vægtskålen" men gør man det har det effekt over hele skalaen og det er måske ikke hensigtsmæssigt
Her kan man med fordel slå auto fra og istedet for styre på mætning lav og høj fordi man kan stille de to parameter ud afhængig af hinanden .
Men inden man slår auto fra skal man lige notere sig antal sek pilletilførsel under optænding da dette tal ændre sig når man ændre på mætning høj. Hvis man ikke ændre optændingsbrændsel til det autoberegner havde fundet ud af når man er færdig med at fintune på mætning kan man risikere at tilfører for lille en pille mængde som vanskeliggør optændning.Men det parameter er givet frit ved at du har slået auto fra så ikke noget problem her.
Tallet som man har tastet i autobregneren bliver stående når man slå den fra så man kan jo bare slå den til igen . Så der kan ikke ske noget grimt. :-)
Men hvis fyret kører fint i lavlast og pillemængde passer med at den holder et fint lille bål igen lader man være med at røre mætning lav.
Men får man tilført for mange piller i højlast stiller man mængden ned her. Hvis du gerne vil vide sådan nogenlunde hvor meget 100 gr feks svare i tal på mætning så kan du bare lige stille auto op med 100 gr og se forskellen . Så har du lidt at gå efter .
Men man skal passe på ikke at få pint for meget for så stiger din ydelse og dermed også dit forbrug da bålet bliver for lille til at holde varme i anlægget. Altså det vil sige hvis dit fyr ville have kørt 50 % for at holde dit setpunkt kører det nu pludselig 60% for at holde setpunkt. Så det der er kunsten er at finde den mætning som passer til dit anlæg så den kører den rigtige ydelse og du undgår ophopning af piller på herden.
En lille note så man ikke undre sig og tror der er noget galt. Når du piller i mætning høj vil du se at du tager en smule ud af dine kw når den kører 100% . Feks siger min 30kw kun 28kw når den kører 100% men det betyder i langt de fleste anlæg intet for at fyret ikke kan varme op i selv den koldeste vinter. Men i et pillefyr er det faktisk også bedre at den kører en højere ydelse istedet for at lullefyrer.
Dette indlæg er bare skrevet for at fortælle at mætning ikke er noget farligt at prøve sig med og som tidligere skrevet så kan du jo bare hvis du synes det ikke kører som du gerne vil slå auto til igen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

xkfc

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af xkfc »

Genopfindelsen af Scotte 4.xx styringen icon_cheesygrin.gif

Jeg er slet ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, jeg syntes bare det er en kompliceret måde at skrue op for luften på :great:
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af lamborg »

Godmorgen kenneth.
Der er noget du har fået lidt galt fat i :-). Får du mange piller på herden hjælper det intet at skrue op for luften andet end den blæser dem i skuffen og at du får brændt aske sammen til en kage.
Og det har ikke noget med at genopfinde 4.xx at gøre . Grunden til at man ikke har fjernet muligheden for at styre mætningen manuelt er netop at man kan regulere individiuelt og derved opnå en bedre forbrænding.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af Ulrik »

Den med lejlighedsvis for mange piller på herden, har jeg oplevet et par gange.
Du har helt ret. Det giver askekage og dermed forstyrrelse af forbrændingen.

Gælder dit fif alle versioner?
Og hvor er det lige man indstiller mætning? :)
MvH Ulrik©
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af pille bruger »

Du kan i stedet reducere max. effekten, så har du samme resultat.
Brug i stedet noget mere tid på at finindstille luften ved max. effekt.
Du har sikkert skruet for meget ned for luften.
Derved får du ikke brændt alle gasser af inden nye piller tilføres oven i bålet.
Reducerer du Mætning høj, foretager du en reduktion af max. effekten.
Altså tilfører færre piller = sænke max effekten.
Der er ingen tvivl om at man kan sætte autoberegningen ud af kraft, og selv styre hele forbrændingen.
Men hvorfor gå tilbage til de principper man havde i version 4styringen, når nu det hele kan udregnes meget nemmere.
Vil du endelig tage den fulde kontrol, så gå ind og hent afvejnings tabellerne og få et fornuftigt resultat af dine anstrengelser.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

thomas-thostrup
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 nov 2012 00:35

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af thomas-thostrup »

Hej
Manuel/ autoberegning af høj og lav mætning.
Jeg har en Blak star kedel på 30 kW – og syntes jeg har lidt problemer med ”askekage” på herden. Har forsøget mig med at stille op og ned for luften men syntes ikke det har den helt stor effekt (køre med en renseindstilling på 10min 5sek og 70%).
Har lidt det indtryk at askekager også kan opstå pga. at en regulering der ikke køre optimalt – har oplevet at når der ”kaldes" på varmt brugsvand så regulerer fyret helt op i nogle minutter og derefter helt ned og bliver der nede i en lang periode… hvorved den tilførte mængde pille bliver for stor – og der opstår en kage af piller som ikke er blevet helt brændt af og som efter nogle timer kommer til at ligge som et ”bjærg” ca. midt på herden og der bliver det liggende.

Mvh Thomas
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af knaldhatte »

Aske kage på herden, er det ikke derfor kompressorrens er opfundet icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Mætning kontra autoberegner.

Indlæg af pille bruger »

thomas-thostrup skrev:Hej
Manuel/ autoberegning af høj og lav mætning.
Jeg har en Blak star kedel på 30 kW – og syntes jeg har lidt problemer med ”askekage” på herden. Har forsøget mig med at stille op og ned for luften men syntes ikke det har den helt stor effekt (køre med en renseindstilling på 10min 5sek og 70%).
Har lidt det indtryk at askekager også kan opstå pga. at en regulering der ikke køre optimalt – har oplevet at når der ”kaldes" på varmt brugsvand så regulerer fyret helt op i nogle minutter og derefter helt ned og bliver der nede i en lang periode… hvorved den tilførte mængde pille bliver for stor – og der opstår en kage af piller som ikke er blevet helt brændt af og som efter nogle timer kommer til at ligge som et ”bjærg” ca. midt på herden og der bliver det liggende.

Mvh Thomas
Når du skruer op på 70% med renseblæs sker der en omsætning til problemer.
Kig her http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... iller.html
Kør opstart guiden igen, det er her problemet starter.
Evt kan du regulere PI indstillingen, så styringen reagere hurtigere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar