Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aske i herden

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Aske i herden

Indlæg af martin_b » 26 nov 2012 23:48

Jeg døjer også med det. Det er som om uanset hvad jeg gør med renseblæs, så er det det samme. Jeg har lige bestilt kompressorrens, og det skal nok få asken væk. Men jeg vil jo mene, at alle piller skal blive brændt af, og når den blæser med renseblæs hvert 8-10 minut, så burde den forbrændte aske jo blive blæst væk.

Det har lige slået mig, at det kan hænge sammen med for mange piller, så derfor vil jeg prøve at lave en ny afvejning. Har I prøvet det? Skal nok melde tilbage om det gør nogen forskel.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Aske i herden

Indlæg af knaldhatte » 27 nov 2012 03:20

Ved godt nogle mener det ikke er den bedste løsning. At en ordenlig indjustering er det eneste der dur. Men jeg ser det som lortet SKAL kunne køre uden andet end fylde piller på og tømme aske. Det kan ikke passe lille mor skal ligge og rense en herd hver 3.dag. Derfor købte jeg kompressor rens med det samme. Mit fyr kører på 3. Uge snart. Har kun haft et problem med selve fyret hvor det ikke fik startet op efter en rens. Hvorfor ved jeg ikke. Det har startet op første gang altid. Men det var bare trykke start så kørte det igen. Min herd havde jeg ude for 3dage siden da jeg var hjemme for kort visit. Der var en lille bitte smule der ikke var blæst væk. Men det var ikke noget skrive hjem om.

I aske skuffen lå et par "kager" som kompressoren har haft blæst af. Se det der hvor man virkelig føler man får noget for pengene. Det gør det hele 100 gannge nemmere. Jeg fyrre også german pillets. Skal dog siges jeg sejler og fik 2 dage til køre mit fyr ind. Så når jeg kommer hjem skal det self. Indjusteres igen. Men perioden indtil nu har kompressoren hjulpet lille mor og hun er glad bare der varmt vand, og husk er lille mor glad så er vi alle glade icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
UlrichS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 okt 2012 11:41
Mit fyr: Scotte træpillefyr
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Hobro

Aske i herden

Indlæg af UlrichS » 29 nov 2012 08:18

pille bruger skrev:
Lad være med at stille på noget endnu.
Se om blæseren er spændt rigtigt fast på kedlen.
Den skal lukke lufttæt i pakningen mellem brænder og kedel.
Er der et luftgab får du ikke brændt pillerne, og du får en stang aske på herden.
Når det er set efter skal du udføre denne guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Må der ingen aske ligge i herden efter at have brændt 350 kg piller af (tager ca. 14 dage) eller er det total urealistisk?
Det hjalp med guiden, dog fjerner jeg aske i herden en gang hver uge. Den er på størrelse med et æble og ligger forrest i herden.
Forbruget ligger på ca. 25 kg i disse dage (Nov) for 175 m2 og varmtvand til 4, en besparelse på ca. 2500 kr pr måned i forhold til vores gamle oliefyr :great:

BTW: Super glad for den nye styring 8)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Aske i herden

Indlæg af pille bruger » 29 nov 2012 10:26

Efter at have brændt piller af, vil der altid være en del aske på herden.
Dette er helt normalt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Aske i herden

Indlæg af nasty » 14 dec 2012 10:03

Har i løst problemet? har også fået det problem efter jeg er skiftet over på German Pillets. kan det være dem der er blevet ringer i kvaliteten så man nu får 2-3 grads sotering.
laxå brændte perfekt men gav en del aske, hvor i mod German Pillets også brænder godt men vil lave slagge/askekager men der er så ikke så meget aske i dem sååå detttt
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


fyrop
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 11 sep 2012 09:53
Mit fyr: SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 16KW
Areal: 234
Brændsel: Prima Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2765
Årligt forbrug: 7
Givet likes: 4 gange

Aske i herden

Indlæg af fyrop » 14 dec 2012 10:27

Nej, ikke rigtig. Har fået justeret det lidt ind, så det trods alt kører bedre. Men ca. hver 5. dag har jeg driftstop pga. aske eller slagger.
Så er efterhånden kommet frem til at det er mine piller. Prøver i hvert fald nogle andre næste gang.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Aske i herden

Indlæg af EKP » 14 dec 2012 15:54

fyrop skrev:Nej, ikke rigtig. Har fået justeret det lidt ind, så det trods alt kører bedre. Men ca. hver 5. dag har jeg driftstop pga. aske eller slagger.
Så er efterhånden kommet frem til at det er mine piller. Prøver i hvert fald nogle andre næste gang.
Jeg kører 100% på blæseren i 5 sek. hvert 15 min. Det kører bare :great:

Havde tidligere prøvet med 70-90% men så brændte det til slagger. Nu er den hævet så meget at asken blæses væk inden det når at smelte sammen.

pendec

Aske i herden

Indlæg af pendec » 14 dec 2012 17:38

dr_schlemer skrev:så flammen er perfekt og asken bliver dejlig kaffe-grå.
Levi fik lige sat mig på plads, selvom forholdene var ok, ser asken sådanne her ud? eller så er det vist luftproblemer, hvis det er gråt? måske anderledes med scotte, men aske er vel aske? og i snakker jo problemer

Billede

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Aske i herden

Indlæg af CRHansen » 15 dec 2012 10:04

nasty skrev:Har i løst problemet? har også fået det problem efter jeg er skiftet over på German Pillets. kan det være dem der er blevet ringer i kvaliteten så man nu får 2-3 grads sotering.
laxå brændte perfekt men gav en del aske, hvor i mod German Pillets også brænder godt men vil lave slagge/askekager men der er så ikke så meget aske i dem sååå detttt

Nasty jeg har samme oplevelse med German Pillets

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Aske i herden

Indlæg af dr_schlemer » 15 dec 2012 11:08

pendec skrev:Levi fik lige sat mig på plads, selvom forholdene var ok, ser asken sådanne her ud? eller så er det vist luftproblemer, hvis det er gråt? måske anderledes med scotte, men aske er vel aske? og i snakker jo problemer

Billede
Synes umiddelbart, at asken ser en anelse lysegrå ud... Men ellers homogen uden piller/klumper. Måske du giver en anelse for meget luft/for lidt piller?
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)


Besvar